Citat:
Ursprungligen postat av
SillyWalks
Hej! Idag blev min cykelsadel stulen för tredje gången i mitt liv. Det hände när jag var inne på ett 10-minuters ärende på Götgatan i Stockholm. Cykeln är en 20 år gammal Crescent värd kanske 1200 kr och sadeln var i bästa fall värd 200 kr när den var ny. Utöver det försvann även reflexerna och några små dioder jag köpte på XXL för under 50-lappen för flera år sen.
Jag kan inte låta bli att undra, vilka är det som gör sånt här? Är det personer som desperat försöker sälja slitna reflexer och dioder för några kronor styck? Eller ligor som bygger ihop Frankenstein-cyklar och behöver varje liten del för att få ihop sina projekt?
Är det någon slags självförsörjande cirkelekonomi där folk får sina äckliga sadlar stulna och sedan tvingas köpa någon annans stulna sadel billigt på Blocket?
Eller övertänker jag? Är det bara några skitungar som vill förstöra någons dag?
Hände mig när jag bodde i stan. Köpte ny sadel och bad försäljare om hjälp med att skruva fast sadeln, ingen liten vinkelflärp bara för att göra det enkelt för tjuvar.
Cykeln stals några år senare...
Det har talats om en liga som åker runt gatorna och dammsuger på cyklar i Stockholm. Trodde den var en myt tills jag själv såg en skåpbil göra exakt det en natt i Vasastan. 90-tal.