Citat:
Ursprungligen postat av
SloppySeconds
En av mina gamla lärare sitter i fängelse nu sägs det.
Tyckte för mycket om sina (elever och patienter) med "kriterier" som att vara yngre.
Det sägs att det är vanligt inom psykiatrin att blanda mycket yngre och äldre, stämmer det ?
Vad menar du? Tycker du att läkare ska ta lagen i sina egna händer och tvångsvårda individer på andra grunder än de 3 stipulerade kriterierna som skrivits in i lagboken av riksdagen? Som jag skrev i första inlägget, noll koll!
För er andra som tjafsar på om suicidhot/s-tankar/självmordsförsök: ingen läkare i världen kan på något sätt avgöra den verkliga suicidrisken för en viss individ (inklusive mig själv). Inte NI heller! Hur seriöst och allvarligt ett suicidförsök än verkar. Det är inte det att saknas evidens för olika metoder för att försöka bedöma s-risk, det är att det finns massor av evidens för att det INTE fungerar eller går.
Case in point: det är heeeeelt sjukt hur jag i min tjänst hunnit träffa över tusen patienter som haft änglavakt i Stockholm, som om det inte bara var för att det just då åkte en polis förbi så hade patienten hoppat från bron, eller om patienten bara inte skrivit sms till morsan efter intox, eller om inte bara grenen gått sönder när de försökte hänga sig osv osv… så hade de varit döda nu. Sjuk va patienter antingen är sämst på att ta sitt liv eller har sån jääävla otur när de ska göra det! Så, självmordsförsök, scmelvmordsförsök…
Vi förhindrar självmord bäst genom att identifiera behandlingsbara risktillstånd som psykos, bipolaritet och svårare depressioner. Inte genom att ”lyssna på patienten” eller tro att vi har en kristallkula. Och nej, vi måste inte ”åtminstone försöka”, det är oetiskt ur ett resursperspektiv för vi vet redan att vi inte kan.
Sist: överläkare tjänar inte flera miljoner om året (om man inte stafettar). Jävla fantasivärld folk lever i.