Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
För det första var det inte mig du citerade, så du som inte ens kan skilja på två användare ska nog inte ens jobba som dagisfröken där du behöver ha koll på ett flertal individer. Suck.
Det är väl en jävla skillnad på att hota att ta sitt liv, och att faktiskt göra ett suicidförsök? Klarar du inte skilja på det heller? Texten handlade om människor som ställer sig framför tåg eller överdoserar mediciner, ett aktivt försök med andra ord.
"Det vet jag inte"?? Nähe? Du kanske bara ska vara tyst då.. för du verkar inte veta mycket alls.
Det Justice2u skriver är korrekt enligt den fakta och evidens som finns tillgänglig idag. Om någon gör ett suicidförsök "som ett rop på hjälp" så är det precis lika legitimt som någon som går in på psykiatrin och säger "Hej, jag behöver hjälp". Det är bara olika sätt att uttrycka sig på.
Ja, jag kan tycka att en inläggning är befogad vid såna tillfällen. Det behöver inte alltid vara långa inläggningar, men tillräckligt långa för att man ska kunna utreda varför personen ställde sig framför tåget eller svalde tabletterna - för det finns med all säkerhet en anledning till det, en anledning baserad på dåligt mående.
Därefter får man sätta in rätt insatser för att få bukt med problematiken, den insatsen kan säkert ofta ske i öppenvården däremot.
Justice2u har dessutom helt rätt i allt hen skriver om empati osv, de som jobbar inom psykiatrin saknar oftast grundläggande kunskap om psykologi och det framgår tydligt i inlägget som hen citerat och besvarat.
För det första ställer man sig sällan framför ett tåg mer än än gång, samma sak med skjutvapen. Det är sällan suicidFÖRSÖK…
För det andra trycks du sakna viss grundläggande kunskap om verkligheten. Det finns individer som (och gudarna ska veta att de mår dåligt, det förstår jag) tar mindre överdoser (1-2 dygnsdoser) av sina läkemedel flera gånger per vecka och sedan ringer SOS och säger att de har intoxat. Det är absolut ett rop på hjälp, men suicidala är de inte. Att lägga in dem varje gång hjälper inte ett smack, tvärt om i vissa fall. Men det är vanligen personer med personlighetsstörningar, och det är en speciell grupp i psykiatrin. Gissningsvis några som känner sig träffade….
Mycket tyckanden i tråden, oerhört tydligt vem som haft/har kontakt med psyk och vilka som tycker alla ska låsas in. Vissa tycker det är skandal att GM inte var inlåst enl LPT, och då förstår man verkligen inte lagstiftningen eller ens har bemödat sig med att googla den. Nu känner vi inte till allt pga sekretess men hade han bedömts behöva vårdas enl LPT hade han varit inlåst och inte kunnat skriva ut sig själv.
Andra tycker det är skandal att psyk inte har fångat upp honom och att psykvård är katastrof, att detta var ett rop på hjälp etc. Försök då att förstå att hur mycket vården baseras på frivillighet (som den ska!). Inte helt ovanligt att personer skriver hem sig själv när de inser att de inte kan bruka/missbruka som de vill och måste följa vissa regler på avdelningen, dvs man är inte motiverad att ta emot hjälp. Det spelar det ingen roll hur mycket man ropar på hjälp, om man sedan inte tar emot den (eller vill bestämma själv över vilka läkemedel man ska ha och i vilka doser)
FÖ vet du inte ett smack om min empati och förmåga till patientbemötande eftersom jag endast beskriver fakta. Det är lite roande med ditt utbrott och indignation. Men det är något mer komiskt att du själv blottar dig själv totalt.
Fö när det gäller att förutsäga vem som är farlig, kan bli farlig eller aldrig är farlig så finns det tyvärr inga sätt att göra detta med säkerhet i förväg. Inte ens ÖL i psykiatri kan med säkerhet säga det. Man kan ha misstankar beroende på beteende, historia och personlig erfarenhet, men det är allt. Hade ju varit utomordentligt bra med förmåga att se in i framtiden, men…. Man gör bedömningar men dessa baseras ju också alltid på det som HAR hänt eller hade kunnat hända, inte vad som kommer att hända.
Denna sorgliga händelse kunde ha undvikits om adressen flaggats, visst är jag partisk men jag ser faktiskt inte hur psykiatrin kunde gjort något annorlunda här (baserat på det som är offentligt via massmedia).