2025-09-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
När en person mår psykiskt dåligt så är det vidriga människor med vidrig människosyn, precis som du, som dessa människor blir bemötta av.

Det varken spelar roll eller hjälper vad vi i våra privatliv har för människosyn, eller hur vi uttrycker den på t.ex. flashback.

När en person mår psykiskt dåligt och söker hjälp för det (eller anhörig söker hjälp å personens vägnar) så ska den fan tacksamt ta emot den hjälpen som erbjuds, göra som den blir tillsagd om den ska ha en chans att tillfriskna/förbättras.
På samma sätt som inom den somatiska vården så följer inte alltid patienterna läkarens ordinationer.

Gör man som doktorn säger blir det bättre.
Inget blir bättre av att man uppsöker sjukvård (eller psykvård) och sen skiter i att ta till sig information och behandlingsråd för att sedan behöva uppsöka vården igen för att problemen är kvar. Var och en ska även ta sin egen del i ansvaret för sin egen hälsa. Kan man inte det bör man få tvångsvårdas enligt min åsikt.

Det är enligt mitt tycke bättre att tvångsvårda en patient så den blir frisk, och sen inte kostar sjukvården mer, än att ha samma patient rännande in och ut som på klipp-kort och kosta fan-vet-vad utan resultat. Då sparas pengar och resurser som istället kan få gå till folk som faktiskt vill ha hjälpen och är tacksamma över chansen dom får.

På plats vårdas alla patienter respektfullt.
Man kan dra liknelsen om att man kan vara medlem i NMR på sin fritid så länge man ger likadan vård till invandrare som till svenskar och inte gör skillnad på patienterna på jobbet. Har för övrigt en kollega som är delvis aktiv i NMRs demonstrationer och hen jobbar kvar i ambulansen. Men det är OT här.

Steg ett är att lära sig att SKILJA sin arbetsroll från sitt privatliv. Och det behlver utomstående som du också kunna göra.
Arbetsrollen är just en "roll". Privatlivet är en annan roll.

Jobbet är den roll du ikläder dig när du klär på dig din arbetsuniform.
I arbetsrollen som skk, men även andra yrkesroller, är det mesta styrt av andra.

I min arbetsroll tycker jag sällan saker själv. Ärligt talat. Jag tycker som regionen vill att jag ska tycka.
Därför att det är just en arbetsroll. Mitt privatliv hör inte dit.

Vill regionen hänvisa till lagar om att jag under arbetstid ska behandla invandrare lika så gör jag väl det då. Svårare än så är det inte. Vad jag tycker privat hör inte dit.

Vad jag tycker om invandrare i mitt privatliv hör inte till jobbet. Och ska INTE höra till mitt jobb heller.

Inte heller vad jag i mitt privatliv tycker om bidragstagare, LSS-muppar, sossar & vänsterpartister, moderater & sverigedemokrater, white-trash-folk, narkomaner eller alkoholister, hör till mitt jobb.
Ingenting av det jag tycker i mitt privatliv hör till mitt jobb.

Jag får inte heller börja agera efter eget tycke hur som helst heller, eftersom allt som sker i mitt jobb ska vara evidensbaserat.
Inom ramarna för evidenabaserad vård har jag dock lite fritt spelrum när det gäller att göra bedömningar m.m.
Man är inte heller ensam om att bedöma patienters tillstånd. Jag arbetar i team med mina kollegor & utöver oss finns både läkare, primärjour & bakjour som också är delaktiga i beslut som fattas.

På mitt jobb behandlar jag människor evidensbaserat, och på det sätt som LAGEN samt arbetsplatsens policy kräver att jag ska behandla människor - inte efter egen vilja. Det kan vi vara klara med direkt.

Vi kan inte heller göra mer än det vi gör i jobbet, eftersom vi måste följa lagarna som styr hur vi ska jobba.
Så länge lagarna tillåter att farligt folk släpps ut kan vi inte göra mer.

Så länge tvångsvården (om vi ska hålla oss inom psykiatrin) ser ut som den gör, och kriterierna för att få lov att tillämpa tvångsvård ser ut som dom gör, kan inte ens läkarna göra mera heller.

Det krävs hårdare tag och lagändring om vi ska kunna förändra något.

Ett exempel är att kriterierna som idag är grunden för psykiatrisk tvångsvård slopas och/eller sänks så att tvångsvård kan tillämpas i flera fall.
Jag är fullt medveten om att detta även kan ha nackdelen att folk blir utsatta för tvångsvård i onödan, och finner det kränkande. Men jag ser hellre att man tar in en för mycket istället för att man missar någon som har ihjäl ens kollega dagen efter.

Alla som tvångsvårdas har dessutom juridisk rätt att överklaga. Vilket innebär att om någon då skulle "råka" åka in som inte behöver det så kan den personen i regel tala för sig själv och få det hävt.
Jag ser faktiskt hellre att man gör så, än att man har farligt folk ute i samhället.

Utöver detta önskar vi som jobbar även höjd säkerhet inne på psykavdelningarna. För det sker våldsamheter även där.

Jag köper att man inte vill förse vårdpersonal med batonger eller pepparspray, m.m.eftersom dessa lätt kan missbrukas eller användas emot en själv.
Men en skyddsväst kan inte missbrukas, sa en smart kollega en gång, och jag håller med.

Kanske är det så framtiden kommer att se ut om detta fortsätter - vi inom vården ska skyddas från dom som ska vårdas.
Är det det vi vill ha!?

Sjukvårdspersonal i Gävle slogs ner på psyk för ca ett år sen i tidningsartiklar.
Personal mördad på LSS-boende i TV-dokumentär.
Mördad ambulanspersonal i nyheterna just nu.
Poliser som beskjuts eller knivhuggs i tidigare nyhetsrapporter. Och fler lär det bli om inget ändras.

Människor som är för sjuka för att kunna fungera normalt ska enligt min åsikt hållas i förvar tills dess dom är att betrakta som ofarliga. Annars kanske fler får sätta livet till.

Det ligger inte i mitt intresse var du jobbar, men även om det inte är sjukvård, brandförsvar eller polis, vänligen betänk: Kanske du blir nästa att drabbas, eller nån av dina anhöriga, eller dina kollegor. Skulle du fortfarande villja "dalta runt" och tycka synd om förövarna då bara för att dom har en sjukdom i bakgrunden?

Jag köper att det inte är personens fel att den är sjuk. Men att låta sjuka personer förbli sjuka, och/eller inte förvara dom på rätt sätt är samhällets och vårdens fel. Ett fel som måste åtgärdas.
Citera
2025-09-21, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Varför skulle en SOS operatör tänka så? Helt ologiskt. Hur många av dem är helt outbildade i sjukvård?

Jag har ringt 112 några gånger. Det har iofs då gällt polis och brandkår och aldrig ambulans men jag kan inte påstå att jag är speciellt imponerad av sos-alarm operatörerna. Tjänsten fungerar troligtvis lika uselt inom ambulans.
Citera
2025-09-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr0fess0rn
Min första tanke var att det var en kulturberikare och en som kom hit för att betala skatt, men nu var det visst en svensk. Blir lite vidrigare på nått sätt då kan jag tycka.

Någon som har koll och vet vad det längsta och hårdaste straff detta avskum kan tänkas få? Kan man hoppas på att det statueras ett exempel nu när det ändå var en hjälte som fick sätta sitt liv till?

På vilket sätt är det ”vidrigare”?
Tycker det känns bättre att det var en person som inte egentligen skulle vara på andra sidan jordklotet och att han uppenbarligen är psykiskt sjuk och inte bara välmående priviligerad kulturberikare med en vidrig människosyn och en massa sympatisörer?
Citera
2025-09-21, 23:44
Medlem
Det känns som ett misstag att skicka ambulanspersonal utan backup av polis på sånna här ärenden. Typiskt Sverige.
Citera
2025-09-21, 23:45
Citat:
Ursprungligen postat av Dagflickan
Så skriver en av GMs syskon på sin FB nu:

”Om rätten hade dömt till vård som vi i familjen yrkade på istället för 8 månaders fängelse eller motsvarande samhällstjänst vid tillfället då han hotat sin bror med kniv så hade troligtvis detta kunna undvikas...”
hade han inte då varit intagen redan. det är många brister i vad som hände intages innan. man kan inte dömma situation av en gammal dom. det du pläderar stämmer är ofulgiltlig, vilket årtal var brodern? muntlig sker vid halv, full synlig het för publik sker vid helår om inte stängt förhör, då detta var senaste det är stängt för att skydda dom bidragande. var har du fått din information från`
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
GM hade alltså helt provocerat gått fram och knivat henne?

På vilket sätt provocerade hon honom?
Citera
Medlem
Någon som har mer information gällande att GM skulle ha/haft en hjärntumör?
Citera
2025-09-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Outbildad personal? All personal som anställs på SOS går en internutbildning och har flera dataprogram och standardrutiner för att fatta ett för att fatta ett grundat beslut. Varför sprider du falsk fakta för?

Jättebra. Ponera att jag ringer om en pågående brand och ger operatören en exakt adress direkt, vad är det för välgrundat beslut som behöver fattas förutom att skicka ut en brandbil fort som fan? Att sitta och följa en jävla mall med motfrågor fram och tillbaka drar bara ut på tiden och gör att ett , pyromanen kommer undan och två objektet som brinner kommer att brinna 15 min längre tid innan släckning pga att operatören sitter och segar.

Samma problem är det med olika typer av brott , inbrott tex. En inbrottstjuv kommer liksom inte att stå kvar där och vänta tills en operatör är klar med sina kontrollfrågor och till slut känner sig redo för att fatta ett välgrundat beslut.
Citera
2025-09-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagflickan
Så skriver en av GMs syskon på sin FB nu:

”Om rätten hade dömt till vård som vi i familjen yrkade på istället för 8 månaders fängelse eller motsvarande samhällstjänst vid tillfället då han hotat sin bror med kniv så hade troligtvis detta kunna undvikas...”

Exakt vad jag har varit ute efter i tidigare kommentarer.
Det är juridiskt som problemen ligger.

Om inte lagarna skärps spelar det ingen roll vad vi inom psykvården gör, tycker eller hur vi agerar med dom medel vi har.

Lagar borde skärpas så att det blir dels lättare att få lov att tillämpa tvångsvård när patienter motsätter sig, men ÄVEN måste det bli lättare att döma till vård.

Idag, när någon döms till vård, måste personen i princip lida av en allvarlig psykisk störning, samt HA lidit av det vid gärningstillfället.
Störningen (eller sjukdomen) måste vara av sådan art att personen inte kunnat skilja rätt från fel. Exempelvis psykoser med hallucinationer osv.

Redan där faller flera bort.
Empatilösa personer, antisociala personlighetsstörningar t.ex. som "skiter fullt i" om dom skadar andra.
Personer som saknar sjukdomsinsikt, ett annat exempel.

Dessa är minst lika farliga som någon som är i psykos och hallucinerar - men anses inte lika sjuka eftersom dom i regel klarar sig hyfsat i samhället avseende skola/jobb/fritidsaktiviteter än vad en psykossjuk gör.

Personligen tror jag dom senare är farligare, eftersom dom är beräknande, manipulativa och har uppsåt till eventuellt begångna brottsliga gärningar.

Jämfört med en psykospatient som kanske skjuter någon som den tror är djävulens demon som den behöver försvara sig mot. I den personens sjukdomsbild uppfattas gärningen som självförsvar, då psykossjuke verkligen trott sig se en djävul...

Till skillnad från mannen med ADHD, Autismspektrum, eller EIPS, (vilka inte klassas som allvarliga psykiska störningar) men som kallt beräknande stalkar och hugger ihjäl sin flickväns syskon för att han inte fick tag i flickvännen som gjort slut med honom vilket han inte kunde acceptera.

Den senare har gjort ett medvetet val.
Den VET vad som är rätt och fel men väljer att skita i det för att få det han vill ha i sitt liv eller hämnas för att han ansett sig blivit kränkt.
Medan den förste försvarar sig mot vad den tror är en djälvuls demon.

Båda fallen är sjuka. Men i rätten anses bara "allvarliga psykiska störningar" kunna ge grund för dom till vård.
Citera
2025-09-21, 23:57
Medlem
Vad jag inte riktigt förstår är om han varit våldsam tidigare mot vårdpersonal, varför fanns inte det som observandum om risk för hot och våld i journalsystemet?
Om han blev handräckt tidigare under veckan och förd till psykakuten, varför blev han inte tvångsinlagd redan då?
Citera
2025-09-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Googla!

Delegering är en ganska idiotisk beteckning som betyder att ge medicin.
Citera
2025-09-21, 23:58
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
E. Ne. Mest svennar som viftar med vassa föremål.

Citat:
Personer som är utrikes födda har en högre risk att vara misstänkta för brott än personer födda i Sverige av svenska föräldrar

https://bra.se/rapporter/arkiv/2021-...ce=chatgpt.com

Varsågod. En studie! Lär dig något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in