Detta har jag undrat länge, och jag har märkt hur det har ökat kraftigt nu under 2025. Folk säger "konspiration" istället för "konspirationsteori" och jag kan för mitt liv inte förstå varför!!!
Exempel:
 (FB) Vaccin-skepticism är nu mainstream i amerikansk politik.
En mycket lång och välformulerad TS avslutas med den märkliga frågan: 
Är detta bara en 
rabiat konspiration som fått fäste i amerikansk politik eller världens största skandal som kommer ut in i skenet?
Jag vet inget annat fall där teorier om någonting (i detta fallet konspirationer, dvs illvilliga sammansvärjningar) förväxlas med teorier om detsamma:
* Alla vet att en katt och en katteori är två olika saker.
* Alla vet att månen och en månteori är två olika saker.
* Alla vet att musik och musikteori är två olika saker.
Så varför fattar ingen att en konspiration och en konspirationsteori är två olika saker?
Och ännu värre: folk har börjat använda ordet 
konspirera när de egentligen menar 
spekulera. När man sitter och gissar och fantiserar vilt kring Trump, Bilderberggruppen eller månlandningen, då tror alltså folk att man 
konspirerar 😆😆😆 WT actual F?
Nu undrar jag: vad ligger bakom detta gigantiska missförstånd, och hur är det möjligt att ett ämne som har så hög popularitet är så extremt missförstått? Okej om man har svårt att fatta hur en konspiration funkar - det är ju ganska svårt för vem som helst att förstå det i detalj - 
men att inte ens fatta vad ordet betyder???
Personligen misstänker jag att det är en konspiration som ligger bakom. En slags "dumhetens komplott" som går ut på att folk är i så stark förnekelse /lider av en sån kraftig kognitiv dissonans (på en kollektiv nivå), att de rentav blir ordblinda och inte fattar nånting alls tillslut. Vad tror ni?