• 8
  • 9
2025-09-20, 15:19
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Svårt när Israel vägrar ta emot dom och gå med på det....
Ta emot vadå?
Citera
2025-09-20, 21:23
Medlem
Även om Hamas förintades imorgon skulle problemet finnas kvar.
Demonstration mot Israel och Sveriges omfattande handel med Israel spelar roll.
Citera
2025-09-21, 02:20
Medlem
Citat:
Tycker inte det är konstigt alls, att vi har en regering som springer Israels ärenden och stöttar ett folkmord, det har öppnat ögonen för många människor, det Sverige man var stolt över är idag borta, tyvärr
Det kanske är så att regeringen springer Sveriges ärenden vilket är precis det de ska göra? Israel är en suverän stat, en viktig handelspartner och har behandlats illa av tidigare S-regeringar som av obegripliga skäl kramat Palestina (säkert begripliga skäl för de ideologiskt inbitna men från mitt perspektiv framstår s-stödet för Palestina och därmed Hamas som helt obegripligt). Det Sverige man var stolt över? Sverige som kastrerade samer och alla som inte passade in i S-fantasin? Eller vilket Sverige pratar vi om?

Förstår man inte varför regeringen tog Israels parti i början av konflikten kan man inte ens ansträngt sig att tänka kritiskt. Palestina är i Sveriges ögon givetvis en betydligt mindre viktig kris än den i Ukraina. När Hamas attackerade Israel hade kriget i Ukraina pågått länge nog och antagit såpass allvarliga proportioner att själva principen om suveräna staters rätt att försvara sig själva mot angripare var högst relevant. Varför? För om Sverige eller Finland attackeras av Ryssland är det viktigt att denna princip gäller, dvs. Att vi kan slå tillbaka på vilket sätt vi vi vill dels som direkt försvar gentemot angreppet men även ta det längre för att förebygga framtida angrepp. Denna speciella rätt kan endast hävdas av suveräna stater. Palestina är inte en suverän stat. Hamas är en terroristorganisation som uttalat har för syfte att utplåna staten Israel och det judiska folket. I ljuset av det hotet anser jag det inte konstigt att Israel slog tillbaka med hela sin kraft. Med det sagt anser jag att dödandet har gått för långt men ansvaret här faller också på Hamas som vägrar släppa gisslan. Om man verkligen brydde sig om sitt eget palestinska folk borde man släppt gisslan för att undvika ytterligare död och elände; Israel har ju trots allt hävdat att de fortsätter tills gisslan är befriad. Ergo: Hamas har valt det här kriget åt Palestina. Som jag ser det är det för tidigt att tala om folkmord. Om däremot Hamas släpper gisslan och Israel inte trappar ner våldet utan fortsätter som idag kan man börja tala om folkmord, för då handlar det uppenbarligen inte om gisslan utan om något annat.

Men som sagt, vad fan ska eller kan Sverige ens göra åt saken? Tomt godhetssignallerande som riskerar att kompromissa principen vi själva måste stå upp för ifall Rysslands krig sprider sig riktigt nära oss? Nej tack.
Citera
2025-09-21, 20:35
Medlem
Gisslan, Hamas har försökt tre gånger minst sedan 2024 att lämna tillbaka alla, och få till.en vapenvila, Israel säger nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ta emot vadå?
Citera
2025-09-21, 21:42
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Gisslan, Hamas har försökt tre gånger minst sedan 2024 att lämna tillbaka alla, och få till.en vapenvila, Israel säger nej.
Du får nog ge mig en källa, för det är nog inte så ensidigt som du säger.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in