2025-10-04, 19:39
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo varför skulle han komma till exakt Jefferson City Missouri? Sett till troende är det ju mer sannolikt med någonstans i Peru.
De hade räknat fel var Julien kalendern
Citera
2025-10-04, 20:39
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Antikrist kommer aldrig att komma. Det var med storsta sannolikhet kejsar Nero som var Antikrist. Han var en ronersk kejsare som förföljde kristna där under första århundradet.
Så han har varit död ganska länge.
18 Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist ska komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av det förstår vi att den sista tiden är här.
19 De har gått ut från oss, men de hörde aldrig till oss. Hade de hört till oss skulle de ha blivit kvar hos oss. Men det skulle visa sig att alla inte hör till oss.
(Första Johannesbrevet 2:18-19)
Johannesbreven antas ha blivit skrivna 85-110 e.Kr, beroende på vilka bedömare man tyr sig till.
Nero dog 68 e.Kr.
Johannes väntar fortfarande på den riktiga antikristen efter flera små antikrister. Nero har varit död och begraven länge redan och Johannes ser Antikrist i framtiden. Vidare säger han att de utgått från oss, alltså från vi i församlingen.
Nero hörde varken till församlingen eller till framtiden. Johannes pratar alltså inte om Nero. Antikrist är ett begrepp som endast Johannes använde.

Paulus talade också om samma figur.
1 När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi ska samlas hos honom ber vi er, bröder, 2 att inte plötsligt tappa fattningen. Låt er inte skrämmas av någon ande eller av något ord eller brev som påstås komma från oss och som säger att Herrens dag är här.
3 Låt ingen bedra er på något sätt. Först måste avfallet komma och laglöshetens människa träda fram, fördärvets son, 4 motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud.
5 Minns ni inte att jag sade er detta medan jag ännu var hos er? 6 Och ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka så att han kan träda fram först när hans tid kommer.
7 Laglöshetens hemlighet är ju redan verksam. Nu måste bara han som håller tillbaka röjas ur vägen.
8 Sedan ska den laglöse träda fram, han som Herren Jesus ska döda med sin muns ande och förgöra med glansen vid sin ankomst.
(Andra Tessalonikerbrevet2:1-8)
Paulus talar om att han ska sätta sig i templet, alltså Guds församling. Paulus talar aldrig om templet i fysisk mening utan det betyder förmodligen församlingen. Han är på samma spår som Johannes.
Paulus säger vidare att han ska vara kvar till tidens ände. Stämmer inte heller speciellt bra på Nero.

Nej, vad de talar om är katolska kyrkan och påvedömet. Det finns många indicer (bevis) som tyder på det. Katolska kyrkan kommer att bli en världslig makt igen, när det dödliga såret läkts. Sen kommer slutet.

Väldigt få frikyrkliga i norden tror på dessa Jesus-profetior. De är mer trygga i sin tro och vet att några exakta datum inte finns. Jag får parafrasera en amerikansk pastor
"när någon kommer dragandes med tidsprofetior, fly, för det finns inga tidsprofetior kvar. "

Jag har hört flera kristna sucka över dessa som kommer med ständiga datum för Jesu återkomst för det får kristenheten att se otillförlitlig ut. Kristna som kan sin bibel hänger inte med på dessa förutsägelser.
Citera
2025-10-04, 21:56
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
De som sålt sitt hus och bil
mm lär va ganska arga på han ha ha.
Varför säljer man sitt hus eller bil? Och om de sålt dem så har de ju pengar, om de inte slumpat bort dem. Men igen, varför? Om jag skulle "veta" att Jesus kommer tillbaka tex. 29 november så skulle jag inte göra något speciellt för det. Kanske be lite mera man annars inget speciellt. Jag tror på bibeln men inte på apokalypsenpredikanter på youtube.
Citera
2025-10-05, 08:24
Medlem
SodaFointains avatar
Jesus kan kanske heala min mamma så hon blir bra i hjärtat.
Citera
2025-10-08, 12:09
Medlem
SodaFointains avatar
Varför vill de att Jesus ska komma och ta dem levande är de inte bättre de lever sitt liv och kommer dit sen när de är döda? Är väl inte så kul där. Allla kanväl ej va med Jesus samtidigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in