• 8
  • 9
2025-09-21, 14:26
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Typ Schneiders Renova.
Den finns ju som ojordad också:
https://www.jula.se/catalog/el-och-b...guttag-400598/

Men jag förstår inte varför man skulle köpa ett uttag för 300 kr istället för 50 kr.
Citera
2025-09-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Jag har också undrat det trots en rätt gedigen utbildning. Vet inte exakt hur det funkar men jag vet vad som händer. Om du har en maskin och höljet är jordat och den blir strömförande, t.ex. av mekanisk påverkan eller en sladd som lossnar så får du ett jordfel. Då löser jordfelsbrytaren ut i centralen och bryter strömmen så att du inte skadar dig eller riskerar brand. Jordfelsbrytaren löser ut även för små läckor, t.ex om du har glömt en förlängningsladd i trädgården och det börjar regna. En annan grej jag gjort är att ha råkat borra in i ett elrör i väggen och då smällde jordfelsbrytaren direkt.

Helt klart viktigt för elsäkerheten och rent vansinne att ens fundera på att slarva med.

Min beskrivning stämmer bara under förutsättning att man har jordfelsbrytare. Det går fint att ha jordade uttag även utan brytare, men då krävs betydligt större ström från fas till jord innan säkringen på fasen går. Därför tycker jag att man bör ha en jordfelsbrytare. Tror även jag fick rabatt på hemförsäkringen när jag fick den installerad. Gjordes i ett äldre hus och jag bytte centralen till en med automatsäkringar.
Citera
2025-09-21, 14:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg

Men jag förstår inte varför man skulle köpa ett uttag för 300 kr istället för 50 kr.

Förutom det estetiska så handlar det självklart om kvalitet. Jag skulle aldrig montera något skräp för en femtiolapp i mitt hus.
Citera
2025-09-21, 14:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Förutom det estetiska så handlar det självklart om kvalitet. Jag skulle aldrig montera något skräp för en femtiolapp i mitt hus.
Inte jag heller men det finns bra uttag till inte alltför mycket pengar, som detta:
https://www.elbutik.se/product.html/...-2-v-ojordat-s
Citera
2025-09-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg

Je - de finns som ojordare men när man är i butik så ut utbudet av ojordade uttag väldigt mycket mindre än jordare.
Citera
2025-09-21, 15:20
Medlem
Problemet med att byta från ett ojordat uttag till ett jordat, utan att ansluta någon jordkabel, är att du signalerar falsk säkerhet. Tanken med ett jordat uttag är att om det uppstår ett fel ska strömmen gå genom jordledningen och inte genom den som rör vid kabeln eller uttaget.

Att byta från ojordat till jordat blir i sig inte farligare, men du lurar folk att tro att det finns extra säkerhet som egentligen inte finns. Om det är ett fuktigt rum är det viktigt att uttaget är jordat, annars kan du fastna i kontakten och inte komma loss om du har otur. En trist död, helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad är det för skillnad och sätta ett jordat uttag eller ett ojordat uttag?

Vad är det som blir farligt?

Sätter jag ett ojordat uttag så kan jag ju använda både jordade och ojordade kontakter.

En apparat med jordad kontakt bli ju inte osäkrare/säkrare beroende på om den sitter i en jordad kontakt utan jordsladd eller ett ojordat uttag?
Citera
2025-09-21, 16:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Inte jag heller men det finns bra uttag till inte alltför mycket pengar, som detta:
https://www.elbutik.se/product.html/...-2-v-ojordat-s

Javisst och det är ju också ett Schneider som är ett av de ledande fabrikaten.

Därför än mer obegripligt att TS rantar om dåligt utbud och 2 - 300 kronor.
Citera
2025-09-22, 16:38
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det blir farligt på samma sätt som om du manipulerar en brandvarnare så att du kan sätta upp den utan att det är något batteri i, eller om du kopplar säkerhetsbältet bakom ryggen. Dvs det är inte farligt alls i sig, men det kan bli farligt när någon tror att säkerheten ska fungera men den inte gör det.

Detta är ett bra svar som jag tycker borde lyftas fram.
Citera
2025-09-22, 18:07
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara farligt. Jag bara sett ett tydligt exempel i tråden, att någon tror uttaget är jordat och sätter i en förlängningskabel som går utomhus eller till något blött utrymme.
Citera
2025-09-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Finsäkrad? Du menar dubbelisolerad?
Låt mig gissa, du tillhör gruppen elektriker som hört någon säga vad som är tillåtet och inte men aldrig lyckats förstå det själv?
Dubbelisolerat eller finsäkrat snett same but diffrent!
Citera
2025-09-26, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Men icke-elektrisk ström är okej att leka med då, eller? TS har redan beslutat sig och tar bara åt sig av medstrykande svar, det är ganska tydligt.
Det har jag ej sagt ! Strömstyrka eller högspänning eller sådan frekvens som är farlig för människa eller egendom är ej att skoja med kan bli livsfarligt!
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in