• 1
  • 2
2025-09-18, 11:50
Medlem
Limma skinkbits avatar
Just nu är Öresundsbron stängd pga att det är rasrisk (på land!) på danska sidan.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-oresundsbron

Vad tusan händer om det skulle bli ett veckolångt (eller ännu längre) stopp för trafik över bron? Hur mycket kan man öka färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör? Finns det några färjor som kan sättas i mellan Malmö och Köpenhamn med relativt kort varsel? Hur mycket av trafiken skulle gå att styra om till Polen och Tyskland (tänker mest på lastbilstrafiken).

När det gäller järnvägen är det väl helkört? Såvitt jag vet finns det inga tågfärjor alls till Skandinaviska halvön.
Edit: Och Finland och Baltikum har dessutom annan spårvidd.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2025-09-18 kl. 11:58.
Citera
2025-09-18, 12:13
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Just nu är Öresundsbron stängd pga att det är rasrisk (på land!) på danska sidan.

Vad tusan händer om det skulle bli ett veckolångt (eller ännu längre) stopp för trafik över bron? Hur mycket kan man öka färjetrafiken mellan Helsingborg och Helsingör? Finns det några färjor som kan sättas i mellan Malmö och Köpenhamn med relativt kort varsel? Hur mycket av trafiken skulle gå att styra om till Polen och Tyskland (tänker mest på lastbilstrafiken).

När det gäller järnvägen är det väl helkört? Såvitt jag vet finns det inga tågfärjor alls till Skandinaviska halvön.

Tågfärjan Trelleborg-Sassnitz lades ner så sent som 2020.

Du har:
Helsingborg-helsingör
Trelleborg- Travemunde
Trelleborg- Rostock
Trelleborg -Polen
Ystad - Polen
Kiel - Göteborg
Fredrikshamn- Göteborg

Vid kris kan säkert Stena, Destination Gotland m.fl avstå något fartyg för att förstärka kapaciteten

Ystad
Citera
2025-09-18, 16:01
Medlem
Glöm inte färjorna Jylland Fyn, Varberg - Grenaa, Men jag är osäker om någon av dem tar järnvägsvagnar. Det saknas möjlighet att lossa järnvägsvagnar i Helsingborg, spåren revs upp,
Senast redigerad av esloveslov 2025-09-18 kl. 16:03.
Citera
2025-09-18, 16:48
Medlem
mikaelss avatar
Varberg-Grenå är nedlagd. Sedan fem år, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Varb...0%93Gren%C3%A5
Citera
2025-09-18, 17:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Glöm inte färjorna Jylland Fyn, Varberg - Grenaa, Men jag är osäker om någon av dem tar järnvägsvagnar. Det saknas möjlighet att lossa järnvägsvagnar i Helsingborg, spåren revs upp,
Jag har för mig att jag såg "inbyggda" järnvägsspår i golvet på Stena Jutlandicas nedre billdäck något båten var ny och visades upp. Men sedan ska det finnas spår på land...

Stena kör mellan Göteborg och

Fredrikshamn: två turer per båt och dygn med Danica och Jutlandica. Enkelresa tar ca 3,5 timmar. Det bör inte vara några problem att köra fyra dagliga turer per båt. De har även en mindre båt, Vinga, som verkar vara ledig nu. Och givetvis snabbfärjan Carisma som legat vid kaj i runt 10 år.

Kiel: En nattresa i varje riktning och dygn med Germanica och Scandinavica. Restid ca 14,5 timmar. Att köra 1,5 resor per riktning och dygn bör funka, men tidtabellen blir svårläst.

Tyskbåtarna är större så om kajer/ramper tillåter kan man köra dem till Fredrikshamn istället vilket innebär fler turer per dygn. Sedan finns Nautica som går Halmstad - Grenå som också kan flyttas då restiden Halmstad - Grenå är längre är Göteborg - Fredrikshamn.
Sedan har de fler färjor, bland annat verkar en ganska stor sak köra mellan Lettland och Tyskland, alltså i praktiken bara följa kusten, och antagligen ge lastbilsförare dygnsvila.

Så Stena kan nog, med befintlig flotta, ganska snabbt mer än dubbla sin kapacitet mellan Sverige och Danmark/Tyskland.
Citera
2025-09-18, 18:08
Medlem
Det ska också finnas tågklarerare , rangerare , med rätt utbildning. Som är under 75 år helst. Finns det lok som kan köra upp och ned på färjan?
Citera
2025-09-18, 18:40
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det ska också finnas tågklarerare , rangerare , med rätt utbildning. Som är under 75 år helst. Finns det lok som kan köra upp och ned på färjan?
Lokbiten är nog inga problem, små diesellok bör funka. Eller exempelvis Unimog.
https://special.mercedes-benz-trucks...rong-team.html
Citera
2025-09-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Lokbiten är nog inga problem, små diesellok bör funka. Eller exempelvis Unimog.
https://special.mercedes-benz-trucks...rong-team.html
Är loket godkänt? Bara för att det är godkänt i Tyskland t. ex. så ska Trafikverket godkänna det. Är färjorna, som en gång var klassificerade för tåg , fortfarande det? Vad säger försäkringsbolaget? Detta är bara ett exempel på dagens samhälle, det saknas redundans. Arma land
Citera
2025-09-18, 19:22
Medlem
Det finns väl även Malmö-Travemünde?
Citera
2025-09-19, 07:59
Medlem
Limma skinkbits avatar
Skulle man kunna lösa det för alla pendlare på nåt sätt? Jag tror inte de är särskilt pigga på att ta omvägen varken via Helsingborg eller Travemünde. Och alla lär inte ha jobb som går att sköta hemifrån.

Finns det lämpliga kajer i Malmö respektive Köpenhamn för mindre passagerarfartyg? Tänker till exempel på Sundbussarna som går mellan Helsingborg och Helsingör. Skulle de vara möjliga att sätta in mellan Malmö och Köpenhamn vid en krissituation?
Citera
2025-09-19, 11:31
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Många här i tråden är entusiastiska, men det är inte jag. Man har mer eller mindre satsat alla kort på Öresundsbron och den enda lilla sorgliga ursäkt till redundans du har är Helsingborg - Helsingör färjan, som blev proppfull på grund av avstängingen.
Jag är ytterst tveksam till att man kan sätta in några färjor med kort varsel. Visserligen har du färjelägen på båda sidor av sundet, men där skall nog till rätt mycket godkännande, avtal och lämplig personal skall skaffas.
Eftersom Öresund är väldigt tättrafikerat så kan du inte ha vilket kioskmongo som helst som styrman, utan den rutten kräver nog väldigt mycket av personen i en sådan position.

Redundansen kommer förmodligen på sikt om man bygger metro Köpenhamn - Malmö.
Citera
2025-09-19, 12:42
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Är loket godkänt? Bara för att det är godkänt i Tyskland t. ex. så ska Trafikverket godkänna det. Är färjorna, som en gång var klassificerade för tåg , fortfarande det? Vad säger försäkringsbolaget? Detta är bara ett exempel på dagens samhälle, det saknas redundans. Arma land
Med tanke på hur lång tid det kommer ta att bygga de järnvägsanslutningar som krävs så bör inte byråkratin vara något problem, regler kan ändras snabbt om det är viktigt.

Men att köra tågfärjor är nog onödigt, Stenas största färjor verkar inte rymma mer än maximalt två godståg, antagligen mindre. Färjor bör användas för mer lokala transporter, alltså lastbilar och pendlare, resten får flyga eller åka ändrade rutter med vanliga lastfartyg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in