• 1
  • 2
2025-09-21, 17:28
Medlem
Strumppappas avatar
Noterade senaste statistik från SCB som gjorde mig lite glad.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...halvaret-2025/

Vi ser fortsatt nettoutvandring på de tre stora grupper i Sverige som förmodligen lägger störst tryck på våra gemensamma resurser och samhällsordning: Somalier, Irakier och Syrier. Inte bara högre utvandring utan även lägre invandring.

Min spontana tanke är: Kan man vara försiktigt positiv till framtiden givet dessa siffror? Är vi fortfarande på väg ner mot avgrunden eller finns det potentiellt en framtid längre fram där vi inte behöver dras med detta hot på samma sätt? Andra generationens invandrare tenderar ju till att ha lägre fertilitet än svenskfödda personer, så det verkar ju finnas en effekt där de försvinner över tid. Om man tänker över ett 50 års-period, är det en potential att denna grupp minskar både totalt och procentuellt av befolkningen?

Jag har inget emot att MENA eller några andra av dessa grupper finns i vårt samhälle. Men vi skulle må bra av att se att det fanns färre av denna grupp i Sverige.

Är jag inne i total cope eller finns det fog för att vara försiktigt optimistisk?
Citera
2025-09-21, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumppappa

Vi ser fortsatt nettoutvandring på de tre stora grupper i Sverige som förmodligen lägger störst tryck på våra gemensamma resurser och samhällsordning: Somalier, Irakier och Syrier. Inte bara högre utvandring utan även lägre invandring.

Min spontana tanke är: Kan man vara försiktigt positiv till framtiden givet dessa siffror? Är vi fortfarande på väg ner mot avgrunden eller finns det potentiellt en framtid längre fram där vi inte behöver dras med detta hot på samma sätt? Andra generationens invandrare tenderar ju till att ha lägre fertilitet än svenskfödda personer, så det verkar ju finnas en effekt där de försvinner över tid. Om man tänker över ett 50 års-period, är det en potential att denna grupp minskar både totalt och procentuellt av befolkningen?

Jag har inget emot att MENA eller några andra av dessa grupper finns i vårt samhälle. Men vi skulle må bra av att se att det fanns färre av denna grupp i Sverige.

Är jag inne i total cope eller finns det fog för att vara försiktigt optimistisk?
Nej , så länge moderaterna och sverigedemokraterna släpar hit 100-000 tals så lär det inte bli någon skillnad över tid.
Citera
2025-09-21, 17:43
Medlem
Strumppappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Nej , så länge moderaterna och sverigedemokraterna släpar hit 100-000 tals så lär det inte bli någon skillnad över tid.

Men jag tänker rent spontant om denna invandring till största del inte består av MENA är ju problemet något försumbart? Ukrainarna som varit i toppen nu de senaste två åren kommer förmodligen inte vara ett större problem, eller?
Citera
2025-09-21, 17:43
Medlem
Anybodykillers avatar
Det verkar inte helt ovanligt att vissa låter familjen flytta till ursprungslandet för att sedan arbeta själva här och skicka pengar. Som en inkomstbringande person får man nog ut mer av valutan till familjen på det sättet.

Jag kan även tänka mig att vissa pensionerar sig i hemlandet.
Citera
2025-09-21, 17:46
Medlem
Strumppappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Det verkar inte helt ovanligt att vissa låter familjen flytta till ursprungslandet för att sedan arbeta själva här och skicka pengar. Som en inkomstbringande person får man nog ut mer av valutan till familjen på det sättet.

Jag kan även tänka mig att vissa pensionerar sig i hemlandet.

Det låter rimligt. Jag undrar hur potentiellt effekten skulle kunna gå upp nu åren efter Assads fall och nu när Irak har blivit ett något stabilare land att bo i.
Citera
2025-09-21, 17:53
Medlem
Kickassfarsans avatar
Hur ska Sverige som nation överleva när våra invandrare flyttar tillbaka till sina hemländer?

Hur löser vi detta, genom att höja bidragen?
Citera
2025-09-21, 17:54
Medlem
Citat:

Dock så förändrar detta inte speciellt mycket när svenskar fortfarande ligger för lågt med barnafödandet. Så länge det problemet existerar så kommer svenskar att bli färre och någon annan kommer att ta vår plats. Enda skillnaden är att denna "någon annan" kanske är en grupp som är enklare att leva tillsammans med och som ligger närmare vår kultur, så det kan ju vara positivt på så vis.

Det stora kruxet är att problemet skapades på 60-70 talet när kvinnor tvingades börja jobba, det var dödsstöten för barnafödandet och sedan dess har det alltid varit för lågt. Jag tänker såhär att om man verkligen var intresserad av att lösa detta problem med något annat än massinvandring så hade man satt in åtgärder för väldigt längesedan. Så jag ser det som mycket osannolikt att detta problem någonsin kommer att åtgärdas.
Citera
2025-09-21, 17:56
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Det låter rimligt. Jag undrar hur potentiellt effekten skulle kunna gå upp nu åren efter Assads fall och nu när Irak har blivit ett något stabilare land att bo i.
Det blir nog en sorts utjämningskurva på det tillslut där luften liksom går ur. Just nu verkar pengar, bostad och möjlighet att bilda familj vara det avgörande för många som kom hit 2014. Det är flertalet män som nu närmar sig 30 och då vill man stadga sig. MENA ungdomar är nog mer känsliga för ett stagnerat liv i Sverige än svenska ungdomar, delvis för att svenska ungdomar inte vet något annat.

I mitt tycke så ska man kunna flytta var man vill om man sköter sig. Men det får inte bli på bekostnad av att de som bor där känner sig som främlingar i sitt egna land.

Jag har tom själv fått ett erbjudande att följa med en jobbarkompis till Syrien nu vid årsskiftet.
Citera
2025-09-21, 18:00
Medlem
Strumppappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Dock så förändrar detta inte speciellt mycket när svenskar fortfarande ligger för lågt med barnafödandet. Så länge det problemet existerar så kommer svenskar att bli färre och någon annan kommer att ta vår plats. Enda skillnaden är att denna "någon annan" kanske är en grupp som är enklare att leva tillsammans med och som ligger närmare vår kultur, så det kan ju vara positivt på så vis.

Det stora kruxet är att problemet skapades på 60-70 talet när kvinnor tvingades börja jobba, det var dödsstöten för barnafödandet och sedan dess har det alltid varit för lågt. Jag tänker såhär att om man verkligen var intresserad av att lösa detta problem med något annat än massinvandring så hade man satt in åtgärder för väldigt längesedan. Så jag ser det som mycket osannolikt att detta problem någonsin kommer att åtgärdas.

Ja men lite så. Om vi nu ska genomgå någon slags "replacement" låt det för guds skull vara Ukrainare eller polacker typ.
Citera
2025-09-21, 18:12
Avstängd
Sagodjurs avatar
med tanke på att folk gapade och skrek om invandringen redan på 80-talet (trots att det då inte fanns gängkriminella att prata om, sprängningar osv) så kan man lugnt konstatera att så länge det finns en enda invandrare i sverige så kommer det gapas på flashback.

det finns alltid skäl att vara emot invandring, dom tar våra jobb, dom jobbar inte, dom tar våra tjejer, dom har dyra bilar osv
Citera
2025-09-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ja men lite så. Om vi nu ska genomgå någon slags "replacement" låt det för guds skull vara Ukrainare eller polacker typ.

Detta är dock osannolikt då dessa länder har exakt samma problem som vi har när det gäller barnafödandet. Ukrainare kommer bara hit temporärt p.g.a. kriget men så fort det tar slut så kommer säkerligen många ukrainare åka tillbaka då deras hemland behöver dom.

Dom enda länder där barnafödandet är högre än 2.1 per kvinna så befolkningen ökar är tredje världen med väldigt få undantag, och då blir det svårt att få invandring från andra länder då alla andra har exakt samma problem som oss.

Det är därför jag starkt förespråkar en lösning på barnafödandet på hemmaplan, annars slutar det med att varenda land i EU får en majoritetsbefolkning som är från tredje världen.
Citera
2025-09-21, 18:36
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
med tanke på att folk gapade och skrek om invandringen redan på 80-talet (trots att det då inte fanns gängkriminella att prata om, sprängningar osv) så kan man lugnt konstatera att så länge det finns en enda invandrare i sverige så kommer det gapas på flashback.

det finns alltid skäl att vara emot invandring, dom tar våra jobb, dom jobbar inte, dom tar våra tjejer, dom har dyra bilar osv

Det man varnade för att saker och ting skulle bli sämre, med facit i hand har det blivit sämre. Så de som varnade redan på 80-talet hade ju rätt. Och låt oss bemöta argumenten du visar upp;
”dom tar våra jobb” https://arbetet.se/2023/10/20/alla-b...ftsinvandrare/
”dom jobbar inte” https://www.svd.se/a/yEjB5K/forslag-...sig-for-bidrag
”dom tar våra tjejer” https://kvartal.se/kvartalsredaktion...m/cG9zdDozMzM3
”dom har dyra bilar” https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-brottsvinster

Däremot ska man vara försiktigt positiv till återvandring, den sker inte i tillräckligt stor utsträckning för att den bör mötas med entusiasm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in