2025-09-19, 01:01
Medlem
Fiercefuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Hur gör ni? Vi brukar köpa nya täcken och kuddar med jämna mellanrum och bara kassera de gamla, men sen så tänkte jag till. - Man kan ju faktiskt tvätta dom. Jag har tillgång till bra industrimaskiner (tvättmaskin + torktumlare + torkrum).

Hur gör man? ”Husmorstips” eftersökes.

Okej. Tvättar alla vanliga kuddar och täcken obs använd inte sköljmedel på 95 C extra vatten grovtvätt, tumlar på högsta varv. Torktumlar precis som vanligt varmt program.
Dun tvättas utan sköljmedel på 40C och tumlas på högsta varv. Du torktumlar på högsta värmen med 3-4 rena tennisbollar.
Använder man täcken som inte är dun men med så kallad dunliknande syntetiskt material så använder man också bollar då anledningen är att det inte ska klumpa ihop sig.
Jag tvättar täcken kudden madrasskydd 4 ggr året minst och själva överdraget runt bäddmadrassen 1-2 gånger per år.
Mellan bäddmadrass och madrasskydd använder jag en vattentätt gummilakan där en sida är typ frotte för att om jag svettas igenom, husdjuret ev pinkar eller är blöt el ngt så är det madrasskyddet i första hand jag behöver tvätta och gummilakanet emellan skyddar min bäddmadrass. Madrasskyddet har jag alltid 2 st hemma så ett i sängen och det tvättar jag när jag byter lakan och sätter på madrasskydd nr 2. Jag vet man behöver egentligen byta säng vart 5e år men jag håller mej till 10 år men byter bäddmadrass ksks vart 3-5 år.
Citera
2025-09-19, 01:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Som jag har hört så kan man helt klart tvätta dessa. Nu pratar jag bara ’generiskt’ här, alltså man kan tvätta dom i tvättmaskin och sen ska man köra allt i torktumlaren till det blir fnöske-torrt. Annars kan det mögla. Och precis som Pojkpingis säger så ska man köra allt med tennisbollar i torktumlaren. Det ”fluffar” upp dunet.

Drömmen vore att ”husmor Britta” klev in i tråden och gav mig lite mer handfasta tips exakt hur man ska gå tillväga.

Jag avvaktar. Kanske kommer det in fler kunniga som kan ge mer exakta instruktioner. Jag vill inte kasta saker och köpa nytt i onödan.
Vädrar du dem så känns de rena iaf. Det är ju främst påslakan som blir smått solkiga.
Citera
2025-09-19, 01:27
Bättre att köpa nya kuddar.
Citera
2025-09-19, 01:34
Medlem
Tvättar i 60c, torktumlar tillsammans med tennisbollar.
Citera
2025-09-19, 01:41
Medlem
Citat:
Hur gör ni? Vi brukar köpa nya täcken och kuddar med jämna mellanrum och bara kassera de gamla, men sen så tänkte jag till. - Man kan ju faktiskt tvätta dom. Jag har tillgång till bra industrimaskiner (tvättmaskin + torktumlare + torkrum).

Hur gör man? ”Husmorstips” eftersökes.
Jag tvättar duntäcket varje vår och inte under fuktiga perioden som hösten och kan hänga i lägenheten tills torr, några dagar. En kortsida kan gå upp, skonsam tvättning och varför tumlare, och börja läcka och då får husmor sy en meter med stora häft-stygn.
Citera
2025-09-19, 02:21
Medlem
Merwinnas avatar
Du har redan fått tipset om tennisbollar i torktumlaren. Jag lägger till: använd alltid ett enzymfritt tvättmedel, annars förstörs dunet! Eftersom dunprodukter är så dyra, så är det värt att köpa ett riktigt duntvättmedel/dunschampo - även om de är dyra - för att få dunprodukterna att hålla längre.
Citera
2025-09-19, 13:35
Medlem
Clownfysiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du har redan fått tipset om tennisbollar i torktumlaren. Jag lägger till: använd alltid ett enzymfritt tvättmedel, annars förstörs dunet! Eftersom dunprodukter är så dyra, så är det värt att köpa ett riktigt duntvättmedel/dunschampo - även om de är dyra - för att få dunprodukterna att hålla längre.
Bra tips. Det brukar ju inte vara så noga med vad man använder annars, men det kanske det är när det kommer till dun-grejor. Hur många tennisbollar brukar du köra med i tumlaren?
Citera
2025-09-19, 13:47
Medlem
Tavastehuss avatar
På japansk tv visade de att man skulle blötlägga duntäcket i badkaret och hälla i lite, lite tvättmedel. Sedan ska man försiktigt gå i karet och trampa runt en stund.
Citera
2025-09-19, 14:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Bra tips. Det brukar ju inte vara så noga med vad man använder annars, men det kanske det är när det kommer till dun-grejor. Hur många tennisbollar brukar du köra med i tumlaren?

Jag brukar inte tänka mycket på sådant alls, men just dungrejor är så dyra som sagt att det är värt att vårda dem enligt konstens alla regler.

Tre. Och det ska vara låg värme och lång tid. Inte tvärtom, då blir dunen spröda!
Citera
2025-09-19, 16:22
Medlem
Jofs avatar
Detta är inte vad du söker.
Vet att det fanns firmor som tömde ut dunet och blåste upp det så det blev torrt och fint. Och sen stoppade tillbaks det i sitt var.
Tror ingen kostar på det längre.

Så in i tvättmaskinen med tennisbollar och kör. Är vad som gäller.
Citera
2025-09-20, 10:53
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
I en vanlig tvättmaskin här ska du få en länk som kanske hjälper dig! https://dunbutiken.se/tvatta-duntacke/
Gärna förslag på ensymfritt tvättmedel. Själv köper jag bara det som är på tillfällig rea.
Citera
2025-09-20, 13:52
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Gärna förslag på ensymfritt tvättmedel. Själv köper jag bara det som är på tillfällig rea.

'ensymfritt tvättmedel"

Prova att googla!

https://www.google.com/search?q=ensy...obile&ie=UTF-8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in