• 2
  • 3
2025-09-19, 20:09
Haha något som fortfarande sker 2025?
Var alltid busen/pundaren? I skolan som hade en uppsamling av cykelsadlar i skyumdan väldigt nära skolan.
Detta är helt otroligt att det sker 2025 men samtidgt sadlar blir mer prisvärda kanske?
En sopsäck med moderna sadlar är säkert 10k.
Svar på topic, du är nog körd om du inte skaffar ett sadel-lås ?
Citera
2025-09-19, 20:17
Medlem
På Södermalm? Garanterat tjackpundare.

Tillägg: Jag blev för övrigt av med cykelväska och lyse nyligen, cykeln var olåst. Man vet att man har en gammal skräpcykel när inte ens tjackpundarna vill ha den.
Senast redigerad av BakedBakerman 2025-09-19 kl. 20:24.
Citera
2025-09-19, 20:20
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Pundare
Dom tar allt dom hittar, även vattenflaskor

Pundare eller romer.
Citera
2025-09-19, 20:22
Medlem
Muikkunens avatar
Någon behövde sadeln till sin egna cykel, din cykel kanske såg övergiven ut då blir det ett lätt byte.
Tror detta är ganska vanligt ärligt talat eller åtminstonde i studentstäder typ Uppsala. Att man plockar delar från andra cyklar som ser övergivna ut. Eller bara roffar åt sig för att fixa sitt eget.
Citera
2025-09-19, 21:02
Medlem
Lill-Anns avatar
Ingen aning.

Men min kompis fick sin sadel vänd, så att spetsen pekade mot pakethållaren och åtdragen hårt.

Hon misstänkte sitt ex.
Citera
2025-09-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Är väl folk som inte orkar köpa en ny på Biltema när deras gått sönder, så de stjäl en i stället.
Råkat ut för det för något 20tal år sedan i ett låst cykel förråd.. Snopet när jag skulle plocka fram cykeln på våren och sadeljäveln, framhjulet var borta.

Kände igen sadeln några månader senare på en cykel som stod på gården, speciellt skrapmärke. Gick ut senare på natten, hängde den cykeln bakpå bilen, körde ett par mil ut i skogen där jag slängde den efter jag hoppat sönder bakhjulet och tagit tillbaka min sadel samt framhjul.

Var det rätt cykel så var det bra gjort
Citera
2025-09-19, 21:18
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Bara att bita ihop och köra utan sadel.
Citera
2025-09-19, 21:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Var det rätt cykel så var det bra gjort
Samma gård och rätt sadel var det.
Citera
2025-09-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Hej! Idag blev min cykelsadel stulen för tredje gången i mitt liv.
Har du snabbfäste? I så fall är det troligen någon som vill busa. Om det inte var en handgjord sadel i läder, https://www.amazon.se/Brooks-England..._df_B004CZ715Q

Om det var den här sadeln, så kan jag tänka mig att det finns spekulanter, https://gusti-lader.se/collections/s...ader-2f31-22-6
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Men min kompis fick sin sadel vänd, så att spetsen pekade mot pakethållaren och åtdragen hårt.

Hon misstänkte sitt ex.
Exet hoppades väl på att hon skulle cykla åt fel håll, tillbaka till hen.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-20 kl. 01:04.
Citera
2025-09-20, 05:43
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Har du snabbfäste? I så fall är det troligen någon som vill busa. Om det inte var en handgjord sadel i läder, https://www.amazon.se/Brooks-England..._df_B004CZ715Q

Om det var den här sadeln, så kan jag tänka mig att det finns spekulanter, https://gusti-lader.se/collections/s...ader-2f31-22-6
Exet hoppades väl på att hon skulle cykla åt fel håll, tillbaka till hen.

Ha ha!!

Då jag sa att jag trodde det var busungar slog hon dövörat till.

Udda grej. Vända på cykelsadeln.🤯🤯
Citera
2025-09-20, 06:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Hej! Idag blev min cykelsadel stulen för tredje gången i mitt liv. Det hände när jag var inne på ett 10-minuters ärende på Götgatan i Stockholm. Cykeln är en 20 år gammal Crescent värd kanske 1200 kr och sadeln var i bästa fall värd 200 kr när den var ny. Utöver det försvann även reflexerna och några små dioder jag köpte på XXL för under 50-lappen för flera år sen.

Jag kan inte låta bli att undra, vilka är det som gör sånt här? Är det personer som desperat försöker sälja slitna reflexer och dioder för några kronor styck? Eller ligor som bygger ihop Frankenstein-cyklar och behöver varje liten del för att få ihop sina projekt?

Är det någon slags självförsörjande cirkelekonomi där folk får sina äckliga sadlar stulna och sedan tvingas köpa någon annans stulna sadel billigt på Blocket?

Eller övertänker jag? Är det bara några skitungar som vill förstöra någons dag?

Hände mig när jag bodde i stan. Köpte ny sadel och bad försäljare om hjälp med att skruva fast sadeln, ingen liten vinkelflärp bara för att göra det enkelt för tjuvar.

Cykeln stals några år senare...

Det har talats om en liga som åker runt gatorna och dammsuger på cyklar i Stockholm. Trodde den var en myt tills jag själv såg en skåpbil göra exakt det en natt i Vasastan. 90-tal.
Citera
2025-09-20, 14:36
Medlem
Hegamons avatar
Det här får mig att tänka på en gammal risig 50-tals cykel jag låste fast vid Stadsgårdshamnen uppe på Södermalm. Största tjockaste hänglåset och kedjan från Biltema. Jag ville inte ha cykeln och lät den stå, flyttade från stan och återkom några år senare, cykeln stod fortfarande kvar. Återkom sju år senare och cykeln var kvar. Men sedan ett par år senare när jag var i Stockholm och skulle kolla till cykeln, det hade gått nio år sedan jag ställt den där, ja först då var den borta.

Kan inte tänka mig den var värd mer än 100-200 kr i det skicket den var i. Ja, tjackpundare säger jag då.
Senast redigerad av Hegamon 2025-09-20 kl. 14:40.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in