• 1
  • 2
2025-09-19, 15:53
Medlem
Hej! Idag blev min cykelsadel stulen för tredje gången i mitt liv. Det hände när jag var inne på ett 10-minuters ärende på Götgatan i Stockholm. Cykeln är en 20 år gammal Crescent värd kanske 1200 kr och sadeln var i bästa fall värd 200 kr när den var ny. Utöver det försvann även reflexerna och några små dioder jag köpte på XXL för under 50-lappen för flera år sen.

Jag kan inte låta bli att undra, vilka är det som gör sånt här? Är det personer som desperat försöker sälja slitna reflexer och dioder för några kronor styck? Eller ligor som bygger ihop Frankenstein-cyklar och behöver varje liten del för att få ihop sina projekt?

Är det någon slags självförsörjande cirkelekonomi där folk får sina äckliga sadlar stulna och sedan tvingas köpa någon annans stulna sadel billigt på Blocket?

Eller övertänker jag? Är det bara några skitungar som vill förstöra någons dag?
Citera
2025-09-19, 16:03
Medlem
IanMcEwans avatar
Köp ett överdrag till den med polisens emblem så får du nog behålla sadeln.

Eller låt något företag som sysslar med att tillverka sånt göra en sån.
Citera
2025-09-19, 16:14
Medlem
Köp en poliscykel:

https://www.policebikestore.com/allbikes.htm
Citera
2025-09-19, 16:17
Medlem
Sereenas avatar
Låter definitivt som nåt ungjävlar skulle roa sig med.

Jag skulle kolla närmsta buskage/plantering/sopkärl efter grejerna.

Här i stan ser man väldigt ofta att folk med lite finare hojar tar med sig sadeln när dom lämnar hojen nånstans.
Senast redigerad av Sereena 2025-09-19 kl. 16:23.
Citera
2025-09-19, 16:18
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
sätt fast rakblad på undersidan.
Citera
2025-09-19, 16:21
Kanske nån pervers eller någon som
behöver just en sådan cykelsadel.
Citera
2025-09-19, 16:23
Medlem
Ingen aning men störigt är det. Jag har satt på dessa på min cykel. För hjul och sadel. Hjälper så klart inte mot proffstjuvar men kanske mot amatörer och lodisar? Än har hjulen och sadeln inte blivit stulna.
https://www.amazon.se/Tranz-TranzX-U...8291555&sr=8-1
Citera
2025-09-19, 16:28
Medlem
jesussugers avatar
Pundare
Dom tar allt dom hittar, även vattenflaskor
Citera
2025-09-19, 16:30
Medlem
Det är beställningsjobb från cykelaffärer både i Sverige och utomlands, mest utomlands skulle jag gissa. Ligorna far runt i Sverige och plockar det som står på beställningslistorna.

Helt riskfritt arbete eftersom väldigt få blir arresterade. Sedan transporterar man det helt riskfritt genom gränsen till något annat land. Långtradare efter långtradare.
Citera
2025-09-19, 17:13
Medlem
De blir nog inte så populära när de ska sälja cykelsadeln vidare. Så här har det gått för cykeltjuvar.

https://www.youtube.com/shorts/B43lv...?feature=share
Citera
2025-09-19, 17:20
Medlem
Mailmanss avatar
Götgatan/högbersgatan är ju känd för cykelstölder och bilinbrott.

Är nog mest i hela Sverige där.
Så jag är inte direkt förvånad.
Citera
2025-09-19, 17:21
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är beställningsjobb från cykelaffärer både i Sverige och utomlands, mest utomlands skulle jag gissa. Ligorna far runt i Sverige och plockar det som står på beställningslistorna.

Helt riskfritt arbete eftersom väldigt få blir arresterade. Sedan transporterar man det helt riskfritt genom gränsen till något annat land. Långtradare efter långtradare.

Beställningslista på en 40 år gammal cykelsadel? Är du full eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in