• 1
  • 2
2025-09-20, 13:56
Medlem
När kriget är över tror jag att Putin kommer att rikta sin vrede mot de så kallade "pappersländerna" eller "kartongländerna" – Litauen, Lettland, Estland och Polen. Få saker provocerar mer än små stater som, trots sin svaghet, söker skydd i något som för tillfället framstår som starkt. I grunden finns inget verkligt ömsesidigt gillande: de gillar inte väst, och väst gillar inte dem. Ändå väljer de att vända ryggen åt sin historiska "far" – Ryssland – för att istället ställa sig bakom den starkare parten i nuläget.

Bör/kommer Putin straffa dessa små papperländerna så att andra länder lär sig i framtiden att vara ödmjuka?
Citera
2025-09-20, 14:14
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
När kriget är över tror jag att Putin kommer att rikta sin vrede mot de så kallade "pappersländerna" eller "kartongländerna" – Litauen, Lettland, Estland och Polen. Få saker provocerar mer än små stater som, trots sin svaghet, söker skydd i något som för tillfället framstår som starkt. I grunden finns inget verkligt ömsesidigt gillande: de gillar inte väst, och väst gillar inte dem. Ändå väljer de att vända ryggen åt sin historiska "far" – Ryssland – för att istället ställa sig bakom den starkare parten i nuläget.

Bör/kommer Putin straffa dessa små papperländerna så att andra länder lär sig i framtiden att vara ödmjuka?

Litauen har knappast Ryssland som sin historiska far.

(edit: formulerade mig helt fel)
Senast redigerad av psychicsailor 2025-09-20 kl. 14:32.
Citera
2025-09-20, 14:19
Medlem
kalkryggars avatar
Vad är det här för tramstråd, formulerad som typisk ryzzk propaganda?

Dessa länder vänder ryggen mot sin "far" Ryzzland eftersom deras "far" knullade dem i röven och förslavade folket. De ville bara därifrån. De vände sig till väst eftersom de uppfattar väst (Europa) som något som liknar dem. Folket i dessa länder tycker mycket om oss. Jag har själv varit i Estland och Lettland så jag vet sanningen. Jag har goda vänner i båda länderna.

Jag har även goda vänner i Polen och vet att Polen älskar Europa. Alla dessa länder har alltid hatat Ryzzland dock.

Det som kommer hända i framtiden är att massmördaren och diktatorn Putin kommer fängslas i bojor och sen ställas inför rätta för alla mördade barn och övriga som han har ansvar för. Han kommer dömas till ett straff som gör att han kommer dö bakom galler.

Så kommer det bli. Ukraina kommer bli fritt igen och förmodligen så kommer till och med Krim att tillhöra Ukraina. Det finns vissa regioner i Ryzzland som ligger nära gränsen till Ukraina som vill tillhöra Ukraina så möjligt att det hela slutar med att Ukraina ironiskt nog blir större än innan Ryzzland inledde sitt massmord i Ukraina.
Citera
2025-09-20, 14:35
Medlem
Citat:

Haha, fan vad blåst du är. Den "historiska" koppling är helt påtvingad ifrån ryzzlands sida
Citera
2025-09-20, 14:36
Moderator
Ancistruss avatar
Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Politik: Ryssland och det nära utlandet
/Moderator
Citera
2025-09-20, 14:53
Medlem
Svaret på frågan i rubriken är nej. Texten i trådstarten är en ryzzrunkares lilla snuttefilt när hen gråter sig till sömns över att Ryssland förlorar kontrollen över sina tidigare förslavade grannländer och att Danmark och Sverige dvs Nato kontrollerar Östersjön Öresund och Bälten.

Ryssland som fadersfigur... antar att du gillar att bli incestuöst smiskade och utnyttjad när du uttrycker dig så. Det finns säkert klubbar för folk med din böjelse, blanda inte in ofrivilliga delar av Litauen i dina ryska lekar. Men brukar det inte vara Moder Ryssland? Med strap-on som verkar väldigt slak om vi ser hur det går för er med den där väldigt speciella tredagars militäroperationen.
Citera
2025-09-20, 15:29
Medlem
Jaha. Och detta baseras på vad då?
Svar nej. Ryssland kommer att ha andra bekymmer att ägna sig åt, när kriget är över.

Citat:

Citera
2025-09-20, 15:48
Medlem
Citat:

Du menar att det bara är små länder som ska vara ödmjuka, medan stora länder får bete sig hur som helst. Det låter som Putin. Han menar att bara stormakter kan bestämma själv, och att omvärlden måste respektera Ryssland som stormakt och att stormakter bestämmer över sin omgivning.
Citera
2025-09-20, 17:35
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Du menar att det bara är små länder som ska vara ödmjuka, medan stora länder får bete sig hur som helst. Det låter som Putin. Han menar att bara stormakter kan bestämma själv, och att omvärlden måste respektera Ryssland som stormakt och att stormakter bestämmer över sin omgivning.

Ja. Fast han menar inte vad du tror. Han menar att när nu Litauen, Lettland och Estland beter sig så antiryskt, så är det inte enbart för att de själva vill det. Det för att stormakten USA (och EU, om man betraktar det som en stormakt) har gett dem tillåtelse att bete sig så. Det är sällan hållbart i längden att bete sig "extremt konträrt" mot angränsande stormakter, om vi tar det långa tidsperspektivet. Det lägger jag inga moraliska aspekter i det utan det är ett empiriskt konstaterande.

Dvs det är inte så att vissa stater erkänns som stormakter och sedan börjar de bestämma. Stormakter gör redan vad du säger.

Vad som kan fungera är att förhålla sig relativt sansat. Som Finland under Kalla Kriget eller Taiwan när det slutligen demokratiserades.
Citera
2025-09-20, 21:37
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ja, jag stödjer tom ryskt anfall mot skithålan Litauen.
Så länge ryssarna raskar på och inte förstör så många av de bästa historiska byggnaderna låter detta utmärkt.

Det "lilla" landet Polen får småtsaren Putin skynda på att kuva innan de fått all militärmaterial de beställt från Sydkorea och USA främst.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...skapas-i-polen

I värsta fall har deras 41 miljoner invånare hunnit bygga fabriker för att tillverka fler K2 stridsvagnar för att bekämpa de inhyrda nordkoreanerna i Suvalki-korridoren. 🚂
Citera
2025-09-21, 15:20
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ja, jag stödjer tom ryskt anfall mot skithålan Litauen.
Härligt att du avslöjar, att du är en prosovjet
Citera
2025-09-21, 15:24
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:

Ingen behöver straffa Litauen etc.
Det hela löser sig när EU faller sönder och ingen längre vill eller kan betala socialbidrag till parasiter och snyltare i norr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in