2025-09-20, 11:44
Medlem
Vid ett tillfälle läste jag att bristande vandel skulle kunna leda till vräkning från bostaden. Även att hela familjer skulle kunna vräkas när en person i bostaden är kriminell.
Nu har jag testat Google och det har aldrig varit min vän.
Men jag undrar lite över konsekvenser av Bristande vandel förutom utvisning som de flesta verkar helt insnöade på.
Någon som har koll?
Citera
2025-09-20, 11:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Mja. Inte bristande vandel tror jag inte. Däremot om brott begås i eller i anslutning till bostaden, så kan hela familjen vräkas.
Citera
2025-09-20, 12:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Vid ett tillfälle läste jag att bristande vandel skulle kunna leda till vräkning från bostaden. Även att hela familjer skulle kunna vräkas när en person i bostaden är kriminell.
Nu har jag testat Google och det har aldrig varit min vän.
Men jag undrar lite över konsekvenser av Bristande vandel förutom utvisning som de flesta verkar helt insnöade på.
Någon som har koll?
Den utredning om ”vandel” som folk har pratat så mycket om har inte ännu lett till någon ny lagstiftning. Förslaget enligt utredningen (SOU 2025:33) är att det ska träda i kraft sommaren 2026.

Det du kanske tänker på är en annan lagändring, prop. 2023/24:112. Den trädde i kraft förra sommaren. Enligt pressmeddelandet innebär förändringarna bland annat att:
  • ett hyresavtal ska kunna sägas upp om hyresgästen, eller någon som hyresgästen ansvarar för, har begått brott som försämrar närmiljön för dem som bor i omgivningen,
  • uppsägning ska kunna ske om en bostad eller lokal används för att begå allvarlig eller omfattande brottslighet, och
  • hyresgästens skyldighet att bevara tryggheten inom fastigheten ska tydliggöras och skärpas.
Citera
2025-09-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Mja. Inte bristande vandel tror jag inte. Däremot om brott begås i eller i anslutning till bostaden, så kan hela familjen vräkas.
Det är vad jag letar efter.
För några dagar sedan såg jag en granne repa upp sidan på en grannes bil när man backade ut. Han gick ut, inspekterade skadorna där hans egna bil knappt var påverkad och såg sig omkring. Han backade ut och stod still vilket tydde på att han tänkte. Sedan åkte han. Resten av veckan har han ställt bilen på en annan plats.
Brottet är smitning och helvete vad detta kommer påverka grannskapet.
Citera
2025-09-20, 21:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det är vad jag letar efter.
För några dagar sedan såg jag en granne repa upp sidan på en grannes bil när man backade ut. Han gick ut, inspekterade skadorna där hans egna bil knappt var påverkad och såg sig omkring. Han backade ut och stod still vilket tydde på att han tänkte. Sedan åkte han. Resten av veckan har han ställt bilen på en annan plats.
Brottet är smitning och helvete vad detta kommer påverka grannskapet.

Inte riktigt den typen av brott man vill komma åt. Handlar mer om närmiljön och sådant som påverkar grannskapet.

Se 12 kap. 20, 25, 25a-c, 26, 41–43, 47, 63, 72 och 73 §§ Jordabalken
Citera
2025-09-20, 21:41
Medlem
Citat:

Inte riktigt den typen av brott man vill komma åt. Handlar mer om närmiljön och sådant som påverkar grannskapet.

Se 12 kap. 20, 25, 25a-c, 26, 41–43, 47, 63, 72 och 73 §§ Jordabalken
Och jag vill gå längre i tolkningen av vaga lagar. Det jag såg var ett brott av en hyresgäst mot en annan. Eftersom området är litet är detta månadens stora snackis. Det skedde i området och påverkar det negativt.
Citera
2025-09-20, 21:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Och jag vill gå längre i tolkningen av vaga lagar. Det jag såg var ett brott av en hyresgäst mot en annan. Eftersom området är litet är detta månadens stora snackis. Det skedde i området och påverkar det negativt.
Alltså om det hade gällt trygghet i området så hade du som granne kunnat ansöka om åtgärdsföreläggande för att förmå HV återupprätta tryggheten på exempelvis kvällstid.

Det du pratar om påverkar inte kontraktet. Dessutom är det din hyresvärds sak att avgöra, inte din.
Citera
2025-09-20, 21:52
Medlem
Citat:
Alltså om det hade gällt trygghet i området så hade du som granne kunnat ansöka om åtgärdsföreläggande för att förmå HV återupprätta tryggheten på exempelvis kvällstid.

Det du pratar om påverkar inte kontraktet. Dessutom är det din hyresvärds sak att avgöra, inte din.
Det sista förstår jag. Däremot borde det påverka kontraktet.
I sak bryr jag mig inte då jag själv flyttar i månadsskiftet.
Det jag är nyfiken på vart gränser ska gå, juridiskt då juridiken inte ska skilja på sak utan bara på brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in