Citat:
Ursprungligen postat av
esloveslov
Glöm inte färjorna Jylland Fyn, Varberg - Grenaa, Men jag är osäker om någon av dem tar järnvägsvagnar. Det saknas möjlighet att lossa järnvägsvagnar i Helsingborg, spåren revs upp,
Jag har för mig att jag såg "inbyggda" järnvägsspår i golvet på Stena Jutlandicas nedre billdäck något båten var ny och visades upp. Men sedan ska det finnas spår på land...
Stena kör mellan Göteborg och
Fredrikshamn: två turer per båt och dygn med Danica och Jutlandica. Enkelresa tar ca 3,5 timmar. Det bör inte vara några problem att köra fyra dagliga turer per båt. De har även en mindre båt, Vinga, som verkar vara ledig nu. Och givetvis snabbfärjan Carisma som legat vid kaj i runt 10 år.
Kiel: En nattresa i varje riktning och dygn med Germanica och Scandinavica. Restid ca 14,5 timmar. Att köra 1,5 resor per riktning och dygn bör funka, men tidtabellen blir svårläst.
Tyskbåtarna är större så om kajer/ramper tillåter kan man köra dem till Fredrikshamn istället vilket innebär fler turer per dygn. Sedan finns Nautica som går Halmstad - Grenå som också kan flyttas då restiden Halmstad - Grenå är längre är Göteborg - Fredrikshamn.
Sedan har de fler färjor, bland annat verkar en ganska stor sak köra mellan Lettland och Tyskland, alltså i praktiken bara följa kusten, och antagligen ge lastbilsförare dygnsvila.
Så Stena kan nog, med befintlig flotta, ganska snabbt mer än dubbla sin kapacitet mellan Sverige och Danmark/Tyskland.