2025-09-21, 17:58
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Kan du berätta lite om pallarnas "kultur, seder och traditioner".?
Palestinierna har egna folkdräkter, olika syn och traditioner gällande giftermål, annan matkultur m.m. Men det viktigaste av allt är ju ändå att de har sina hem på helt olika platser. Nu är det dock tyvärr så att Jordaniens befolkning till stor del(50-60%) flyktingar med palestinsk bakgrund. Tragiskt att man ska behöva fly sina hem för att en militärt dopad minoritetsgrupp ska komma och ta över ens land. Inte undra på att de revolterade när planen presenterades!
Citera
2025-09-21, 18:00
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
vad är det i innehållet i de två relevanta ederna som skiljer sig åt menar du? du har lite svårt att komma till poäng.

Du verkar ju helt förvirrad. Du är medveten om att du först publicera en text. Sedan går du in och saxar själv från Talmud (via wiki) och undrar vad som skiljer sig från det jag citera från Talmud. Är du medveten om detta?
Citera
2025-09-21, 18:07
Medlem
Citat:
Du verkar ju helt förvirrad. Du är medveten om att du först publicera en text. Sedan går du in och saxar själv från Talmud (via wiki) och undrar vad som skiljer sig från det jag citera från Talmud. Är du medveten om detta?

som sagt, du har väldigt svårt att komma till poäng. är det någonting relevant i texterna som skiljer sig åt så får du ju peka ut detta. lycka till nu.
Citera
2025-09-21, 18:35
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Börja berätta för oss om deras matkultur. Är det sådant som brukar ingå i de 1000ton som kommer in dagligen av proviant som pallarna har ätit sedan -60 talet måntro?
Nej, jag talar om tiden innan det blev helt blockerat av terroriststaten israel. Rätter som grytan Sumaghiyyeh som är traditionell från Gaza. Musakhan en typ av grillad kyckling bakad med lök och olika kryddor. Och deras egna variant av Pilaf som är en risrätt med lamm och pinjenötter och olika kryddor.
Citat:
Ja giftermål och sådant där skiljer ju sig markant från västvärlden. De vill ha ha "nära band" mellan makarna och väldigt ungt. Dom där "palestinska flyktingarna" var det dom som redan bodde där eller som fick åka tillbaka på sin karavan igen? Är det dessa du syftar på?
Du frågade specifikt om skillnaderna mellan palestina och jordanien. Varför flyttar du fokus till att blanda in resten av världen? Och nej, inte många palestinska flyktingarna fick återvända till det som var deras hem i det som nu är Israel. Det förvägrades de av den israeliska staten.

Citat:
Jag kan berätta lite om pallarnas historia för dig. Den är väldigt enkel och kort faktiskt. Om vi leker med tanken att du är en palle så var det "dina" farföräldrar (lite svårt att avgöra eftersom pallar gör generationsskifte i samma takt som bananflugor). I allafall så fick dom en skrynklig papperskarta och blev lovad både "gratis" mark och föda. Så begav sig karavanen från östra Arabien mot det forna brittiska palestine.

När dom anlände och slog ned sitt tält, så började familjeboomen direkt. Det första dina föräldrar fick berättat för sig var att dom var något som kallades för "palestinier". Det var även viktigt att han berätta det vidare för sin ungar som har fick när han var typ 15 eller något. Där har du hela historian om palestinier. Inte alls så krångligt eller invecklat alls faktiskt.

Haha nej. Det finns ingen historisk sanning i det. DNA-forskning visar ju att Palestinier skiljer sig markant från befolkningen på den arabiska halvön och har nära band till andra folk i levanten som judar etc. Din historia är bara hittepå. Araberna(från det som idag är saudiarabien) influerade många länder, men du överskattar den genetiska admixturen. Detta skedde på 700-talet.

Dessutom var inflyttandet av araber/muslimer till det brittiska mandatet(dvs i nära nutid) väldigt begränsat. Däremot kom det massor av judar från alla möjliga delar av världen. I början av 1900-talet var ca 5% av befolkningen judar och resten Muslimer/kristna. Det fullkomligt vällde in judar från alla världens hörn.
Citera
2025-09-21, 18:40
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Nej, jag talar om tiden innan det blev helt blockerat av terroriststaten israel. Rätter som grytan Sumaghiyyeh som är traditionell från Gaza. Musakhan en typ av grillad kyckling bakad med lök och olika kryddor. Och deras egna variant av Pilaf som är en risrätt med lamm och pinjenötter och olika kryddor.

Du frågade specifikt om skillnaderna mellan palestina och jordanien. Varför flyttar du fokus till att blanda in resten av världen? Och nej, inte många palestinska flyktingarna fick återvända till det som var deras hem i det som nu är Israel. Det förvägrades de av den israeliska staten.

Haha nej. Det finns ingen historisk sanning i det. DNA-forskning visar ju att Palestinier skiljer sig markant från befolkningen på den arabiska halvön och har nära band till andra folk i levanten som judar etc. Din historia är bara hittepå. Araberna(från det som idag är saudiarabien) influerade många länder, men du överskattar den genetiska admixturen. Detta skedde på 700-talet.

Dessutom var inflyttandet av araber/muslimer till det brittiska mandatet(dvs i nära nutid) väldigt begränsat. Däremot kom det massor av judar från alla möjliga delar av världen. I början av 1900-talet var ca 5% av befolkningen judar och resten Muslimer/kristna. Det fullkomligt vällde in judar från alla världens hörn.

Ska vi se vad mosab hassan yousef (son of hamas) säger om det hela? Vad tycker du?!
Citera
2025-09-21, 18:42
Medlem
Det kanske är att dom inte krigar .
Eller finns det judar som håller vapen?
Citera
2025-09-21, 18:45
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Oops, där förlorade du den debatten oxå

Jaså tycker du? Berätta mer för oss. Är det "big nono" i pallekretsar att ens nämna den personen? Jag menar han någon borde veta och känna till sådant där. Går det ens få någon bättre och mer pålitligt källa än mosab hassan yousef?
Citera
2025-09-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Alla vet att det har varit kaos i området sedan judarna kom dit, och att bildandet av staten Israel har lett till en långvarig konflikt, ett blodigt krig som aldrig tar slut. Det är allt man behöver veta för att förstå att judarna ska väck, eller hur? ❤️

Och du, I hate to break it to you....... men folk kommer att ha exakt den här åsikten om judaland och dess galna befolkning, alldeles oavsett min utbildningsnivå, min ålder eller min skostorlek 😁 för..... deras blodiga krig har ju inte direkt med MIG att göra - eller hur?
Tack för dina synpunkter, och du är värd ett svar.
Men Sverige har idag, Agenda, talat via Margot Wallström (S) om att ta bort H@M4S på Gaza och att sprida via integration och utbildning vår västerländska levnadsstil till helt nya världsdelar som mellanöstern. En sorts missionärsarbete vad jag förstår. Sedan kommer palestiniernas situation att försämras för varje år som går från deras dröm om att allt ska bli som i himlen. Om man i Sverige börjar leva som palestinier i Sverige så är det inte ett svenskt lantligt liv. Att starta dessa familjer i städer som Stockholm kräver enorma inkomster som inte medelklassen har. Om inte EU går in med markstyrkor och tar över så är dessa araber med en radikal religion och jihad problematik över. Israel går ingenstans och Qatar med muslimska brödraskapet har en ide' men har inte dessa muskler. Iran kommer att bli bombade igen om dom utvecklar fula bomber. fredsavtal med Syrien och Saudiarabien är nu på gång, igen.
Citera
2025-09-22, 14:01
Moderator
Ancistruss avatar
Som förväntat en tjafstråd. Mängder av inlägg raderade.

Men som sagts tusen gånger förut, vill ni diskutera Israels/Palestinas/Mellanösterns historia så är forumet Politik Utrikes fel plats. Historia, inklusive denna del av världens historia, diskuteras i forumet för just Historia. Bara starta en tråd där om ni vill diskutera vad som skett för länge sedan. I Politik Utrikes diskuteras vad som sker nu.

/Mod
Citera
2025-09-22, 16:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Det håller jag helt med om. Och med tanke på hur illa judarna funkar i grupp (som medborgare på planeten Tellus alltså) så kan jag tycka att de får nöja sig med ett område som nu är folktomt; t ex nånstans i Alaska eller Sibirien.

För övrigt är väl det en självklarhet - att man inte inkräktar på ett område där det redan bor folk?
Det är etno nationalister som härjar om en speciell plats.
Många judar är ganska nöjda och identifierar som medborgare sig i de värdländer som de befinner sig i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in