• 1
  • 2
2025-09-18, 02:03
Medlem
En bekants bekant sökte kredit - "sms-lån" - via GF Kredixa.
Kredixa vidarebefordrar enbart ansökan till ett kreditbolag.
Han fick ingen kredit men en faktura på 375 kronor i ansökningskostnad. Det är ett bluff-företag vars ägare varit uppmärksammad tidigare.
1. Måste han betala?
2. Förmodligen, men driver Kredixa verkligen in dessa pengar eller stannar de vid att hota med inkasso?
3. Bluffar de när de påstår att det blivit avslag? Har de ens skickat ansökan vidare? Kan man kräva bevis på avslag och undkomma avgiften om sådant underlag ej kan presenteras?
-------
Chat gpt-svar undanbedes.
Citera
2025-09-18, 02:33
Medlem
kalkryggars avatar
Står det någonstans som "din bekanta" har godkänt att det kommer en avgift på 375 kronor så kommer han att bli tvungen att betala.

Helt omöjligt att besvara om de bluffar med den informationen du ger här.

Men nu är alltså frågan om det står en angiven ansökningskostnad som jag beskrev?
Citera
2025-09-18, 02:41
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Bestrid fakturan tills ni vet mer.
Citera
2025-09-18, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Står det någonstans som "din bekanta" har godkänt att det kommer en avgift på 375 kronor så kommer han att bli tvungen att betala.

Helt omöjligt att besvara om de bluffar med den informationen du ger här.

Men nu är alltså frågan om det står en angiven ansökningskostnad som jag beskrev?
Jo det gör det
Citera
2025-09-18, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Bestrid fakturan tills ni vet mer.
God idé.
Kostar det ngt att bestrida?
Dvs kan de lägga på kostnader för hantering av bestridandet?
Citera
2025-09-18, 03:01
Medlem
kalkryggars avatar
Jag googlade lite smått.

Citat:
Här erkänner han att han "tar betalt för luft". Exakt samma upplägg. Det här är publicerat 2016. Så den här snubben har bluffat sig fram i livet.

Men det framgår också att det faktiskt står att man godkänner avgiften oavsett om man blir godkänd för lån eller inte. Sannolikt gissar jag att han är lika noga med det idag som då.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...etalt-for-luft

Citat:
Komplementär Lo*e Matias Sa*uelsson (f 1982)

* = v, * = h, * = m

https://www.allabolag.se/befattnings.../4GDVL0HI63II6

Det här hänger ihop på något sätt (några som anger Kredixa i samband):
https://www.reco.se/finance-service-...kommanditbolag

Citat:
Här har du en tråd från 2012. Redan då verkade han vara i farten med exakt samma sak. Jösses. Ett riktigt rövhål. En slags mänsklighetens avfall helt enkelt. Men han har förmodligen lyckats få massvis med människor att betala in pengar till honom så han sitter säkert med stora pengar på banken och ler åt allt.

(FB) Hot om anmälan via PM efter publicering av personuppgifter på Flashback

Säg till din bekant att inte göra några som helst affärer med företag innan man googlar på dem. Det som jag har tagit fram här kommer upp direkt vid googling.
Senast redigerad av kalkryggar 2025-09-18 kl. 03:08.
Citera
2025-09-18, 03:34
Medlem
Bra, tack
Citera
2025-09-18, 04:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Apedonien
En bekants bekant sökte kredit - "sms-lån" - via GF Kredixa.
Kredixa vidarebefordrar enbart ansökan till ett kreditbolag.
Han fick ingen kredit men en faktura på 375 kronor i ansökningskostnad. Det är ett bluff-företag vars ägare varit uppmärksammad tidigare.
1. Måste han betala?
2. Förmodligen, men driver Kredixa verkligen in dessa pengar eller stannar de vid att hota med inkasso?
3. Bluffar de när de påstår att det blivit avslag? Har de ens skickat ansökan vidare? Kan man kräva bevis på avslag och undkomma avgiften om sådant underlag ej kan presenteras?
-------
Chat gpt-svar undanbedes.

Man borde alltid kolla på trustpilot.... trustpilot... det hjälper alltid att läsa först och backa...
Citera
2025-09-18, 05:42
Medlem
Intressant, jag ska nog starta ett lånbolag, ta 500 kr per ansökning och ha stenhårda krav så alla blir nekade.
tjäna storkovan
Bara gömma ansökningsavgiften i vilkoren.
Citera
2025-09-18, 06:20
Medlem
Citat:
God idé.
Kostar det ngt att bestrida?
Dvs kan de lägga på kostnader för hantering av bestridandet?
Nej.
Citera
2025-09-18, 06:52
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Han fick ingen kredit men en faktura på 375 kronor i ansökningskostnad.
Står det i kontraktet som han godkänt att det är en 375 kr ansökningskostnad (antagligen för att täcka kostnaden för tiden undanlagd för en kreditundersökning) så kan det mycket väl vara så att han måste betala. Men det är väldigt svårt att säga utan sammanhang.
Senast redigerad av Tidvind 2025-09-18 kl. 06:58.
Citera
2025-09-18, 07:11
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
vilken sida ansökte han ifrån? som andra skrivit, kanske det stod i lång text som han godkände utan läsa?

Jag hade pröjsat och sett det som en läxa att läsa igenom saker innan man godkänner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in