Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Du har nu fått förklarat för dig varför shekeln för tillfället är stark och att det ensamt inte är ett bevis för att Israels ekonomi pekar uppåt. Du har fått flera länkar som visar på motsatsen. Du har inte haft några direkta synpunkter på dessa siffror och då utgår jag från att du accepterar dom.
Israel brottas alltså med många ekonomiska problem, och detta utan att någon handelsblockad hittis visat sid i 2024 års bokslut.
Men låg mig ställa en fråga. Tror du alla dessa handelsembargon och blockader som nu riktas mot Israel kommer påverka deras ekonomi negativt i framtiden?
Sanktioner kan ha negativ inverkan på ekonomin, ja. Dock så finns USA och många andra länder som står utanför dom där dumheterna. US ekonomi är bekant bra mycket större än vad hela EU kan uppbringa. Det räcker oftast att ha handel med enbart dom för ett land av Israel's yta och befolkning.
Sedan är det som bekant att när ett land är i krig och har mycket inhemsk krigsindustrin. Då kan det ge ett rejält tillskott i kassan och sysselsättningen. Se bara på USA under andra världskriget och Israel nu. Deras export av krigsmaterial expanderar och blomstrar som aldrig tidigare skådat. Många vill tydligen ha deras vapen och innovationer samtidigt som utländska investerare står i kö för att investera i landet.
Om någon vill investera i qassamraketer är dock ytterst tveksamt. Iran har ju som bekant andra prio nuförtiden efter dom bombats tillbaka till bronsåldern.
Det med shekeln var ett exempel. Jag tog det första bästa som visades för jag har som du kanske (inte) förstår lust att sitta och förklara vad som sägs och vad graferna och sifforna innebär för någon som inte kan tolka sådant självt. Det behandlar även siffror och grafer om GDP, tillväxt, investeringar osv. Det kommer du säkert få förklarat för dig ikväll av din medsittare.