• 1
  • 2
2025-09-18, 17:58
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Detta har jag undrat länge, och jag har märkt hur det har ökat kraftigt nu under 2025. Folk säger "konspiration" istället för "konspirationsteori" och jag kan för mitt liv inte förstå varför!!!

Exempel:

(FB) Vaccin-skepticism är nu mainstream i amerikansk politik.

En mycket lång och välformulerad TS avslutas med den märkliga frågan:

Är detta bara en rabiat konspiration som fått fäste i amerikansk politik eller världens största skandal som kommer ut in i skenet?

Jag vet inget annat fall där teorier om någonting (i detta fallet konspirationer, dvs illvilliga sammansvärjningar) förväxlas med teorier om detsamma:

* Alla vet att en katt och en katteori är två olika saker.

* Alla vet att månen och en månteori är två olika saker.

* Alla vet att musik och musikteori är två olika saker.

Så varför fattar ingen att en konspiration och en konspirationsteori är två olika saker?

Och ännu värre: folk har börjat använda ordet konspirera när de egentligen menar spekulera. När man sitter och gissar och fantiserar vilt kring Trump, Bilderberggruppen eller månlandningen, då tror alltså folk att man konspirerar 😆😆😆 WT actual F?

Nu undrar jag: vad ligger bakom detta gigantiska missförstånd, och hur är det möjligt att ett ämne som har så hög popularitet är så extremt missförstått? Okej om man har svårt att fatta hur en konspiration funkar - det är ju ganska svårt för vem som helst att förstå det i detalj - men att inte ens fatta vad ordet betyder???

Personligen misstänker jag att det är en konspiration som ligger bakom. En slags "dumhetens komplott" som går ut på att folk är i så stark förnekelse /lider av en sån kraftig kognitiv dissonans (på en kollektiv nivå), att de rentav blir ordblinda och inte fattar nånting alls tillslut. Vad tror ni?
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-09-18 kl. 18:20.
Citera
2025-09-18, 18:29
Avstängd
Ajogens avatar
Välformulerat. Man får tacka för komplimangen!
Senast redigerad av Ajogen 2025-09-18 kl. 18:49.
Citera
2025-09-18, 19:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad försöker du säga. "Konspiration" är att det sker eller skett. Nån frågar "är det här en konspiration", ja den undran (om den får mogna) kan då bli en konspirationsteori. "Konspirationsteori" är att man funderar på om det kanske skett. Konspirationsteorier är hypoteser om intriger och hemliga samarbeten. På skoj kan man istället för "diskutera" säga nåt annat verb tex "konspirera", men det är ett stickspår.

"Är det en katt i lådan, jag vet inte men gissar på det. Det är min katteori". Sen är ordet "teori" lite känsligt för det beror lite på profession om det betyder som fundamental ny fysisk världsordning eller allmän vardagsgissning, men det är ännu mer stickspår här. Som sista tillägg: tyvärr kan mycket i samhället idag förklaras just i termer av konspirationsteorier, från alla flanker om verkliga och inbillade motståndare att förhålla sig till. Det är trist.
Citera
2025-09-18, 19:12
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Välformulerat. Man får tacka för komplimangen!

Varsågod! Du gjorde ju ett ärligt misstag i din tråd och rättade dig direkt, så låt ingen skugga falla över dig! 🙂
Citera
2025-09-18, 19:15
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vad försöker du säga. "Konspiration" är att det sker eller skett. Nån frågar "är det här en konspiration", ja den undran (om den får mogna) kan då bli en konspirationsteori. "Konspirationsteori" är att man funderar på om det kanske skett. Konspirationsteorier är hypoteser om intriger och hemliga samarbeten. På skoj kan man istället för "diskutera" säga nåt annat verb tex "konspirera", men det är ett stickspår.

"Är det en katt i lådan, jag vet inte men gissar på det. Det är min katteori". Sen är ordet "teori" lite känsligt för det beror lite på profession om det betyder som fundamental ny fysisk världsordning eller allmän vardagsgissning, men det är ännu mer stickspår här. Som sista tillägg: tyvärr kan mycket i samhället idag förklaras just i termer av konspirationsteorier, från alla flanker om verkliga och inbillade motståndare att förhålla sig till. Det är trist.

Det du skriver är så snurrigt så jag ska inte ens bemöda mig om att besvara. Du har en ursäkt att blanda ihop två snarlika ord som betyder helt olika saker - du är förvirrad.

Men jag efterlyser en någorlunda icke-förvirrad människa som gör samma misstag, så kan vi ha en debatt som inte blir så snurrig 🙂
Citera
2025-09-18, 19:17
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Varsågod! Du gjorde ju ett ärligt misstag i din tråd och rättade dig direkt, så låt ingen skugga falla över dig! 🙂
Nu vet jag att du inte var sarkastisk tidigare. Allt Ok.
Citera
2025-09-18, 19:23
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nu vet jag att du inte var sarkastisk tidigare. Allt Ok.

Jag är nästan aldrig sarkastisk. Det är det som är så förvirrande 😆
Citera
2025-09-18, 19:54
Medlem
Värre är folk som inte kan skilja på teorier och hypoteser.
Citera
2025-09-18, 20:18
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Värre är folk som inte kan skilja på teorier och hypoteser.

Nej, eftersom det ur ett lekmannaperspektiv är ungefär samma sak - det vill säga gissning / något man tror men inte vet säkert - så tycker jag det är högst förlåtligt.

Jag hade en gång ett möte med ett gäng smartskallar vid ett känt universitet, om just konspirationsteorier... en av dessa (God bless him) föreslog att man skulle byta ut ordet konspirationsteori mot "konspirationshypotes" och jag kände bara:

Wow... det är verkligen den här nivån vi befinner oss på just nu va? 😅
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2025-09-18 kl. 20:41.
Citera
2025-09-19, 06:21
Medlem
Konspirationshypoteser är ju ett mycket bättre namn på skiten.
Citera
2025-09-19, 15:22
Medlem
Adelsdams avatar
Bra poäng. Jag tror det är en allmän förslappning av språkanvändningen eftersom folk inte längre läser böcker.
Citera
2025-09-19, 15:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Konspirationshypoteser är ju ett mycket bättre namn på skiten.
Näää, det ger ju nästan ännu mer sken av kritiskt tänkande och att det nästan skulle vara lite vetenskapligt.

"Konspirationsspekulationer" röstar jag på, i de fall det ändå handlar om något som är fysikaliskt möjligt, medan "konspirationsfantasier" är lämpligt för t ex att jorden skulle vara platt eller ihålig (eller både och).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in