2025-09-21, 09:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har tidigare skapats en intressant tråd gällande 1980- och 90-talen.

Skapar nu en tråd där vi hoppar tillbaka i tiden 20 år.

(FB) Bankrånens år i Stockholm, 1966.

(FB) Grodmansrånet mot Skandinaviska Banken, Göteborg, 1965.

Faktiskt så åkte de flesta fast. Ibland på bar gärning eller ibland efter upprepade rån.

I tråden kan förstås även rån mot post, pantbank m. m. också diskuteras.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-09-21 kl. 09:32.
Citera
2025-09-21, 09:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Åkte verkligen de flesta fast? Jag har ett starkt minne av att GW eller någon förståsigpåare under Lasermannens stortid uttalade sig om att typ mindre än hälften av rånen klarades upp och att cirka 8 av 10 var impulsrån, dvs inte det minsta planerade.
Citera
2025-09-21, 09:56
Medlem
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Åkte verkligen de flesta fast? Jag har ett starkt minne av att GW eller någon förståsigpåare under Lasermannens stortid uttalade sig om att typ mindre än hälften av rånen klarades upp och att cirka 8 av 10 var impulsrån, dvs inte det minsta planerade.

Ganska värdelös polisinsats att inte ta Lasermannen när han rånade banker på cykel. Säger allt om svensk polis.

Lasermannen ska ha sagt på kåken att hans skjutningar var för att låta polisens resurser läggas på det, så han kunde råna banker.
Citera
2025-09-21, 10:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förr eller senare.

Citat:

De flesta gjorde faktiskt det - förr eller senare.

Rånarna begick oftast det stora misstaget att bytet "brände" i fickorna på dem och de spenderade hej vilt. En del var klantiga ch en del var "kända" som mer eller mindre hade detta som sitt yrke. Här är ett typfall då en direktörs tomma villa rånades.

(FB) Miljonkuppen på Gränsgatan 3, Hultsfred, 1963.

Vid en banksprängning hos Konsum i Avesta så blev bytet endast i mynt. Dagen efter gick rånaren till banken i samma stad och växlade in mynten. Kassörskan frågade då "Vem har fått släppa till detta" varvid rånaren ("Korpen" Johnsson) skrattade och svarade "Det är Konsum som har fått släppa till rabatten". Han åkte fast men så var han också en "kändis".
Citera
2025-09-21, 22:18
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Jag träffade en som suttit inne flera år för postväxelbedrägerier. Han sa 1984 att i princip alla åkte dit men man åkte på det 8e eller 10e rånet.
Citera
2025-09-22, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Att blåsa ett kassaskåp.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag träffade en som suttit inne flera år för postväxelbedrägerier. Han sa 1984 att i princip alla åkte dit men man åkte på det 8e eller 10e rånet.

Det låter ju fullt logiskt.

Ju flera rån desto större chans att åka dit. Kassaskåpssprängningar förekom också en hel del under dessa årtionden. En kunnig man på detta område var guld värd.

Träffade en gång i slutet av 1970-talet en person om var anklagad för att ha blåst ett kassaskåp. Han nekade naturligtvis till detta men kvarlämnade bevis visade på motsatsen. Han hade sprängt bort delar av två av sina fingrar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2025-09-22 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in