2025-09-18, 06:27
Medlem
Obolenskys avatar
Jag har ställt en något översiktlig offertförfråga till verkstäder och bett om

”en offert på ett motorbyte för min [personbil], (reg.nr ———, årsmodell ———, mätarställning ——— km). Arbetet gäller att byta ut befintlig motor mot en renoverad motor, inklusive demontering och montering av växellåda samt överflyttning av delar. I samband med detta behöver även följande delar bytas.”

och listat över 10 detaljer.

Jag har fått ett bra pris och X års garanti på arbetet. Men nu grämer jag mig något över att ha missat att uppge detaljkomponenter i själva motorn, som kamrem och vattenpump.

Hade jag behövt skriva ut det eller är det underförstått, dvs att det i en renoverad motor alltid ingår en hållbar kamrem/kedja och en vattenpump (och inte vill verkstaden få tillbaka bilen inom garantin och byta ut komponenter som inte hållt måttet, eller chansar de)?

Jag vill inte förtydliga min befintliga offertförfråga eftersom det i princip skulle innebära en ny offertförfråga. Jag vill inte riskera en prisförändring.
Senast redigerad av Obolensky 2025-09-18 kl. 06:31.
Citera
2025-09-18, 08:31
Medlem
ormbitens avatar
Man ska alltid vara väldigt noga i offertförfrågningar med att berätta vad man verkligen vill ha.

Ingen bilverkstad, byggfirma, rörmokare eller liknande kan gissa sig fram över vad beställaren vill ha.

Vem ska skaffa den renoverade motorn?
Vem har renoverat motorn?
Du behöver väl egentligen inte göra en ny offertförfrågan.
Det enda du behöver göra är väl att fråga om det i priset ingår ny kamrem och vattenpump.
Om motorn är renoverad så bör det ju rimligen ingå, på samma sätt som att det bör ingå nya vevlager och ramlager och en hel del andra nya delar och nya packningar i en nyrenoverad motor.

En renoverad motor är för mig en motor där man har bytt ut samtliga rörliga delar som kan tänkas att vara slitna till nya delar.
Citera
2025-09-18, 09:46
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Är det verkstaden som gett offerten som också tillhandahåller den renoverade motorn?
Eller har du skaffat motorn själv och verkstaden ska bara byta den?
Citera
2025-09-18, 12:41
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Är det verkstaden som gett offerten som också tillhandahåller den renoverade motorn?
Eller har du skaffat motorn själv och verkstaden ska bara byta den?

Jag har önskat en ”renoverad motor” av dem (som jag skrev i offertförfrågan ovan) istället för en fabriksny.
Citera
2025-09-18, 12:45
Medlem
Vansterpartiets avatar
Be företaget speca vad renoverad motor innebär? Kan ju helt enkelt vara så att du har två alternativ och vill veta att båda företagen har samma syn på renoverad motor.
Citera
2025-09-18, 12:56
Medlem
När vi köper in renoverade motorer så sitter det ofta en "dummy-rem" monterad, så även den behöver bytas inkl spännare och hjul. Det är dock något en verkstad borde känna till.
Citera
2025-09-18, 13:38
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Jag har önskat en ”renoverad motor” av dem (som jag skrev i offertförfrågan ovan) istället för en fabriksny.

Nja, du skrev:

"en offert på ett motorbyte för min [personbil] ... Arbetet gäller att byta ut befintlig motor mot en renoverad moto"

Inte helt tydligt att de också ska fixa fram själva motorn också.

Men sk*t samma, om de levererar en renoverad motor så skulle jag nog förutsätta att kamrem + hjul/spännare är bytta. Vattenpump är kanske mer tveksamt, den brukar ju bytas i samband med kamrem men det är inte säkert att det görs.

Volvos 5cyl dieslar (V70 t.ex.) har rätt täta intervall på remmarna och där byter man oftast inte vattenpumpen samtidigt.

Enklast är väl att kolla med dem...
Kamremsbyte när motorn är utanför bilen är en enkel operation och absolut värt att göra.
Citera
2025-09-18, 14:20
Medlem
Nu vet jag ju inte vad det gäller för bil.
Kanske en exklusivare brittisk veteran eller sportbil?

I ditt ställe hade jag nog bett om offert på att byta ut befintlig motor mot begagnad från bildemontering som lämnar garanti på sina sålda motorer.

B t w - varför låter du inte renovera din befintliga motor, eller byta till en fabriksrenoverad motor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in