Citat:
Ursprungligen postat av
Clownfysik
Hur gör ni? Vi brukar köpa nya täcken och kuddar med jämna mellanrum och bara kassera de gamla, men sen så tänkte jag till. - Man kan ju faktiskt tvätta dom. Jag har tillgång till bra industrimaskiner (tvättmaskin + torktumlare + torkrum).
Hur gör man? ”Husmorstips” eftersökes.
Okej. Tvättar alla vanliga kuddar och täcken obs använd inte sköljmedel på 95 C extra vatten grovtvätt, tumlar på högsta varv. Torktumlar precis som vanligt varmt program.
Dun tvättas utan sköljmedel på 40C och tumlas på högsta varv. Du torktumlar på högsta värmen med 3-4 rena tennisbollar.
Använder man täcken som inte är dun men med så kallad dunliknande syntetiskt material så använder man också bollar då anledningen är att det inte ska klumpa ihop sig.
Jag tvättar täcken kudden madrasskydd 4 ggr året minst och själva överdraget runt bäddmadrassen 1-2 gånger per år.
Mellan bäddmadrass och madrasskydd använder jag en vattentätt gummilakan där en sida är typ frotte för att om jag svettas igenom, husdjuret ev pinkar eller är blöt el ngt så är det madrasskyddet i första hand jag behöver tvätta och gummilakanet emellan skyddar min bäddmadrass. Madrasskyddet har jag alltid 2 st hemma så ett i sängen och det tvättar jag när jag byter lakan och sätter på madrasskydd nr 2. Jag vet man behöver egentligen byta säng vart 5e år men jag håller mej till 10 år men byter bäddmadrass ksks vart 3-5 år.