2025-09-19, 17:58
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag har en ren etymologisk fråga som kanske lämpar sig bättre i språkforumet men jag provar här försr:

Torr cider och torrt vin, varför heter det så när det blir helblött när drulliga jag råkar spilla? Det blir wet t-shirt här hemma. Snarare bör det byta namn till blöt cider. Blött vin.

Glad fredag på forumet! Kommer dessvärre inte vara online under helgen, ska på forsränning. Vi hörs!
Citera
2025-09-19, 18:05
Medlem
mikaelss avatar
Antar att du trollar, men ’torr’ när det gäller dryck avser sockerhalten.
En googling bort.

Citat:
Vad är skillnaden på torr och söt champagne?
Skillnaden är helt enkelt sockerhalten. Den innebär oftast tillsatt socker.
Citera
2025-09-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag har en ren etymologisk fråga som kanske lämpar sig bättre i språkforumet men jag provar här försr:

Torr cider och torrt vin, varför heter det så när det blir helblött när drulliga jag råkar spilla? Det blir wet t-shirt här hemma. Snarare bör det byta namn till blöt cider. Blött vin.

Glad fredag på forumet! Kommer dessvärre inte vara online under helgen, ska på forsränning. Vi hörs!
Du verkar förvirrad?
Ingen människa med förstånd tror väl att torr cider inte böter ner din tröja om du spiller på den?
Är du påtänd eller vad?
Citera
2025-09-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buckla69
Du verkar förvirrad?
Ingen människa med förstånd tror väl att torr cider inte böter ner din tröja om du spiller på den?
Är du påtänd eller vad?

Blöter, inte böter... Är du full eller? (Nä var ns bara rvungen, TS har redan fått svar ändå).
Citera
2025-09-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Blöter, inte böter... Är du full eller? (Nä var ns bara rvungen, TS har redan fått svar ändå).
Ok en språkpolis! Tack för rättningen. Lite tipsy är jag nog!
Ha en bra kväll!
Citera
2025-09-19, 19:40
Medlem
Killgissning;
För att ingen vill köpa surt vin eller cider.

Förövrigt anser jag att Bolagets utbud av torr cider är under all kritik.
Citera
2025-09-19, 19:51
Moderator
Allaballawallas avatar
Svaret finns i det första svarainlägget.
Det avser socker halt. Söt i ena änden och tort i den andra.

Vanligtvis handlar det om att sockret jäst ut och ger en torrare karaktär när det är tort. Men det finns variationer och viss dryck sötas ytterligare efter allt ursprungligt socker redan jäst ut. Sedan kan det även finnas ej jäsbara sockerarter, vilka bidrar till sötman.

Kolla in "klockorna" på Systembolaget så blir det ganska tydligt hur det är uppbyggt med mer sötma mindre torrt och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in