2025-09-22, 22:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Fungerar den här? https://www.bildelsbasen.se/26-W994481.url-sv-se
Det vet jag inte, men den du länkar verkar heta "HMR", här är "HNZ":https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...Alla?query=HNZ

HMR verkar vara 82-hästarsmotor men din har 110 hk. Kan inte hjälpa mer än så här, som sagt läs på märkesforum, där brukar det finnas kunskap, eftersom Citroen är ett litet märke i Sverige så kan det vara värt att kolla Egelska, Franska och Tyska forum.
Citera
2025-09-22, 22:09
Medlem
Citat:
Fungerar den här? https://www.bildelsbasen.se/26-W994481.url-sv-se

Tror att den här stämmer lite bättre.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb.../_/ID-60120206

Visserligen i Norge, men med frakt och moms blir det ändå lite billigare än svenska priser.
Edit: Gjorde en liten miss och såg inte att det var 60hk.
Citera
2025-09-22, 23:35
Medlem
ormbitens avatar
Ska du ersätta din motor så lär du högst sannolikt bli tvungen att göra det med en likadan "HNZ" motor.

Det finns en mängd olika motorkoder i den motorfamiljen. Exakt vad som skiljer kan jag inte, men det är ju bland annat olika effektuttag och därmed sannolikt också olika hårdvara i motorernas konstruktion.

Alla har dock gemensamt att dom är konstruerade med kamrem som badar i motoroljan och det har ställt till ganska många haverier för Citroen och Peugeot.

Att hitta en begagnad HNZ motor på Bildelsbasen är tyvärr svårt. Då ska du ha lite tur.

Jag hade nog ringt runt till lite olika motorrenoveringsfirmor och försökt förfråga lite prisindikation vad det kan tänkas kosta att göra din befintliga motor iordning. 🤔

Jag förmodar att det är ett kamrems relaterat haveri som du har råkat ut för??? Eller?
Senast redigerad av ormbiten 2025-09-22 kl. 23:39.
Citera
2025-09-23, 04:12
Medlem
PeterNosters avatar
AI-översikt

Citat:
+2
1.2 PureTech-motorn ersätts inte av en enskild ny motor, utan Stellantis har implementerat garantiförlängningar för att hantera de problem som uppstått med våtbälteskonstruktionen, särskilt på de äldre versionerna av 1.0 och 1.2 PureTech. Nya generationer av motorn, liksom andra bensin- och dieselmotorer som BlueHDi, fortsätter att användas i modellprogrammet.
Orsaken till ersättningen/förändringen:
Våtbältesproblem: 1.2 PureTech-motorer har haft tillförlitlighetsproblem kopplade till den våta kamremmens konstruktion. Denna kamrem är nedsänkt i motorolja och kan orsaka slitage på kolvringar och andra delar, vilket leder till oljeläckage och potentiella motorhaverier.
Kritik och åtgärder: På grund av den negativa kritiken och de återkommande problemen kallade PSA (nu Stellantis) tillbaka motorn och införde garantiförlängningar.

Har du kollat med Stellantis om detta med garantiförlängningar? Det står här att nya generationer av motorn fortsätter att användas. Nya generationen har väl troligtvis inte denna lösning.

Det vore ju dumt att sätta dit en likadan och få samma fel igen. Det borde ju gå att sätta i en motor av nya generationen som har kedja.

Peugeot PURETECH FIX UPDATE | CHAIN CONVERSION
https://www.youtube.com/watch?v=bLdDV9baDIo

Konverteringssatsen verkar vara bluff.
https://puretechtimingchain.com/en-gb
Citera
2025-09-23, 05:29
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag förmodar att det är ett kamrems relaterat haveri som du har råkat ut för??? Eller?

Jag hade ett kamremshaveri för några år sedan. Men, den här gången är det en ventil som gått beroende på en plötsligt hög oljeförbrukning enligt verkstaden (ett problem som tilltagit de senaste åren). Verkstaden tyckte att den abslout bästa lösningen var en ny motor (renoverad) med en offert som skiljer sig med nästan 50000:- mot en offert för den minsta möjliga lösningen (jag bad alltså om två anbud; bästa resp. minsta möjliga lösning).

Bilen hade problem med motorn redan de första åren (den ”rumlade runt” och tappade fart, som om ”kolvarna plötsligt hamnade i otakt”, när jag gasade på vid omkörning t.ex.; givetvis lättar man på gasen då); något som Citroën tyvärr aldrig erkände.
Senast redigerad av Obolensky 2025-09-23 kl. 05:34.
Citera
2025-09-23, 05:40
Medlem
Obolenskys avatar
x

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det finns ju inga 1.2 puretech med torr rem eller kedja.

Är det koden ”1.2 PureTech” som säger att motorn har en ”våt kamrem”?

Vad i följande informationen säger att det inte är en ”1.2 PureTech”-motor: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...la/ID-58741891

Grundinformationen stämmer annars in på min motor: ”CITROEN C3 (2017 - 2024)
CITROEN C3 HMR Manuell 5dr Kombi-sedan Bensin”
Senast redigerad av Obolensky 2025-09-23 kl. 05:45. Anledning: x
Citera
2025-09-23, 06:16
Moderator
Citat:
Är det koden ”1.2 PureTech” som säger att motorn har en ”våt kamrem”?

Vad i följande informationen säger att det inte är en ”1.2 PureTech”-motor: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...la/ID-58741891

Grundinformationen stämmer annars in på min motor: ”CITROEN C3 (2017 - 2024)
CITROEN C3 HMR Manuell 5dr Kombi-sedan Bensin”
Det är en 1.2 Puretech, jag tror det är en 82hk-motor, HMR är motorkoden. Kolla ditt VIN, den här kommer från VF7SXHMRVMT566960 där du ser att HMR står efter tillverkare och typ. Ditt VIN bör ha samma fem första och efter dem motorkoden. Står det HMR i ditt VIN med så passar den rakt av.
Citera
2025-09-23, 06:30
Medlem
Vad innebär renoverad motor?

Varför vill du byta motor?

Jag personligen byter alla packningar och oljepump, kedja och vattenpump på de motorer jag bytt pga haveri, jag skickar också spridare på kontroll och byter ut de som inte är inom spec. Jag kallar inte detta för en renoverad motor.
Citera
2025-09-23, 07:04
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är en 1.2 Puretech, jag tror det är en 82hk-motor, HMR är motorkoden. Kolla ditt VIN, den här kommer från VF7SXHMRVMT566960 där du ser att HMR står efter tillverkare och typ. Ditt VIN bör ha samma fem första och efter dem motorkoden. Står det HMR i ditt VIN med så passar den rakt av.

Tack! Det börjar klarna; min kärras chassinr. börjar med ”V7SXHNZ…” och då behöver jag hitta en motsvarande på bildelsbasen med samma initialkod (?); en säljare där skrev att jag behöver använda ”originalnummer 1617296180 eller 1617298080 för att [motorn ska] passa [din C3].

Vad betyder den sista kodsträngen … VMT566960 i ditt ex. ”VF7SXHMRVMT566960”?

Vad betyder ”VIN”; vad står bokstäverna för?
Citera
2025-09-23, 07:09
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Varför vill du byta motor?

Det vore den bästa lösningen för just min bil, utifrån diagnosrapporten enligt verkstaden, men visst, en renovering skulle också fungera. Bilen är i övrigt i bra skick och jag vill att den håller i minst 10 år till.
Citera
2025-09-23, 07:11
Medlem
Citat:
Tack! Det börjar klarna; min kärras chassinr. börjar med ”V7SXHNZ…” och då behöver jag hitta en motsvarande på bildelsbasen med samma initialkod (?); en säljare där skrev att jag behöver använda ”originalnummer 1617296180 eller 1617298080 för att [motorn ska] passa [din C3].

Vad betyder den sista kodsträngen … VMT566960 i ditt ex. ”VF7SXHMRVMT566960”?

Vad betyder ”VIN”; vad står bokstäverna för?

Vehicle Identification Number
Citera
2025-09-23, 07:21
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
AI-översikt

Har du kollat med Stellantis om detta med garantiförlängningar? Det står här att nya generationer av motorn fortsätter att användas. Nya generationen har väl troligtvis inte denna lösning.

Jag läste i din översikt om att kamremsproblem kan orsaka ”oljeläckage”, typ. En plötslig hög oljeförbrukning har orsakat brända ventiler och motorhaveri i min bil enligt verkstaden, men de har inte nämnt något om att det skulle röra sig om ett kamremsproblem (samma verkstad bytte kamrem på bilen för 4-5 år sedan). Kan en diagnosrapport (felkodsrappport) berätta status på kamremmen i min havererade motor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in