2025-09-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Okej, nu går vi över till detta cirkelresonemanget. Nej du, Jag har varken lust eller tid med sådana här lekar där det skall bevisas att motbevisen egentligen måste bevisas för annars kan de motbevisas att de bevisats. Ska vi inte börja med "inte" leken också? Där vi ska räkna hur många "inte" som finns och till slut att någon räknar fel så får det anses vara bevisats att bevisen gick inte motbevisa.

Du är synad och står med byxorna nere igen, jobbigt när du precis drog upp dom från förra gången du gav dig in i fablernas värld.

Är du något efterbliven?

Jag har presenterat konkreta siffror och även skickat med länkar, eller hur?

Du har inte bemött eller dementerat en enda av dessa siffror.

Du har skickat ett youtubeklipp där det ska visa att Israels ekonomi går som på räls? Vågar du inte nämna en enda siffra som vi kan ta upp för diskussion?
Citera
2025-09-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Men du ärligt talat. Vad har vi fått efter två år?

1. Folkmord
2. Fred

Vilket utfall har vi fått? Är detta inte fakta.

Oj, LaneHaj, tack för den extremt nyanserade genomgången av geopolitik – för några sekunder blev det nästan som att lyssna på ett panelsamtal på FN (minus sakligheten och verklighetsförankringen). Du har alltså, till skillnad från resten av mänskligheten och de ”oändliga förhandlingarna”, löst hela konflikten genom att konstatera att fler papper och handskakningar automatiskt innebär att någon vill ha fred? Wow, så enkelt det var – varför ens förhandla när man kan samla signaturer på PDF:er och låtsas att verkligheten ändras?

Och precis, diskussionen om historiens komplexitet försvinner ju magiskt när man ställer dig mot två mycket enkla utfall efter två år: Folkmord eller fred. Men det är klart – det är alltid lättare att prata om ”avtal” och ”vapenvilor” än att titta på vad som verkligen sker på marken. För hade de där pappren varit värda något, hade kanske inte dödandet fortsatt i realtid, eller hur?

Men du har rätt om en sak: det är lätt att ignorera verkliga konsekvenser när man hellre tar en teorilektion än att öppna ögonen. Hur var det nu med att göra det enkelt för sig?
Citera
2025-09-20, 13:52
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Är du något efterbliven?

Jag har presenterat konkreta siffror och även skickat med länkar, eller hur?

Du har inte bemött eller dementerat en enda av dessa siffror.

Du har skickat ett youtubeklipp där det ska visa att Israels ekonomi går som på räls? Vågar du inte nämna en enda siffra som vi kan ta upp för diskussion?

Efterbliven nu också, jag?! Haha be du någon vuxen person berätta vad som visas i diagrammen och tolka det som sägs. Det sägs både på engelska och hebreiska. Du vet säkert någon som kan sitta bredvid dig och förklara på ett sådant sätt så till och med du kan förstå. Du ska få en siffra som så du kan bli lite nöjd för tillfället. Shekel mot dollarn. den var 3.7 enligt dina gamla data, nu är den nere på 3.3-3.2 enligt diagrammet som både visas och sägs av premiärministern. (jag utgår för att du inte förstår ett smack av korrelationen mellan dessa, men ändå).

Försök förstå att alla som är kapabla att titta på och förstå vad som sägs inser att du gjort bort dig totalt, ännu en gång. Det ser inte bra ut detta. Du får göra som sist det hände. Var tyst ett tag och sedan hoppa in i någon annan tråd och låtsas som det aldrig har hänt
Citera
2025-09-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Israel vill ha fred, efter att Hamas är förintade.

Hamas vill ha fred, efter att Israel är förintade.

Moskvastaten vill ha fred, efter att Ukraina är förintad.

Ukraina vill ha fred, efter att moskvastaten är förintad.

Lite så är det ju i praktiken och att det blir fred innan målen är uppnådda beror oftast på att man är trött och inte orkar mörda mer.

Helt fel. Ryssland kan införliva Ukrainare. Israel vill fördriva Ukrainare på grund av religiösa vanföreställningar
Citera
2025-09-20, 14:08
Medlem
Citat:
Efterbliven nu också, jag?! Haha be du någon vuxen person berätta vad som visas i diagrammen och tolka det som sägs. Det sägs både på engelska och hebreiska. Du vet säkert någon som kan sitta bredvid dig och förklara på ett sådant sätt så till och med du kan förstå. Du ska få en siffra som så du kan bli lite nöjd för tillfället. Shekel mot dollarn. den var 3.7 enligt dina gamla data, nu är den nere på 3.3-3.2 enligt diagrammet som både visas och sägs av premiärministern. (jag utgår för att du inte förstår ett smack av korrelationen mellan dessa, men ändå).

Försök förstå att alla som är kapabla att titta på och förstå vad som sägs inser att du gjort bort dig totalt, ännu en gång. Det ser inte bra ut detta. Du får göra som sist det hände. Var tyst ett tag och sedan hoppa in i någon annan tråd och låtsas som det aldrig har hänt

Tack för att du till sist klämde ur dig en siffra! Jag utgår från att du inte har några synpunkter på dom siffrar jag presenterade som visar på att Israels ekonomi på många områden pekar rakt neråt?

I okt 2023 så föll shekeln som en naturlig följd av kriget. Den här därefter återhämtat sig och är på en hög nivå nu precis som du skriver.

Är du överhuvudtaget medveten om att bank of israel har använt sin valutareserv för att stärka shekeln efter krigsutbrottet?

Alla som har hyffsat bra koll på national ekonomi vet att en växelkurs inte är ett entydigt mått på hur bra ett lands ekonomi går, vilket mina länkar visar.
Citera
2025-09-20, 14:16
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Tack för att du till sist klämde ur dig en siffra! Jag utgår från att du inte har några synpunkter på dom siffrar jag presenterade som visar på att Israels ekonomi på många områden pekar rakt neråt?

I okt 2023 så föll shekeln som en naturlig följd av kriget. Den här därefter återhämtat sig och är på en hög nivå nu precis som du skriver.

Är du överhuvudtaget medveten om att bank of israel har använt sin valutareserv för att stärka shekeln efter krigsutbrottet?

Alla som har hyffsat bra koll på national ekonomi vet att en växelkurs inte är ett entydigt mått på hur bra ett lands ekonomi går, vilket mina länkar visar.

Alltså när du uppenbarligen inte klarar av att tolka bilder, diagram eller vad som sägs på engelska och sedan göra en egen slutsats av det hela. Då.. är det riktigt beklagligt och meningslöst att fortsätta i sådana diskussioner. Det är nog bättre, om du har planer på att fortsätta fylla tråden med sagotext att du koncentrerar dig på de mer inarbetade lägereldsberättelserna. Typ "pallarnas stora motståndskamp" och liknande.
Citera
2025-09-20, 14:18
Medlem
Citat:
Alltså när du uppenbarligen inte klarar av att tolka bilder, diagram eller vad som sägs på engelska och sedan göra en egen slutsats av det hela. Då.. är det riktigt beklagligt och meningslöst att fortsätta i sådana diskussioner. Det är nog bättre, om du har planer på att fortsätta fylla tråden med sagotext att du koncentrerar dig på de mer inarbetade lägereldsberättelserna. Typ "pallarnas stora motståndskamp" och liknande.

Haha, jag utgår från den enda siffra du själv skrev. Du flaggade med shekeln, att det skulle vara ett bevis för att Israels ekonomi aldrig varit starkare.

Du begriper säkert inte ens att dollarns svaga kurs står i relation till att man får mer dollar per shekel.
Citera
2025-09-20, 14:22
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Haha, jag utgår från den enda siffra du själv skrev. Du flaggade med shekeln, att det skulle vara ett bevis för att Israels ekonomi aldrig varit starkare.

Du begriper säkert inte ens att dollarns svaga kurs står i relation till att man får mer dollar per shekel.

Du har någon utomstående som kan vara med när du tittar på presentationen? Så kan du peka och pausa samtidigt som den vuxna förklarar på ett begripligt sätt vad som visas och sägs på skärmen. Du förstår att alla som sett det här och kommer se det här. Dom kommer ju undra hur det står till med dig egentligen?! Framförallt när du fortsätter med hålla dig kvar och vrida och vränga som 5 åringar brukar bete sig.

Jo om dollarn är svag så får man ju mer dollar än innan. Fast titta här nu, jämför med andra valutor hur nedgången ser ut. Då ser du att SEK har inte alls gått ned (eller upp beroende hur du ser på saken) på lika mycket som det har för shekel. Fast att tänka lite utöver det som bara står som siffra är nog bortom din förmåga. Det är ju så man bedömer det hela, visste du inte det?
Senast redigerad av eldrattan 2025-09-20 kl. 14:31.
Citera
2025-09-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Är rättegången pausad? Netanyahu var ju i rätten senast i tisdags.

https://www.timesofisrael.com/livebl...-in-gaza-city/

Du har helt rätt, ledsen för ett felaktigt och förenklat påstående. Läste in mig på ämnet lite mer och det handlar mer om att rättegången blivit kraftigt försenad eftersom de pga kriget har allt färre dagar för rättegången och flera gånger har ställts in. Så förhalad är nog mer korrekt än pausad.
Citera
2025-09-20, 14:34
Medlem
Citat:
Du har någon utomstående som kan vara med när du tittar på presentationen? Så kan du peka och pausa samtidigt som den vuxna förklarar på ett begripligt sätt vad som visas och sägs på skärmen. Du förstår att alla som sett det här och kommer se det här. Dom kommer ju undra hur det står till med dig egentligen?! Framförallt när du fortsätter med hålla dig kvar och vrida och vränga som 5 åringar brukar bete sig.

Jo om dollarn är svag så får man ju mer dollar än innan. Fast titta här nu, jämför med andra valutor hur nedgången ser ut. Då ser du att SEK har inte alls gått ned (eller upp beroende hur du ser på saken) på lika mycket som det har för shekel. Fast att tänka lite utöver det som bara står som siffra är nog bortom din förmåga. Det är ju så man bedömer det hela, visste du inte det?

Du har nu fått förklarat för dig varför shekeln för tillfället är stark och att det ensamt inte är ett bevis för att Israels ekonomi pekar uppåt. Du har fått flera länkar som visar på motsatsen. Du har inte haft några direkta synpunkter på dessa siffror och då utgår jag från att du accepterar dom.

Israel brottas alltså med många ekonomiska problem, och detta utan att någon handelsblockad hittis visat sid i 2024 års bokslut.

Men låg mig ställa en fråga. Tror du alla dessa handelsembargon och blockader som nu riktas mot Israel kommer påverka deras ekonomi negativt i framtiden?
Citera
2025-09-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldBlueTooth
Du har helt rätt, ledsen för ett felaktigt och förenklat påstående. Läste in mig på ämnet lite mer och det handlar mer om att rättegången blivit kraftigt försenad eftersom de pga kriget har allt färre dagar för rättegången och flera gånger har ställts in. Så förhalad är nog mer korrekt än pausad.

Netanyahu beslutade att invadera Gaza stad samma dag som han skulle infinna sig i rätten. Resultatet blev att han fick lämna rättegången då han ansågs ha viktigare saker att göra.
Citera
2025-09-20, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaaaFan
Du bortser helt från verklighetens komplexitet och historia – och kör din tes som om det är ett facit. Hade det varit så glasklart hade den här konflikten varit löst och du hade kunnat spara 1 243 inlägg åt Flashbacks serverkapacitet. Men det är klart, för den som är övertygad om sin egen briljans är det väl alltid lättast att ignorera decennier av geopolitik, historiska överenskommelser, andra aktörer, och hela resten av världen. Vad var det man sa om att göra det enkelt för sig själv?

Du ställer frågan ”hur kan man hävda att Israel vill ha fred?” utan att ens nämna de oändliga förhandlingar, vapenvilor och avtal som funnits genom åren. Men det är ju enklare att spela mallig på nätet än att faktiskt sätta sig in i fakta – eller hur?

Jag tror att det är fel att fråga sig om Israel vill ha fred, det är nog väldigt mycket upp till den sittande regeringens inställning. Netanyahus regering är väl ändå objektivt än ganska extrem regering (både Smotrich och Ben-Gvir måste väl ändå de flesta enas om är extremister) som verkar helt klart mindre intresserade av vapenvila och fred än andra regeringar.

Genom åren har Israel varit med på en hel del förhandlingar men även vägrat andra, mycket har väl varit just beroende på ledare. Rabin mördades ju på grund av att han ville sluta en fred som de mer extrema Israelerna ansåg var landsförräderi (däribland Ben-Gvir som stoltserade på film hållandes kylarprydnaden från Rabins bil, skanderande "nästa gång tar vi honom", vilket ju sedan skedde, dock ej av Ben-Gvir).

Netanyahu har ju fått en hel del rätt hård kritik från exempelvis Moshe Yaalon, som ju varit försvarsminister och väl får räknas som en "hök" snarare än någon liberal eller vänsterlutande politiker. Han hävdar att Israel begår krigsbrott under Netanyahus ledning.

Så jag skulle nog svara på frågan att Israel som land vill ha fred, men att den sittande regeringen inte vill det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in