• 1
  • 2
2025-09-21, 17:41
Avstängd
https://www.reddit.com/r/Sverige/com...l_ha_snapchat/

Såg en tråd på Reddit där en förälder undrade om deras 10-åring borde få Snapchat. Det väckte en del tankar.

När jag var 10 var det ingen som pratade om streaks eller AI-filter. Vi hade Facebook – och innan dess Lunarstorm, Bilddagboken och MSN Messenger. Det var en tid då man skrev “trött…” som status och hoppades att någon skulle kommentera “samma här 😴”. Man loggade in och ut på MSN bara för att få uppmärksamhet, och varje gång någon skrev “gilla för en sanning”* kändes det som att man var med i ett socialt experiment.

Mobilen? Det var en Sony Ericsson med färgskärm som man kunde spela Bounce på. Eller en Nokia där Snake var det mest avancerade man kunde göra. Man skickade SMS med T9 och kämpade för att inte gå över 160 tecken – för då blev det dyrt.

Nu vill 10-åringar ha Snapchat. En app där bilder försvinner, där vänskap mäts i eld-emojis, och där man kan se ut som en animefigur med ett klick. Det är som om hela barndomen blivit en Netflix-serie med filter.

Jag säger inte att det var bättre förr – men det var definitivt mer… analogt. Man fick vänta på att någon skulle svara. Man skrev “brb” och faktiskt kom tillbaka. Man hade en digitalkamera med 2 megapixel och tyckte det var high tech.

Så frågan är: ska vi ge 10-åringar Snapchat, eller borde vi tvinga dem att uppleva den äkta känslan av att bli ghostad via MSN och att ladda upp sin profilbild via USB?
Senast redigerad av Unhinge-Maternal 2025-09-21 kl. 17:51.
Citera
2025-09-21, 17:54
Medlem
När jag var liten var det IRC som gällde. Man sänkte varandras datorer med WinNuke osv heehheeh
Citera
2025-09-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Så frågan är: ska vi ge 10-åringar Snapchat, eller borde vi tvinga dem att uppleva den äkta känslan av att bli ghostad via MSN och att ladda upp sin profilbild via USB?
Tvingade dina föräldrar dig att brevväxla?
Citera
2025-09-21, 18:05
Medlem
kalkryggars avatar
Du låter som en övervintrad gammal människa som inte begriper att världen förändras oavsett om du gör det eller inte.

Klart att barnen ska leva som man gör idag. Det är enklare, bättre kvalitet och smidigare. Varför skulle barnen då inte ha tillgång till det?

Däremot så är det viktigt att du som vuxen tar ditt ansvar och har koll på vad en 10-åring gör på snap. Eller internet i övrigt. Lite som att vuxna förr i tiden hade ansvar att ha koll på vad en 10-åring gjorde ute med kompisar.
Citera
2025-09-21, 18:15
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:

Såg en tråd på Reddit där en förälder undrade om deras 10-åring borde få Snapchat. Det väckte en del tankar.

När jag var 10 var det ingen som pratade om streaks eller AI-filter. Vi hade Facebook – och innan dess Lunarstorm, Bilddagboken och MSN Messenger. Det var en tid då man skrev “trött…” som status och hoppades att någon skulle kommentera “samma här 😴”. Man loggade in och ut på MSN bara för att få uppmärksamhet, och varje gång någon skrev “gilla för en sanning”* kändes det som att man var med i ett socialt experiment.

Mobilen? Det var en Sony Ericsson med färgskärm som man kunde spela Bounce på. Eller en Nokia där Snake var det mest avancerade man kunde göra. Man skickade SMS med T9 och kämpade för att inte gå över 160 tecken – för då blev det dyrt.

Nu vill 10-åringar ha Snapchat. En app där bilder försvinner, där vänskap mäts i eld-emojis, och där man kan se ut som en animefigur med ett klick. Det är som om hela barndomen blivit en Netflix-serie med filter.

Jag säger inte att det var bättre förr – men det var definitivt mer… analogt. Man fick vänta på att någon skulle svara. Man skrev “brb” och faktiskt kom tillbaka. Man hade en digitalkamera med 2 megapixel och tyckte det var high tech.

Nej man skall absolut inte ge 10åringar snapchat.
Citera
2025-09-21, 18:32
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Nej, snapchat är nå slags dejting app. Det är absolut inget för 10 åringar.
Citera
2025-09-21, 18:47
Medlem
Undvik! Mycket peddos som fiskar där!
Citera
2025-09-21, 19:02
Medlem
Merwinnas avatar
Barn och ungdomar i Västvärlden använder knappast Facebook längre. De gör det i icke-västliga länder, dock (i alla fall unga vuxna, barn har jag inte koll på). I Västvärlden är medelåldern hög, jag skulle gissa på minst 50 faktiskt.
Citera
2025-09-21, 20:24
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Det är vad jag vet 13-årsgräns på SnapChat så då är det kanske inte så lämpligt att en 10-åring använder det! Har läst att det förekommer en hel del grooming där.
Citera
2025-09-21, 21:02
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Tvingade dina föräldrar dig att brevväxla?
Träffsäkert.

"När jag var 10 var det ingen som pratade om Lunarstorm och Bilddagboken. Vi ringde till varandra om vi ville prata. Det var en tid då man breväxlade bla bla bla osv osv..."

I alla tider har det funnits föräldrar som kritiserat moderna saker deras barn håller på med, trots att de själva är supernostalgiska över det som var modernt när de var barn, som deras föräldrar var kritiska emot.

"Men på vår tid så hade inte moderniteterna gått för långt"

Därmed inte sagt, att småungar ska ha appar som snapchat o.dyl.
Citera
2025-09-21, 22:33
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
Undvik! Mycket peddos som fiskar där!

Kommer ihåg de där sexchattarna, typ chatroulette mm.
Det satt 14 åringar där inne och chattade med mycket äldre herrar som utgav sig för att vara 18 lixom. Det var också lätt att hacka den appen så att man kunde kapa folks konversationer. T.ex. hålla koll på en chat, se vad de pratade om, slänga ut killen som tjejen pratade med och ansluta sig själv, och typ "lets continue this discussion on kik, here is my account..."

Säger inte att jag gjorde något sånt, men hade en kompis som höll på med det där som hobby typ.

Det är inget man vill att sin dotter ska råka ut för.
Senast redigerad av bithax 2025-09-21 kl. 22:39.
Citera
2025-09-21, 23:50
Medlem
AwakeAsFucks avatar
Citat:

DUMPEN.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in