• 1
  • 2
2025-09-21, 12:26
Medlem
Det börjar bli jämnt nu mellan antal länder som erkänt Israel och de länder som erkänt/inom kort kommer att erkänna Palestina.

Innebär detta något för endera parter? Eller är det betydelselöst?
Citera
2025-09-21, 12:29
Avstängd
Klandalfs avatar
Nej, det betyder ingenting.
Citera
2025-09-21, 12:38
Medlem
Rastapunxs avatar
Jag tror att de som stödjer Israel kommer fokusera mindre på att Israel är erkänt och att Palestina inte är det än de har gjort tidigare.
Citera
2025-09-21, 12:47
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det börjar bli jämnt nu mellan antal länder som erkänt Israel och de länder som erkänt/inom kort kommer att erkänna Palestina.

Ok. Du säger att det börjar bli jämt, men aktuell ställning vill du inte delge oss?
Citera
2025-09-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Ok. Du säger att det börjar bli jämt, men aktuell ställning vill du inte delge oss?
Jag vet inte riktigt. 164 länder har godkänt Israel och där sker väl ingen ökning mig veterligen.

Jag tror (obs tror) att strax över 150 länder erkänt Palestina och att flera länder förväntas göra det inom kort. Så det blir jämnare hur som.
Citera
2025-09-21, 12:58
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Det är inte helt betydelselöst eftersom ett av kraven från Israel och USA just nu är att inte erkänna Palestina som ett land... i övrigt och i stort är det nog poänglöst.
Citera
2025-09-21, 12:59
Medlem
Blacknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler

147 vs 164

Frågar du alltid om hjälp med att googla?
Citera
2025-09-21, 13:04
Medlem
Sun Rulers avatar
Inte mycket i realiteten. Israels relationer har stärkts på många håll i regionen, speciellt med Förenade Arabemiraten, Azerbajdzjan, Marocko och Bahrain.

Innan kriget bröt ut så höll Saudiarabien på att normalisera relationen med Israel, detta är nu satt på paus men det är nog bara en tidsfråga innan relationerna länderna sinsemellan förbättras.

Att länder i Väst försöka blidka den förändrade demografin genom att erkänna Palestina är mer av symboliskt värde.
Citera
2025-09-21, 13:07
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
147 vs 164

Nej, men jag ställer ofta frågor kring tunna trådstarter av trådstartare som gissar och tror saker utan att presentera några fakta.
Har du alltid otur när du tänker?
Citera
2025-09-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
147 vs 164

Tror siffran 147 har några månader på nacken och att jag hört om några länder till som erkänt Palestina under dessa månader. Men är osäker som sagt.
Citera
2025-09-21, 14:04
Moderator
Ancistruss avatar
Rubriken justerad lite. Jag la till /om eftersom ingen av oss med säkerhet kan förutse framtiden och det därför också känns som en lite mer neutral rubrik.

/Mod
Citera
2025-09-21, 14:05
Moderator
Ancistruss avatar
Politik: utrikes --> Politik: Mellanöstern
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera