2025-09-19, 16:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Detta har jag undrat länge, och jag har märkt hur det har ökat kraftigt nu under 2025. Folk säger "konspiration" istället för "konspirationsteori" och jag kan för mitt liv inte förstå varför!!!

Det kanske, i alla fall delvis, beror på Flashback.
Den här forumdelen heter ju ”konspirationer och alternativa teorier”, inte ”konspirationsteorier och alternativa teorier” - men ändå är det ju här alla konspirationsteorier hamnar, medan konspirationerna väl hamnar under någon av brotts- eller korruptions-avdelningarna.
Citera
2025-09-19, 16:38
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det kanske, i alla fall delvis, beror på Flashback.
Den här forumdelen heter ju ”konspirationer och alternativa teorier”, inte ”konspirationsteorier och alternativa teorier” - men ändå är det ju här alla konspirationsteorier hamnar, medan konspirationerna väl hamnar under någon av brotts- eller korruptions-avdelningarna.

Nej det tror jag inte. Konspirationer kan man ju snacka om liksom..... men nu när du säger det. Ja folk kanske verkligen är så dumma 🤔

Dock tycker jag man hör det även utomlands, typ "This is not some crazy conspiracy, it actually happened!" Det korrekta hade ju då varit att säga "conspiracy theory" eller kanske ännu hellre "crazy theory".

Konspirationsteorier är ju ofta väldigt rimliga - typ att WHO försöker styra världen, de erkänner de ju själva så det är mer eller mindre bevisat - men många verkar också tro att konspirationsteori betyder "galen teori" vilket ju inte heller stämmer.

Även om många konspirationsteorier är galna så finns det ju en massa galna teorier som inte har med konspirationer att göra.
Citera
2025-09-19, 17:27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej det tror jag inte. Konspirationer kan man ju snacka om liksom..... men nu när du säger det. Ja folk kanske verkligen är så dumma 🤔

Dock tycker jag man hör det även utomlands, typ "This is not some crazy conspiracy, it actually happened!" Det korrekta hade ju då varit att säga "conspiracy theory" eller kanske ännu hellre "crazy theory".
Det har du rätt i - och det kan ju dessvärre även cementera tron på konspirationsteorier, så att de som får höra om vissa ”konspirationer” kanske tror att de är konstaterade trots att det ofta bara är teorier.

Citat:
Konspirationsteorier är ju ofta väldigt rimliga - typ att WHO försöker styra världen, de erkänner de ju själva så det är mer eller mindre bevisat - men många verkar också tro att konspirationsteori betyder "galen teori" vilket ju inte heller stämmer.
Fast nu begår du ett lika slarvigt fel själv, du förklarar ju inte vad du menar med ”styra världen” vilket kan få läsaren att tro att du menar att WHO som organisation söker världsherravälde. Och det är väl ändå inte vad du menar?

Citat:
Även om många konspirationsteorier är galna så finns det ju en massa galna teorier som inte har med konspirationer att göra.
Givetvis.
Citera
2025-09-19, 17:30
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det har du rätt i - och det kan ju dessvärre även cementera tron på konspirationsteorier, så att de som får höra om vissa ”konspirationer” kanske tror att de är konstaterade trots att det ofta bara är teorier.

Fast nu begår du ett lika slarvigt fel själv, du förklarar ju inte vad du menar med ”styra världen” vilket kan få läsaren att tro att du menar att WHO som organisation söker världsherravälde. Och det är väl ändå inte vad du menar?

Givetvis.

Point taken... men vet du vad Plissken? Fattar man inte så får man faktiskt tänka lite........ ingen kan styra hela världen: isf hade nån gjort det för längesen. Och vet man inte hur Bilderberggruppen, bankmaffian och liknande funkar får man faktiskt läsa på lite...

Carl Norberg rekommenderas för dummies.
Citera
2025-09-19, 17:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Point taken... men vet du vad Plissken? Fattar man inte så får man faktiskt tänka lite........ ingen kan styra hela världen: isf hade nån gjort det för längesen. Och vet man inte hur Bilderberggruppen, bankmaffian och liknande funkar får man faktiskt läsa på lite...

Carl Norberg rekommenderas för dummies.

Köper det argumentet - det är ju ändå fredag 🥳
Citera
2025-09-20, 00:18
Medlem
Citat:
Detta har jag undrat länge, och jag har märkt hur det har ökat kraftigt nu under 2025. Folk säger "konspiration" istället för "konspirationsteori" och jag kan för mitt liv inte förstå varför!!!

Varje dag kan man observera nån som använder ordet konspiration när dom menar -teori.
Även journalister förstår inte detta.

Som att en journalist kallar etterforskare för kriminella, för att dom etterforskar brott.
Men ropa "Dunning Kruger" kan dom

När folket vaknar och ser att massmedia är största källan till fake news, slutar dom använda MSM och letar upp andra källor med bättre förtroende (bättre sanningsgehalt).
Citera
2025-09-20, 07:36
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Varje dag kan man observera nån som använder ordet konspiration när dom menar -teori.
Även journalister förstår inte detta.

Som att en journalist kallar etterforskare för kriminella, för att dom etterforskar brott.
Men ropa "Dunning Kruger" kan dom

När folket vaknar och ser att massmedia är största källan till fake news, slutar dom använda MSM och letar upp andra källor med bättre förtroende (bättre sanningsgehalt).

Exakt. En idioti som är så idiotisk att till och med idioterna borde fatta bättre. Om någon journalist läser den här tråden: förstår ni hur allvarligt det vore att förväxla "kriminalreporter" med "kriminell"? Det är - kort och gott - två olika saker, som må vara besläktade med ändå borde vara omöjliga att förväxla.
Citera
2025-09-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Näää, det ger ju nästan ännu mer sken av kritiskt tänkande och att det nästan skulle vara lite vetenskapligt.

"Konspirationsspekulationer" röstar jag på, i de fall det ändå handlar om något som är fysikaliskt möjligt, medan "konspirationsfantasier" är lämpligt för t ex att jorden skulle vara platt eller ihålig (eller både och).
Bra förslag! Båda varianterna kan samlas under begreppet konspirationstrams.
Citera
2025-09-20, 22:09
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Bra poäng. Jag tror det är en allmän förslappning av språkanvändningen eftersom folk inte längre läser böcker.

Låter rimligt.
Citera
2025-09-20, 22:13
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Bra förslag! Båda varianterna kan samlas under begreppet konspirationstrams.

Oerhört bra idé! Att byta ut ett ord som redan är så mystifierat att ingen fattar vad det betyder. Krångla till det ännu mer genom att lägga till ordet "hypotes" - som definitivt ingen normal människa använder i vardagligt tal, och som knappt någon vet vad det betyder eftersom det ständigt blandas ihop med ordet teori....!!!!!!! Verkligen en toppenlösning på problemet.
Citera
2025-09-20, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vad försöker du säga. "Konspiration" är att det sker eller skett. Nån frågar "är det här en konspiration", ja den undran (om den får mogna) kan då bli en konspirationsteori. "Konspirationsteori" är att man funderar på om det kanske skett. Konspirationsteorier är hypoteser om intriger och hemliga samarbeten. På skoj kan man istället för "diskutera" säga nåt annat verb tex "konspirera", men det är ett stickspår.

"Är det en katt i lådan, jag vet inte men gissar på det. Det är min katteori". Sen är ordet "teori" lite känsligt för det beror lite på profession om det betyder som fundamental ny fysisk världsordning eller allmän vardagsgissning, men det är ännu mer stickspår här. Som sista tillägg: tyvärr kan mycket i samhället idag förklaras just i termer av konspirationsteorier, från alla flanker om verkliga och inbillade motståndare att förhålla sig till. Det är trist.

Citat:
Det du skriver är så snurrigt så jag ska inte ens bemöda mig om att besvara. Du har en ursäkt att blanda ihop två snarlika ord som betyder helt olika saker - du är förvirrad.

Men jag efterlyser en någorlunda icke-förvirrad människa som gör samma misstag, så kan vi ha en debatt som inte blir så snurrig 🙂

För mig var det glasklart hur Jordgubbe menar, även om jag inte håller med. Katt-exempelet visade tydligt den ursprungliga distinktionen mellan "konspiration" och "konspirationsteori". Ursprungligen kunde alltså konspirationsteorier vara både bevisade och obevisade.

Men. "Konspirationsteori" har gjort en betydelseförändring till något som är obevisat, och många av oss är av uppfattningen att (obevisade) konspirationsteorier oftast är falska. Därför brukar jag undvika att prata om sanna och bevisade konspirationsteorier, utan använder istället ordet konspiration för verkliga konspirationer. Jag skulle heller inte kalla en konspirationsteori för en obevisad konspiration.

Denna distinktion stämmer med akademisk praxis, där konspirationsteori i regel är ett pejorativt begrepp och avser något falskt. Källor: https://www.pdcnet.org/jphil/content...0003_0109_0126
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...0.2008.00325.x

Det är nog också vad Nollpunktnoll menar.
Senast redigerad av guru1966 2025-09-20 kl. 22:38.
Citera
2025-09-20, 22:53
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
För mig var det glasklart hur Jordgubbe menar, även om jag inte håller med. Katt-exempelet visade tydligt den ursprungliga distinktionen mellan "konspiration" och "konspirationsteori". Ursprungligen kunde alltså konspirationsteorier vara både bevisade och obevisade.

Men. "Konspirationsteori" har gjort en betydelseförändring till något som är obevisat, och många av oss är av uppfattningen att (obevisade) konspirationsteorier oftast är falska. Därför brukar jag undvika att prata om sanna och bevisade konspirationsteorier, utan använder istället ordet konspiration för verkliga konspirationer. Jag skulle heller inte kalla en konspirationsteori för en obevisad konspiration.

Denna distinktion stämmer med akademisk praxis, där konspirationsteori i regel är ett pejorativt begrepp och avser något falskt. Källor: https://www.pdcnet.org/jphil/content...0003_0109_0126
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...0.2008.00325.x

Det är nog också vad Nollpunktnoll menar.

Vad Jordgubbar och katter beträffar fattar jag inget (jag läser av princip inga inlägg som jordgubben skriver eftersom det är så förvirrande), men i övrigt håller jag med.

Det är väl dock ingen anledning att kalla en konspirationsteori för en konspiration, eller? Tänker på TS 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in