Noterade senaste statistik från SCB som gjorde mig lite glad.
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...halvaret-2025/
Vi ser fortsatt nettoutvandring på de tre stora grupper i Sverige som förmodligen lägger störst tryck på våra gemensamma resurser och samhällsordning: Somalier, Irakier och Syrier. Inte bara högre utvandring utan även lägre invandring.
Min spontana tanke är: Kan man vara försiktigt positiv till framtiden givet dessa siffror? Är vi fortfarande på väg ner mot avgrunden eller finns det potentiellt en framtid längre fram där vi inte behöver dras med detta hot på samma sätt? Andra generationens invandrare tenderar ju till att ha lägre fertilitet än svenskfödda personer, så det verkar ju finnas en effekt där de försvinner över tid. Om man tänker över ett 50 års-period, är det en potential att denna grupp minskar både totalt och procentuellt av befolkningen?
Jag har inget emot att MENA eller några andra av dessa grupper finns i vårt samhälle. Men vi skulle må bra av att se att det fanns färre av denna grupp i Sverige.
Är jag inne i total cope eller finns det fog för att vara försiktigt optimistisk?