2025-09-21, 12:40
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Som att sätta en varg och en höna i samma bur. Idiotiskt, såvida hönan inte är påtänkt som vargmat - vilket jag nästan tror att den var i det här fallet.
Haha va? Menar du att arab-muslimerna skulle vara vargar?

Nej, araber kan inte kriga - Israel är säkert på såväl kort som lång sikt, det blir dock lätt blodigt när icke-moderna folk försöker slåss mot moderna och sofistikerade militärer. Att arab-muslimerna hatar judarna är för att de kulturellt betraktar dem som smutsiga, typ som insekter eller gatuhundar. Judarna är extremt lågt stående i den arabisk-muslimska världsbilden, därför är det oerhört provocerande för dem när judarna får chansen att leva och frodas under eget ledarskap.

Är det judarnas fel att de har betraktats som ohyra av sina grannfolk i 1500 år? Jag tycker inte det, det är arab-muslimerna som måste acceptera att judarna har existensberättigande. De flesta har faktiskt gjort det redan, det är endast palestinierna som aldrig kommer ge sig.
Senast redigerad av DoMM 2025-09-21 kl. 12:43.
Citera
2025-09-21, 13:00
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Eh..?
Vad anser du var oklart? Tror du att Israel är militärt hotat på något vis över huvud taget?

Medialt måste generaler och politiker motivera militära operationer med att de utförs som svar på ett reellt hot eller något brådskande behov, men det är mest svepskäl som IDF använder för att uppnå sina strategiska mål. Staten Israel är en av de säkraste platserna på jorden, de är totalt överlägsna alla sina grannländer och kommer så förbli inom överskådlig framtid (även om USA och Europa helt skulle upphöra med ekonomiskt och militärt stöd).
Citera
2025-09-21, 13:07
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Om ett helt folkslag betraktas som ohyra under så lång tid som 1500 år, då måste de väl för fan ha gjort något? 😂
De var där först, och deras religion är mer "sann" än muslimernas egna (som ändå bygger vidare på det gamla testamentet). Muslimerna hatar judarna eftersom de inte tar till sig islam och blir en del av Ummah, de förnekar profeten Muhammed precis som hur de förnekar Jesus och Nya Testamentet. Att de betraktar judarna som ohyra har inget med vad judarna har gjort att göra, utan på vad de inte har gjort. Islam är en väldigt chauvinistisk religion, och araberna är kulturellt väldigt knutna vid arkaiska uppfattningar om världen.

Kackerlackor har väl inte gjort något särskilt hemskt mot oss människor per se, ändå uppfattas de som höjden av smuts och vidrighet. Arab-muslimerna ser judar som kackerlackor, det bara är så och måste således tas i beaktande när man tänker på teoretiska lösningar på konflikterna i Levanten.
Citera
2025-09-21, 13:12
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Gills inte.
Jag förklarar varför arab-muslimerna hatar judarna, "gills inte" är inte ett svar som är relevant för den konversationen (även om jag också tycker att det inte är en rimlig anledning att betrakta en hel etno-religiös kultur som ohyra).
Citera
2025-09-21, 13:13
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Jag förklarar varför arab-muslimerna hatar judarna, "gills inte" är inte ett svar som är relevant för den konversationen (även om jag också tycker att det inte är en rimlig anledning att betrakta en hel etno-kultur som ohyra).

Titta på det fetstilade i din kommentar. Det var det argumentet som inte gilldes. Nu lägger jag inte mer tid på dig för det är uppenbart att vi tycker olika. Ha det gött!
Citera
2025-09-21, 13:15
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Titta på det fetstilade i din kommentar. Det var det argumentet som inte gilldes. Nu lägger jag inte mer tid på dig för det är uppenbart att vi tycker olika. Ha det gött!
Men nu läser du inte mitt inlägg. Arab-muslimerna hatar judarna eftersom de är ett äldre folk med en äldre religion, det du fetade var inte en kommentar på konflikten i Levanten.
Citera
2025-09-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Låter som du låtit fan läsa och citera fritt från Talmud. Vi tittar lite på vad som står i Talmud istället.

"One, so that the Jews should not ascend to Eretz Yisrael as a wall, but little by little. And another one, that the Holy One, Blessed be He, adjured the Jews that they should not rebel against the rule of the nations of the world. And the last one is that the Holy One, Blessed be He, adjured the nations of the world that they should not subjugate the Jews excessively."

Va tycker du själv om det hela?!

ja, jag har läst det. du kommer alltså inte med någonting nytt.

varsågod lite från wikipedia:

"One, that Israel should not go up [to the land] in a wall {i.e. en masse, RaShI interprets: forcefully}. Two, the Holy One adjured Israel not to rebel against the nations of the world."
[...]

"Among Orthodox Jews today there are primarily two ways of viewing this midrash. Haredim who are strongly anti-Zionist often view this midrash as legally binding, and therefore the movement to establish the state of Israel and its continued existence would be a violation of Jewish law, whereas Religious Zionists have the view that either the oaths are no longer applicable or that they are indeed binding, but the current movement is not a violation of them."

vad tänker du själv?
Citera
2025-09-21, 17:45
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
ja, jag har läst det. du kommer alltså inte med någonting nytt.

varsågod lite från wikipedia:

"One, that Israel should not go up [to the land] in a wall {i.e. en masse, RaShI interprets: forcefully}. Two, the Holy One adjured Israel not to rebel against the nations of the world."
[...]

"Among Orthodox Jews today there are primarily two ways of viewing this midrash. Haredim who are strongly anti-Zionist often view this midrash as legally binding, and therefore the movement to establish the state of Israel and its continued existence would be a violation of Jewish law, whereas Religious Zionists have the view that either the oaths are no longer applicable or that they are indeed binding, but the current movement is not a violation of them."

vad tänker du själv?

Nej jag kom inte med något nytt eftersom jag citera ur Talmund rakt av. Gammal text som finns där. Däremot du själv kom med massa "nya" grejer. Jämför texterna en gång till. Bara att "Palestine" ingick i din makalösa översättning säger allt.
Citera
2025-09-21, 17:48
Medlem
Citat:
Nej jag kom inte med något nytt eftersom jag citera ur Talmund rakt av. Gammal text som finns där. Däremot du själv kom med massa "nya" grejer. Jämför texterna en gång till. Bara att "Palestine" ingick i din makalösa översättning säger allt.

du kom inte med något nytt i diskussionen. inga argument. försök igen.
Citera
2025-09-21, 17:49
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Jordanien och Palestina var två separata statsbildningar redan 1922. Palestinier är en egen folkgrupp som förvisso snackar arabiska och har gemensam kultur med andra arabisktalande, men palestinierna har sina egna seder och traditioner. Nuförtiden har ju många jordanier palestinskt ursprung, men det är ju för att de fick fly dit.
Och varför ska araberna skylla sig själva när några utbölingar kommer in och betämmer över deras huvuden? Araberna fick inte proportionellt lite inflytande i utformandet av Palestina, medans judarna tilläts stort inflytande. Detta trots att araberna var en övervägande majoritet. Inte konstigt de blev förbannade och vägrade acceptera premisserna.

Kan du berätta lite om pallarnas "kultur, seder och traditioner".?
Citera
2025-09-21, 17:51
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
du kom inte med något nytt i diskussionen. inga argument. försök igen.

Haha Jo det gjorde jag ju. Du vet blev så paff så du har ju ingen aning om vad du ska säga nu. Är det engelskan som ställer till det för dig? Ska jag översätta till annat förståeligt språk för dig också? Så får du se att det är som natt och dag.

Finns ju ingen här inne som kan tro att det rör sig om samma text, gör du?

Du glömde förresten ta med "but little by little" i din efterredigering, bättre tur nästa gång!
Senast redigerad av eldrattan 2025-09-21 kl. 17:54.
Citera
2025-09-21, 17:54
Medlem
Citat:
Haha Jo det gjorde jag ju. Du vet blev så paff så du har ju ingen aning om vad du ska säga nu. Är det engelskan som ställer till det för dig? Ska jag översätta till annat förståeligt språk för dig också? Så får du se att det är som natt och dag.

Finns ju ingen här inne som kan tro att det rör sig om samma text, gör du?

vad är det i innehållet i de två relevanta ederna som skiljer sig åt menar du? du har lite svårt att komma till poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in