2025-09-17, 19:58
Medlem
rex144s avatar
Tidigare såg jag det bara på ILVA som hade låga soffor och ännu lägre soffbord men idag är de flesta soffor väldigt låga.
Varför vill man inte göra benen 10cm högre? Besparing?
Det kanske förstör designen för då måste man göra tjockare sits.

De flesta soffor har idag 40-45cm sitthöjd och när man väl sätter sig då sjunker man ytterligare 5cm.

Är ni nöjda med sitthöjden på era soffor?
Citera
2025-09-17, 19:59
Medlem
Sagodjurs avatar
kan gå hela vägen istället och sitta på golvet som efterblivna japaner
Citera
2025-09-17, 20:06
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Tidigare såg jag det bara på ILVA som hade låga soffor och ännu lägre soffbord men idag är de flesta soffor väldigt låga.
Varför vill man inte göra benen 10cm högre? Besparing?
Det kanske förstör designen för då måste man göra tjockare sits.

De flesta soffor har idag 40-45cm sitthöjd och när man väl sätter sig då sjunker man ytterligare 5cm.

Är ni nöjda med sitthöjden på era soffor?

Gissar att det blir billigare transport med lägre soffor.
Citera
2025-09-17, 20:15
Medlem
Klas-Vegass avatar
Vi umgås inte längre utan ligger och ser på tv?
Citera
2025-09-17, 20:19
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
kan gå hela vägen istället och sitta på golvet som efterblivna japaner

Precis, många soffbord idag har 30cm höjd då kan man lika gärna sitta på golvet.

På You Tube ser jag ständigt reklam för Belliani möbler och hör deras hemska melodi, där en kvinna som är kanske 160cm visar upp deras möbler som liknar möbler man kan ha till att inreda rummet för 10 åringar.
Citera
2025-09-17, 21:00
Medlem
Har en av dessa vedervärdiga soffor.
Ryggstöd extremt låga och sittdjupet alldeles för stort, dessutom sitter man med knäna under hakan.
Är också jävligt irriterad på att dynorna i dagens soffor enbart består av någon skumblandning och ser ut som sockerbitar.

Min nästa soffa som troligtvis blir en 3-sits, ska helst ha en, max två rejäla tjocka dynor med riktigt kvalitetsinnehåll, helst med bonnellfjädrar och ett tjockt lager dun.
Fullängd på ryggstöden och en höljd så man sitter som folk.
Citera
2025-09-17, 21:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Inte svar på varför, men när du vill sitta lite mer civiliserat och resa dig enklare.
https://www.varsam.se/hjalpmedel/mob...rhojningsben-1
Citera
2025-09-17, 21:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Har en av dessa vedervärdiga soffor.
Ryggstöd extremt låga och sittdjupet alldeles för stort, dessutom sitter man med knäna under hakan.
Är också jävligt irriterad på att dynorna i dagens soffor enbart består av någon skumblandning och ser ut som sockerbitar.

Min nästa soffa som troligtvis blir en 3-sits, ska helst ha en, max två rejäla tjocka dynor med riktigt kvalitetsinnehåll, helst med bonnellfjädrar och ett tjockt lager dun.
Fullängd på ryggstöden och en höljd så man sitter som folk.

Jag vet inte om jag reagerat så mycket på sitthöjden, men låga ryggstöd gör mig sjukt irriterad. Jag ska försöka att köpa en ny soffa hem inom kort och det är ju hopplöst. Många soffor har lösa kuddar som ryggstöd (värdelöst) eller så låga ryggstöd att de kapar ryggen på ett jävligt obekvämt vis. Jag får intrycket ibland att soffor är mer för att ligga än sitta i. Tyvärr är det ju skit för ryggen och dessutom funkar det ju inte om man inte är ensam eller max två personer i soffan...
Citera
2025-09-17, 21:21
Moderator
tobess avatar
Personligen så spenderar jag typ all tid i soffan liggande eller halvliggandes, ytterst sällan som jag skulle faktiskt sitta så det kvittar egentligen med höjden. För egen del räcker det att det är så pass mycket utrymme att man enkelt slipper åt att dammsuga under och runtomkring.

När min soffa köptes för något år sen (typ en modul/hörnsoffa) så hade men uppsjö olika alternativ att välja på både vad gällde tyger, hur den skulle vara vänd samt vilka typ av ben man ville ha. Nu vågar jag inte svära på om det var någon höjdskillnad på dom men jag tror det fanns både lägre och högre.

Att köpa en sån soffa är ju dock förstås något (eller i vissa fall, mycket) dyrare än att köpa något modell som bara är att bära med sig hem.

Men gissar att även billigare har såna om man håller sig till något standardmärke. Tar du typ valfri IKEA-soffa så kan jag svära på att det finns att köpa ben i exakt det utseende, form, färg o.s.v. som du vill ha fråpn någon tredjepartstillverkare.

Sen vad dom har utställt i affärerna är väl gissningsvis det som säljer bäst, vilket då är dom lägre modellerna.
Citera
2025-09-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Vi umgås inte längre utan ligger och ser på tv?

Umgås har ju folk definitivt slutat med, men tv- och filmnördarna skaffar väl sig moderna högryggade recliner- eller biosoffor?
Citera
2025-09-17, 22:12
Medlem
IanMcEwans avatar
Bryr mig inte. Jag har vant mig vid fåtölj.
Citera
Igår, 06:58
Medlem
Belters avatar
Jag beställde nya ben man kan reglera som vill på Temu. Blev helt OK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in