2025-09-22, 14:41
Avstängd
Bidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är samma med VPN då, att enligt lag så måste de släppa uppgifter till polisen när de ringer?
Typ Mullvad, Nordvpn och liknande företag?
Mullvad kommer såklart inte lämna ut något men du kan inte riktigt jämföra NordVPN (en vpn-tjänst skapad av några tonåriga youtubers hahahahaha) med Mullvad.
Citera
2025-09-22, 15:17
Medlem
Det var inte bra, jag har nämligen något att dölja.
Citera
2025-09-22, 15:19
Medlem
bara använd TOR webbläsaren... Betydligt säkrare än en vpn.
Nackdelen med TOR är väll hastigheten men ska man bara skriva något så är det nog så man får gå tillväga för vara anonym.
Citera
2025-09-22, 15:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Det har hänt förr. Bahnhof måste också rätta sig efter lagen, men det är bättre för kundernas integritet att de bara släpper uppgifterna vid domstolsutslag än att som Telia släppa dem direkt när polisen ringer.

Ja, jag håller med. Det har ju till och med hänt att poliser använt sin polisbehörighet till att få ut uppgifter av privata anledningar. Vilket såklart kan sluta hur illa som helst - typ privata hämndaktioner, utpressning, smutskastningskampanjer, hot - och särskilt nu när vi har muslimska poliser som är släkt med gängmedlemmar.

Om det måste gå genom en domstol, så är det i alla fall någon utomstående som kollar att det är polisen som myndighet som arbetar med ärendet, och att det finns ett legitimt syfte med att begära ut uppgifterna.
Citera
2025-09-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Ändå fick vi tillbaka gamla avatarer förra året när det var något strul med Flashbacks servrar. Det var nåt slags rollback som hände. Om dom sparar våra avatar, vad mer sparar dom.

Avatarer följer med i en helt vanlig backup, det har ingenting med loggningen att göra.
Citera
2025-09-22, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Avatarer följer med i en helt vanlig backup, det har ingenting med loggningen att göra.

Hur vet du det?
Citera
2025-09-22, 15:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Måste inte Flashback också lämna ut det om polisen ser brott de vill utreda?

Vet inte vad jag tycker längre om saken. Förr var jag helt emot sånt, men idag med all ny brottslighet så börjar jag tveka. Vad har Bahnhof egentligen för motiv att inte lämna ut? De säger väl integritetskäl, men jag börjar tvivla på det. Kanske är det kriminella som "äger" Bahnhof egentlgen via han ägaren?

Måste väl kansek va fängelse i straffskalan på ett par år?

Flashback sparar inte IP-adresder så de har ingenting att lämna ut.
Citera
2025-09-22, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Hur vet du det?

Alla med grundläggande IT kunskaper vet det.
Citera
2025-09-22, 15:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är samma med VPN då, att enligt lag så måste de släppa uppgifter till polisen när de ringer?
Typ Mullvad, Nordvpn och liknande företag?

Är ju därför man inte ska använda sig av en svensk VPN.
Citera
2025-09-22, 15:51
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Flashback sparar inte IP-adresder så de har ingenting att lämna ut.
Hur kan man veta det? Jag känner inte till vad FB har för skyldigheter kring sånt här men, förr låg ju servrarna alltid utomlands, men nu i Sverige väl? FRA kan väl se direkt då kanske eller vilka det nu är som signalspanar?
Citera
2025-09-22, 15:52
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biden
Det tror jag inte men du får gärna komma med belägg. Självklart loggas IP för varje inlägg, varje inloggning & varje gång man registrerar.

Admin har sagt att de inte gör det. Har inte tid att leta upp det exakta inlägget nu dock.
Citera
2025-09-22, 15:54
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Hur kan man veta det? Jag känner inte till vad FB har för skyldigheter kring sånt här men, förr låg ju servrarna alltid utomlands, men nu i Sverige väl? FRA kan väl se direkt då kanske eller vilka det nu är som signalspanar?

De har inga skyldigheter alls att spara något. Admin har sagt att de inte gör det sedan får man välja själv om man litar på det. Dock om de hade gjort det hade de ju bara kunnat lämna ut IP på Hmf-postaren till polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in