2025-09-19, 21:41
Medlem
Dexters avatar
I somras hade jag inbrott hemma hos mig. Min övervakningskamera fick bra bilder på tjuven och jag lade ut filmen på fb. Jag fick info om hans regnr och överlämnade filmen och info om tjuven till polisen. Killen blev häktad några veckor senare. Min fråga är, kommer jag att bli kallad till hans rättegång? Jag skulle gärna vilja ta del av FUP:en i detta ärende, hur gör jag för att få del av den?
Citera
2025-09-19, 21:43
Medlem
Ring polisen och fråga!
Citera
2025-09-19, 21:53
Medlem
Onanikrems avatar
Tror inte det om du inte skall vittna. Haft inbrott i både bil och sommarbostad, blev aldrig kallad när de tagit tjuvarna.

Fick inte ens ut namn på den som gjorde inbrottet i bilen. polisen sa bara det är ovidkommande. Krigade heller inte direkt för det då jag var ung och dum. 35år tillbaka. Sommarhuset fick jag ut namn på GM.
Citera
2025-09-19, 22:01
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Jag skulle gärna vilja ta del av FUP:en i detta ärende, hur gör jag för att få del av den?
När åtal väckts blir FUP offentligt, ring då till vederbörande Tingsrätt. Målsägare blir kallad ifall denne har utsaga som är av vikt för domen, nej det händer inte alltid.
Citera
2025-09-19, 22:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tror inte det om du inte skall vittna. Haft inbrott i både bil och sommarbostad, blev aldrig kallad när de tagit tjuvarna.

Fick inte ens ut namn på den som gjorde inbrottet i bilen. polisen sa bara det är ovidkommande. Krigade heller inte direkt för det då jag var ung och dum. 35år tillbaka. Sommarhuset fick jag ut namn på GM.
Skillnad på att vittna och vara målsägande. En målsägande behöver till exempel inte höras under sanningsförsäkran.

Till TS: Har du varit på förhör?
Skulle rekommendera att du inte begär ut FUP eller rotar alltför mycket i utredningen om du ska vara vittne. Nu kanske den tekniska bevisningen är tillräcklig, och ditt vittnesmål obehövligt (jag menar, du har ju inte sett något mer än den tekniska bevisningen). Men risken blir, om du ska vittna, är att man anser att du blivit påverkad av innehållet i utredningen.

Din kompis kommer kallas till rättegången. Har han några rättsliga anspråk behöver han anmäla det.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-19 kl. 22:26.
Citera
2025-09-20, 08:55
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Skillnad på att vittna och vara målsägande. En målsägande behöver till exempel inte höras under sanningsförsäkran.

Till TS: Har du varit på förhör?
Skulle rekommendera att du inte begär ut FUP eller rotar alltför mycket i utredningen om du ska vara vittne. Nu kanske den tekniska bevisningen är tillräcklig, och ditt vittnesmål obehövligt (jag menar, du har ju inte sett något mer än den tekniska bevisningen). Men risken blir, om du ska vittna, är att man anser att du blivit påverkad av innehållet i utredningen.

Din kompis kommer kallas till rättegången. Har han några rättsliga anspråk behöver han anmäla det.
Jag hade två poliser hemma som förhörde mig ca 1 timme. Tvivlar på att jag blir kallad som vittne, det enda jag har är övervakningsfilmen och den har polisen.Jag får kolla med polisen om när rättegången blir av och vara med som åskådare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in