Citat:
Ursprungligen postat av
ungeherren
Tjabba alla,
Igår var jag vid "Kvinnornas storm" i Säter (gammalt mentalsjukhus med extremt mörk historia) och jag blev kär i UE på en gång.
Vet någon vart den övergivna delen av Grängesberg ligger? Har använt mig av satelitt, flashback, och tom chatgbt, och har väl fått ett ungefär (möjligtvis) vart det ligger, men känns extremt luddigt.
Alla säger "brevid/väster om järnvägen" men det är extremt svårt att peka ut vad som är övergivet och inte baserat på satellit bilder.
Har också förstått att den övergivna delen ska gömma sig bakom skog osv.
Kan nån SNÄLLA hjälpa mig, förstår att vissa vill hålla olika platser hemliga pga vandalism osv, men att Grängesberg har en övergiven del är ju knappast någon hemlis längre. Om nån skulle kunna länka en screenshot över Grängesberg och kanske ringa in en ring runt området, eller bara förklara relativt "utförligt" om hur man tar sig dit.
Också om nån skulle vilja tipsa om några andra ställen i Uppland/Västmanland/Dalarna osv osv skulle det gärna uppskattas, gärna något läskigt så man får en kick i vardagen...
Mvh Gustav
Om du kollar lantmäteriets kart-app så har du flygfoto från nutid, 1975 och 1960 och där är det bara jämföra.
Du ser att det ligger/låg mellan järnvägen och gruvan/sjön .
Edit: läste inte hela tråden innan jag svarade...