• 1
  • 2
2025-09-23, 03:00
Medlem
Gnomegirls avatar
Om nu alla sagor om religion skulle ha någon bäring. Djävulen påstås ju vara ond i bägge sagorna. Men i vilken av sagorna är djävulen mest ondskefull och hatar överheten värst?

Jag har noll koll på religion själv och ställer därför denna fråga.

Respektive religion hävdar ju på olika sätt att motståndarna har någon koppling till denne fantasifigur, men vilken av de har "rätt" eller överhuvudtaget några bevis att komma med?

MVH/Gnomegirl
Citera
2025-09-23, 03:08
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Du menar Muhammed? Allah bryter gud. Satan hatar Jesus mest av allt annat.
Citera
2025-09-23, 03:33
Medlem
Allah och hin håle är samma sak. Så självklart att Jesus är mest hatad, även utav människorna också, tyvärr.
Citera
2025-09-23, 03:52
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Om nu alla sagor om religion skulle ha någon bäring. Djävulen påstås ju vara ond i bägge sagorna. Men i vilken av sagorna är djävulen mest ondskefull och hatar överheten värst?

Respektive religion hävdar ju på olika sätt att motståndarna har någon koppling till denne fantasifigur, men vilken av de har "rätt" eller överhuvudtaget några bevis att komma med?

MVH/Gnomegirl
Eftersom du hävdar att det är sagor, hur hade du tänkt att det skulle kunna bevisas? Ungefär som att bevisa vilken av de sju dvärgarna som är den skickligaste gruvarbetaren.
Citera
2025-09-23, 03:59
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Eftersom du hävdar att det är sagor, hur hade du tänkt att det skulle kunna bevisas? Ungefär som att bevisa vilken av de sju dvärgarna som är den skickligaste gruvarbetaren.

Har inte krävt några bevis alls. Hur är det med läsförståelsen, lillgrabben?
Jag undrade bara vad folk ansåg. Oavsett religion eller läskunskaper.

MVH/Gnomegirl
Citera
2025-09-23, 04:06
Medlem
Riksreptilens avatar
Efter 15 minuters letande i koransammanfattningar så verkar Profeten inte haft fullt så direkt kontakt med Frestaren som Jesus.

https://www.livingislam.org/ir/av/sat_sv.html

" I Koranen bär Djävulen olika namn. Nio gånger kallas han för Iblīs och mer än femtio gånger för al-Shaitān. Iblīs syftar på att han är bortglömd av Guds nåd och al-Shaitān att han är avskild från Guds närhet. Man säger på arabiska : b'ir shatūn när man vill beteckna en mycket djup brunn vars botten därmed inte kan uppskattas. "
Citera
2025-09-23, 05:28
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
En del hävdar att djävulen är den "gode" och gud den "onde". Jag är benägen att hålla med om det.

Titta på religionen Islam som exempel.
Citera
2025-09-23, 05:38
Medlem
Citat:

MVH/Gnomegirl
Du verkar ha noll koll om sagor också
Citera
2025-09-23, 07:24
Medlem
Wenchengs avatar
Citat:

Det märks.

För det första är Jesus en profet i kristendomen, en förkunnare, en talesman för den enda guden.

Muhammad är en annan profet, i systerreligionen islam, i själva verket den siste profeten enligt denna uttolkning.

Kristendom och islam är alltså förgreningar av judendom.

"Allah" är arabiska för "herren", vilket är samma sak som "gud" i germanska språk. Israeliterna pratade om "el" (som i IsraEL), som har samma ursprung som "allah".

Båda religionerna har samma gud, den de tror är den ende guden, men olika profeter och olika uttolkningar. Även inom respektive religion finns olikta tolkningar, men alla är överens om att de tjänar samma gud, och att den guden står dem bi i krig och konflikt.

Djävulen är i båda religionerna ett koncept som beskriver fiender till religionen i fråga, det vill säga andra religioner, andra gudar och andra traditioner. Det är innebörden av monoteism, att det bara finns en gud, och att just min gud är den riktiga, de andra felaktiga.

Tro på andra gudar är således ett verk av djävulen, men därmed har man också erkänt en annan sorts gud, som verkar parallellt med den ende guden.
Citera
2025-09-23, 07:56
Medlem
Molekyl3ns avatar
Bägge två är skapat av djävulen själv
Citera
2025-09-23, 08:11
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Eftersom allt är påhittad så kan man själv skapa vem som hatar vem
Citera
2025-09-23, 08:36
Medlem
Ganska enkelt då islam följer samma bok, alltså bibeln, skillnaden är att dom tror att Mohammed är den tredje profeten, alltså efter Moses/ Musa och Jesus/Isa. Så synen på satan/shaytan är den samme. I islam är ju Jesus inte jämställd med Gud, men han är även deras Messias och den som kommer för att hjälpa människor på yttersta dagen 👍
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in