• 2
  • 3
2025-09-20, 17:18
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
'ensymfritt tvättmedel"

Prova att googla!

https://www.google.com/search?q=ensy...obile&ie=UTF-8
Det gjorde jag, men exakt nu när jag står i butik har alla "enzymer" på förpackningen
Citera
2025-09-21, 09:29
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
'ensymfritt tvättmedel"
Prova att googla!https://www.google.com/search?q=ensy...obile&ie=UTF-8
Så. Hittade till slut Såklart - fintvätt längst upp på hyllan - ändå var det en stor välsorterad Hemköp.
I skrivande stund tumlar täcke och kuddar med tennisbollar. Återkommer om några timmar för att redovisa resultat.
Hurra eller nåt.
Citera
2025-09-21, 10:22
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Hur gör ni? Vi brukar köpa nya täcken och kuddar med jämna mellanrum och bara kassera de gamla, men sen så tänkte jag till. - Man kan ju faktiskt tvätta dom. Jag har tillgång till bra industrimaskiner (tvättmaskin + torktumlare + torkrum).
Hur gör man? ”Husmorstips” eftersökes.
Helt fantastiskt! Följde alla råd på denna tråd och kuddarna är mjuka som änglavingar. Samma med täcket.
60 grader, med enzymfritt tvättmedel, (flytande)
Torktumare med fem tennisbollar. Inte packa för hårt, delade upp det i två.
(glömde det där med låg värme lång tid, men det blev bra ändå)
Ren tvätt i mitt hus.
Citera
2025-09-21, 13:45
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Helt fantastiskt! Följde alla råd på denna tråd och kuddarna är mjuka som änglavingar. Samma med täcket.
60 grader, med enzymfritt tvättmedel, (flytande)
Torktumare med fem tennisbollar. Inte packa för hårt, delade upp det i två.
(glömde det där med låg värme lång tid, men det blev bra ändå)
Ren tvätt i mitt hus.
Det låter fantastiskt. Själv har jag inte kommit till skott än, men när det är dags så kanske jag kan få återkomma till dig om jag har några fler frågor. =)

Jag har faktiskt kört ett duntäcke för jättelänge sen. Men det har gått så många år att jag minns inte ett smack av hur jag gjorde då.
Citera
2025-09-21, 17:52
Medlem
PerniWhas avatar
De sällsynta gånger det händer är det med en helt vanlig tvättmaskin.
Torkningen blir i mån av tillgång med tumlare och några tennisbollar som finfördelar dunklumparna.
Citera
2025-09-22, 12:53
Avstängd
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Hur gör ni? Vi brukar köpa nya täcken och kuddar med jämna mellanrum och bara kassera de gamla, men sen så tänkte jag till. - Man kan ju faktiskt tvätta dom. Jag har tillgång till bra industrimaskiner (tvättmaskin + torktumlare + torkrum).

Hur gör man? ”Husmorstips” eftersökes.

Husmorstips är att vädra och lägga dem i nysnö.

Idag har jag sängkläder och underkläder/underställ i ull och vanliga tvättmedel innehåller enzymer som bryter ner ullets struktur så se till att du har ett tvättmedel och en temperatur som är godkända för ull. Jag har hittat ett som är perfekt som jag kan tipsa om i PM, perfekt för maskin. Jag tumlar inte, plantorkar eller hänger i torkrummer. Ett ulltäcke kan hålla väldigt länge,40+ år.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in