Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Jag bor i Norge, och jag har märkt att jag har mycket lättare för att ragga upp kvinnor här än i Sverige. Senast igår låg jag med en ny.
Då jag knappast skiljer mig utseendemässigt från norska män så ser jag bara två möjliga förklaringar till detta. Antingen är norska kvinnor generellt slampigare än svenska kvinnor (denna teori stöds av att alla norska kvinnor har klamydia), eller så tänder de till på att jag talar svenska. Vilket är det?
Jag tror inte det handlar om utseende framförallt, utan om historiska, kulturella och geopolitiska faktorer. Delvis kanske också om språket, som vissa norrmän beskrivit som lite coolt.
Finskor gillar svenska män, det vet jag av egen erfarenhet. Sverige, som en före detta stormakt, ägde Finland en gång kan det spela roll? När det gäller Norge så kan Sverige kanske kännas lite mer spännande för norskor. Sverige, har jag hört, betraktas lite som nordens USA hos norrmän och finnar, och svenskar betraktas lite som nordens amerikaner.
Sverige är det folkrikaste landet i norden, med större städer, multikulturellt till tusen, kriminellare och farligare, lite mer kontinentalt. Många lagliga och olagliga skjutvapen per capita. Dessutom medlem i EU, med mycket billigare mat, tobak och alkohol (lite som Tyskland för oss).
En svensk politiker beskrev en gång Norge som "den sista Sovjetstaten". Inte för att Sverige är fritt, men allt är relativ. Norge är ett enormt förbudsland. Norge och Finland är lite "kusinerna från landet" när allt kommer omkring. Inget ont i detta, bra broderfolk! Lite som relationen mellan Kanada och USA.
Det var min sammanfattning, och glöm inte att kvinnor är känslostyrda och intuitiva i grunden. Sverige anses vara nordens alfa.