• 1
  • 2
2025-09-20, 16:55
Avstängd
Sagodjurs avatar
Om alla i samhället bar namnskyltar kanske vi skulle se varandra mer, se individen.

Vad tycker ni om min idé?

Det kanske skulle vara lättare att inleda samtal, eller ställa nyfikna frågor eller be någon om hjälp.

Det kanske blir mer utrymme för skoj "tjena olle och så pekar man på sin namnskylt och visar att man minsann heter olle själv också! "

Det skulle kanske underlätta integrationen.

Namn säger ju något mer också, t ex kan ju visa vilka rötter man har, ett namn i sig har ju betydelse.

På Flashback har vi ju en slags namnskyltar. Jag tror ingen ville att alla På flashback bara fick ett random nummer typ 928428
Citera
2025-09-20, 16:57
Medlem
franges avatar
Det kan nog vara den absolut sämsta iden som presenterats på år och dar.
Citera
2025-09-20, 17:04
Avstängd
Sagodjurs avatar
"A name is crucial to identity because it connects us to our family history, cultural heritage, and sense of self, influencing how we see ourselves and how others perceive us. Names can be powerful affirmations of individuality, provide a sense of belonging and dignity, and even shape career paths and life decisions, making them more than mere labels but integral parts of our unique personal story. "

Tänk om vi kan sätta ett namn på folk vi möter, istället för att alla bara är anonyma ansikten, likt spöken som passerar oss förbi.
Citera
2025-09-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Om alla i samhället bar namnskyltar kanske vi skulle se varandra mer, se individen.

Det kanske skulle vara lättare att inleda samtal, eller ställa nyfikna frågor eller be någon om hjälp.

Det kanske blir mer utrymme för skoj "tjena olle och så pekar man på sin namnskylt och visar att man minsann heter olle själv också! "

Namn säger ju något mer också, t ex kan ju visa vilka rötter man har, ett namn i sig har ju betydelse.

På Flashback har vi ju en slags namnskyltar. Jag tror ingen ville att alla På flashback bara fick ett random nummer typ 928428

Nej, det är en av dina sämre idéer!
Citera
2025-09-20, 17:40
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, det är en av dina sämre idéer!

och det vill inte säga lite!
Citera
2025-09-20, 17:41
Medlem
Alltså. Sagodjur är verkligen det optimala nicket på dig, det får jag ge dig. Men jag vill allt annat än att okända människor ska börja tilltala mig på gatan med mitt fullständiga namn. Och då är jag ändå en rätt öppen människa som inte drar mig alls för att börja småprata med folk på busshållplatsen och dylikt. Det har jag alltid gjort. Har busskompisar som jag pratat med i flera år men vi har ingen aning om varandras tilltalsnamn. Men om de skulle börja adressera mig med mitt förnamn... Näe.
Citera
2025-09-20, 18:09
Medlem
Adelsdams avatar
Verkligen en urusel idé. Jag vill inte att folk jag inte känner ska veta vad jag heter.
Citera
2025-09-20, 18:14
Medlem
Finns förmodligen snart i form av att alla har kamera och ansiktigenkänning så man får upp all info med sociala media, tillgängliga artiklar etc så liksom ingen är okänd på gatan.
Citera
2025-09-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Finns förmodligen snart i form av att alla har kamera och ansiktigenkänning så man får upp all info med sociala media, tillgängliga artiklar etc så liksom ingen är okänd på gatan.
Precis, det är bara en tidsfråga.

Snart kommer lösmustascher och ansiktsmasker sälja mer än den nyaste mobilen.
Citera
2025-09-20, 18:29
Medlem
godboys avatar
Citat:

Verkligen urkasst förslag. Även om alla bär namnskylt så kommer inte interaktionen mellan människor öka. Dessutom så är det fett creepy när folk säger "Hej Lisa" till butikspersonal som har namnskylt. Personligen har jag inte svårt att ta kontakt med folk utan namnskylt, man får bara läsa av personen.
Citera
2025-09-20, 19:42
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:

Idén är inte ny. Mayor Dinkins försökte införa det i New York redan 1993
Citera
2025-09-20, 19:45
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det kan nog vara den absolut sämsta iden som presenterats på år och dar.
I denna fråga instämmer jag med frange.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in