Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-20, 12:04
Medlem
KoffeinKalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedro3k
Och är det någon ni ska spy galla över, som verkligen ska betonas! Så är det i så fall jag. Jag erkänner att jag blev varse om förbipasserandet av spärren i helgen. Och skulle tagit till åtgärder och kontaktat min mor. Och inte velat i frågan.

Tack för mig. Fortsätt gona er i andras sorg! Inte alla här. Men en del av er.

Aj, det där gjorde lite ont i hjärtat att läsa! Jag tror att det är många här på forumet som hållit tyst om ett syskons hemligheter, fast vi visste att vi borde säga till föräldrarna eller själva försöka sätta stopp för dumheterna. Samtidigt är ju dumheter faktiskt ofta väldigt roliga och man vill inte vara den som sabbar för syrran/brorsan. (Hand upp den som inte själv har gjort något dumt i sin ungdom! Något som var mer tur än skicklighet att det inte gick åt skogen.)

Fint (och modigt!) med din ärlighet här! Jag hoppas och tror att dina inlägg har gett en liten tankeställare till en och annan som läser. Både vad gäller att våga säga ifrån när någon fattar dumma beslut och att knäppa på sig bilbältet.
Citera
2025-09-20, 14:21
Medlem
Citat:
Kan återkomma när sorgen tonat ner sig. Det tragiska är att detta är en ögonöppnare för alla runt honom. Alla hans vänner jag talat med idag. Alla som besökt platsen.

Personligen, spontant, tycker jag att man skulle förbjuda åtminstone a-traktorer. Jag var inte mogen då. Många är inte mogna nu. Alla andra åtgärder är enligt mig för orimliga eller kostsamma. Vi har ett polisväsende som går på knäna som det är. Ska dom avsätta resurser på mer kontroller eller elektroniska ting. Kommer annan grov kriminalitet eskalera ännu mer. Men det är min åsikt, färgad av att förlora min ända bror. Halvbror specifikt. Men bror för mig.
Jag beklagar verkligen sorgen. Jag kan inte föreställa mig vad du och din familj går igenom nu. Jag tycker också att det är vidrigt att se tonen i tråden då arga människor ventilerar sin frustration över det egna tomma livet genom att projicera ut all anklagande skuld på någon annan, I detta fall din lillebror. Jag förstår också att det känns extra tungt att bära vetskapen om att du kände till att spärren på fordonet lyfts, men i ärlighetens namn hade många av oss precis som du hållit tyst om det för att skydda relationen till vårt syskon.
Jag hoppas att din bror får leva vidare i minnet hos er efterlevande, och gärna fungera som en påminnelse om hur farligt det faktiskt är att inte ta trafiksäkerhet på allvar. Må han vila i frid.
Citera
2025-09-20, 15:17
Medlem
A-traktorn köptes bara för 4 veckor sedan. Inte en större chansning att gissa på att pappan köpte A-traktorn som en present till grabbens födelsedag som var nyss.
Citera
2025-09-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Jag vet inte om jag ska kalla det dumt eller djärvt att gå in i en tråd här och nu i ditt läge, men det är ju ditt val.
Men för rättvisans skull är det väl ändå inte någon som gonar sig i eran sorg? Vissa kommentatorers ord om att målsman skall straffas för sina ungars otyg, handlar väl om att målsman skall engagera sig mer i vad som sker i ungdomarnas liv. Inte att de ska behöva sörja deras död!
Med det beklagar jag din bror, och alltför många ungdomars onödiga bortgång.
Jag skulle säga att det är dumt. Inte djärvt. Objektivt sett. Men också få ur mig min egna skuld. Som jag nämner här, hamnade jag här av en händelse. I flykt, sökandet efter svar. Många saker. Men främst la jag mig i för att skuld inte ska ligga på min bonusfar eller mor. Dom gjorde allt dom kunde. Och jag misslyckades.

Tack för beklagelsen dock!
Citera
2025-09-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elijah1
Tänker mig att de borde vara bra att förbjudet att med A-traktorer och så fall fixa med mopedbilar. Jag vet många säger att de bara är plast och skräp men samtidigt de är gjorde för att kunna gå i 45 km/h och inte fortare.

Jag beklagar sorgen och de jag menade med mitt första svar till dig var att de är ofta så lätt att man säger de du säger att ungdomar inte har förståndet och väljer att göra fel för att de inte är färdig utvecklande i tänkandet när de gäller att trimma A-traktorer och mopeder och försöks förskönas genom att många gjorde ju så i sin ungdom.

Medan man åt andra hållet vill straffa hela släkten när barn hamnar i fel umgängen när de gäller gängkriminella eller sån typ. För även där är ju inte ungdomarna fullt utvecklade och jag ser ingen skillnad för ungdomar vill känna sig som en i umgänget väldigt ofta och inte sticka ut, alltså att man tex väljer trimma A-traktorn eller att man hamnar i gängmiljö för att man där blir med i en gemenskap.

Instämmer i det du vill få fram tror jag. Som sagt. Ville mest försvara min mor och bonusfar i detta. Och att det inte alltid är så enkelt att ha koll konstant. Om man inte ska låsa in barn helt i så fall. Men då kommer andra problem. Orosanmälan, soc med mera. Mina föräldrar försökte hur mycket som helst med mig. Jag undkom och fann lösningar till allt jag vela göra ändå. Smygsupa, smygröka och knarka. Något jag aldrig skyller på dom eller dom kunnat stå ivägen för helt. Bara försvårat

Tack för beklagelsen!
Citera
2025-09-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gardisten
Jag känner väldigt mycket med dig och din familj som behöver gå igenom den här tragedin. All kärlek och omtanke till er!

Tack så mycket. ❤️
Citera
2025-09-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Beklagar sorgen. Mycket tråkigt att det gick som det gick, med bälte hade det slutat relativt lindrigt. Hoppas att de som läser tråden i alla fall tar till sig hur viktigt det är med bälte.
Tackar så hjärtligt! Hoppas jag också! Min brors närmaste fick sig en allvarlig läxa och lärdom nu! Även jag, ska erkännas.
Citera
2025-09-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Jag beklagar verkligen sorgen. Jag kan inte föreställa mig vad du och din familj går igenom nu. Jag tycker också att det är vidrigt att se tonen i tråden då arga människor ventilerar sin frustration över det egna tomma livet genom att projicera ut all anklagande skuld på någon annan, I detta fall din lillebror. Jag förstår också att det känns extra tungt att bära vetskapen om att du kände till att spärren på fordonet lyfts, men i ärlighetens namn hade många av oss precis som du hållit tyst om det för att skydda relationen till vårt syskon.
Jag hoppas att din bror får leva vidare i minnet hos er efterlevande, och gärna fungera som en påminnelse om hur farligt det faktiskt är att inte ta trafiksäkerhet på allvar. Må han vila i frid.

Tack så hjärtligt❤️ och för din djupa förståelse i sitsen och psykologin, samt mänskliga ageranden i stunder och relationer! Det värmer❤️

Tar inte åt mig av det vissa skriver ur sig här. Väldigt bekant med en viss grupp av människor som finns här. Och intresse i psykologi och mänskligt beteende. Förstår varför vissa är som dom är, så att säga!!
Citera
2025-09-20, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoffeinKalas
Aj, det där gjorde lite ont i hjärtat att läsa! Jag tror att det är många här på forumet som hållit tyst om ett syskons hemligheter, fast vi visste att vi borde säga till föräldrarna eller själva försöka sätta stopp för dumheterna. Samtidigt är ju dumheter faktiskt ofta väldigt roliga och man vill inte vara den som sabbar för syrran/brorsan. (Hand upp den som inte själv har gjort något dumt i sin ungdom! Något som var mer tur än skicklighet att det inte gick åt skogen.)

Fint (och modigt!) med din ärlighet här! Jag hoppas och tror att dina inlägg har gett en liten tankeställare till en och annan som läser. Både vad gäller att våga säga ifrån när någon fattar dumma beslut och att knäppa på sig bilbältet.

Tack ❤️ för förståelse, värmande ord och omtanke! Om en person läser detta och tänker till. Har våran tragedi, gjort något bra åtminstone. Det hade min bror velat. ❤️
Citera
2025-09-20, 18:24
Medlem
Tack till er med omtanke och medmänsklighet❤️ kom hit i flykt och sökande. Sen försvara min familj. Betyder mycket för mig att det finns folk här med medmänsklighet!

Tack igen!❤️ kom aldrig för diskussionen. Men skönt att få tankar av er, släppa på mitt, med mera.

Ta hand om er!
Citera
2025-09-20, 18:47
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
En omöjlighet som skulle medföra att ingen utom de som bara har körkortslösa föräldrar skulle köra epa. Bättre och rakare att förbjuda epa.
Vad ni missar är att man är straffmyndig från 15 års ålder och att staten godkänt körkortstagaren. Föräldrar har inte fullt inflytande över vad en tonåring gör

Med risk för att vara off toppic, så hade det aktuella fallet antagligen inte skett om föraren kört på en "delegering" från föräldrarnas körkort då väldigt få föräldrar helt enkelt betrodd sina 16 åringar med en delegering som ger direkt återverkan på dem själva.
Citera
2025-09-20, 18:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Tackar så hjärtligt! Hoppas jag också! Min brors närmaste fick sig en allvarlig läxa och lärdom nu! Även jag, ska erkännas.

Så modigt av dig att vara ärlig och berätta! 👍 Genom att agera som du gör, så får folk möjligheten att få upp ögonen och - förhoppningsvis - reflektera, om de själva eller anhöriga är i en liknande situation.

Jag är säker på att din bror skulle ha varit stolt över dig - och ditt mod.

Styrkekramar till dig och din familj, släkt och till era och din brors vänner! ❤️ Till din bror, vila i frid! 🕊️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in