2025-09-20, 17:28
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Citera vart jag skriver det.

Är du efterbliven? Allt det fetade ingår i din trådstart.

Citat:
Okej, med bästa maten för pengarna menar jag att den ska uppfylla följande kriterier.

Ingen tillagning

Hälsosam

Näringsmässig och andra som bakteriekultur.

Smaken ska vara den bästa du känner till.

Platsen där du köpte maten.

Själv köpte jag på vågmästarplatsen på hisingen göteborg.

500 gram kimchi
Bra mängd för pengarna

Probiotika, Vitaminer, Antioxidanter, Fibrer

300 gram ekologiskt sashimi alltså rå lax som sushi fast utan riset.
Bra omega 3

250 gram gyusashi alltså råbiff men inte som i sverige utan bitar av kött otilagat.
Mätande och bra protein för muskler samt fin marmorering som är nyckeln till steroider och andra hormoner.

Laxskinn ingick man äter inte skinnet för att det är gott utan för hälsan.

Protein, Kollagen, Omega-3 (EPA, DHA), Omega-6, Vitamin A, Vitamin D, Vitamin E, Vitamin K, Vitamin B12, Folat (B9), Niacin (B3), Riboflavin (B2), Astaxantin, Fosfor, Kalium, Kalcium, Magnesium, Järn, Zink, Selen

Detta kostade 200 kr.
Jag orkade inte äta allt själv har kvar i kylen.

Jag kan tänka mig äta detta varje dag nästan.
Priset var baserat på mängden så jag kan betala mindre nästa gång

Någon som kan toppa detta?

/ Edit jag har hört detta brukar kosta 1 300 kr sant ?

Edit. Jaha du är ett efterblivet troll.
Senast redigerad av NyfikenMenErfaren 2025-09-20 kl. 17:56.
Citera
2025-09-20, 21:40
Medlem
Vem0ths avatar
Köp laxsidor på extrapris när dessa dyker upp. Eftersom dessa inte ska tillagas, gräv efter den med längst hållbarhet.

Väl hemma, skär bort skinnet vilket är lättast att göra från svansen mot huvuddelen eftersom laxens skinnfibrer går längdvis och lättare att följa med kniven utan att råka skära igenom.

Portionera upp, lägg i fryspåsar och sug ut luften, knyt ihop och efter 2 dygn har du sashimisäker lax på en upptiningsbegäran. Lägg i kylen på morgonen och njut av rå lax med såser på kvällen.
Citera
2025-09-20, 23:15
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad som är kostar minst skiljer sig. Om du bara ska ha en skiva lax så kan du troligen köpa den på en saluhall för kanske 500 sek/kilo, vilket antagligen blir mindre i kronor än att köpa en laxsida på Willys för ett betydligt lägre kilopris, och sedan bara dumpa allt utom just skivan du vill ha.

Det är väl ganska elementär ekonomi- och matematikkunskap. Man köper liksom inte en bil bara för att man behöver ta sig in till stan en gång, man ringer en taxi.
ekologisk sashimi lax 335 kr kg oavsett vikt.
räcker med 100 gram för 35kr för att mer än betalt sushi för närmare 150kr.
willys däremot olika priser för olika volym, de finns dålig lax fryst för 500kr kg där.
Citera
2025-09-20, 23:16
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Är du efterbliven? Allt det fetade ingår i din trådstart.

Edit. Jaha du är ett efterblivet troll.

vart säger jag råbiff inte är då idiot

Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Köp laxsidor på extrapris när dessa dyker upp. Eftersom dessa inte ska tillagas, gräv efter den med längst hållbarhet.

Väl hemma, skär bort skinnet vilket är lättast att göra från svansen mot huvuddelen eftersom laxens skinnfibrer går längdvis och lättare att följa med kniven utan att råka skära igenom.

Portionera upp, lägg i fryspåsar och sug ut luften, knyt ihop och efter 2 dygn har du sashimisäker lax på en upptiningsbegäran. Lägg i kylen på morgonen och njut av rå lax med såser på kvällen.
Usch! när man kan äta färsk ekologisk utan bismak.
Dessutom är skinnet de nyttigaste.
Citera
2025-09-20, 23:25
Medlem
Citat:
ekologisk sashimi lax 335 kr kg oavsett vikt.
räcker med 100 gram för 35kr för att mer än betalt sushi för närmare 150kr.
willys däremot olika priser för olika volym, de finns dålig lax fryst för 500kr kg där.
335 sek/kilot för bra filéad lax är ett bra pris.

Vad du menar med att Willys tar olika pris beroende på volym förstår jag egentligen inte, men antar att du precis nyligen upptäckt att Willys säljer förpackad mat medans man i en saluhall handlar över disk och då kan beställa precis den mängd man önskar? Har jag rätt?
Citera
2025-09-20, 23:27
Medlem
Eromars avatar
Citat:
335 sek/kilot för bra filéad lax är ett bra pris.

Vad du menar med att Willys tar olika pris beroende på volym förstår jag egentligen inte, men antar att du precis nyligen upptäckt att Willys säljer förpackad mat medans man i en saluhall handlar över disk och då kan beställa precis den mängd man önskar? Har jag rätt?

300 gram fläskkotletter är inte samma pris 2 kg fläskkotletter. KG-PRIS
Är du över 18?
Citera
2025-09-20, 23:33
Medlem
Citat:
300 gram fläskkotletter är inte samma pris 2 kg fläskkotletter. KG-PRIS
Alltså, vet du, jag har inte en aning om vart du vill komma. Volym är inte detsamma som vikt. Och självklart brukar storpack vara billigare per kilo än mindre förpackningar. Högre kvalitet brukar kosta mer per kilo än enklare kvalitet. Willys säljer färdigförpackade livsmedel, förutom frukt och lite sånt, medans man i en saluhall ofta kan köpa en ostbit på femtio gram men då oftast, men inte alltid, till ett högre kilopris.

Istället för att käfta emot kanske du kan säga vad du vill med tråden, vad är det som du kommit på som ingen annan upptäckt?
Citat:
Är du över 18?
Jag är typ tre gånger så gammal och har handlat mat i hela mitt liv, både i Sverige och i många andra länder.
Citera
2025-10-19, 05:14
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja det är vatten och olja så inte samma som i olja. Det är en flört med marknaden för att se om vi accepterar det.

Jag kör i sallad då jag ändå har dressing.

Jag köpte ica basic tonfisk i burk, inte fan minns jag att den smaka gammal fiskrens och allt mosades till en brun sörja.

Hade för mig de var i bitar förut, ack tve och fitthoror..
Citera
2025-10-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Numera har Lidl billiga burkar tonfisk. Inte bitar dock.
Köpte tonfisk på Lidl för något år sedan, som såg vidrig ut och smakade lika vidrigt. Sedan dess vågar jag inte testa igen. Kommer inte ihåg sort och liknande.

För övrigt så gillar jag kedjan.

Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Jag köpte ica basic tonfisk i burk, inte fan minns jag att den smaka gammal fiskrens och allt mosades till en brun sörja.

ICA Basic har dels finfördelad, dels i bitar. Dessa finns sedan i vatten eller i olja, så totalt fyra varianter.

Det händer att jag köper finfördelad i vatten, silar bort det mesta av vattnet, och sedan blandar köttet med lite majonnäs (ibland även kapris, kanske hackad lök eller annat som råkar finnas hemma) och har på smörgås. Supergott och billigt.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-19 kl. 08:34.
Citera
2025-10-19, 08:34
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
ICA Basic har dels finfördelad, dels i bitar. Dessa finns sedan i vatten eller i olja, så totalt fyra varianter.

Det händer att jag köper finfördelad i vatten, silar bort det mesta av vattnet, och sedan blandar köttet med lite majonnäs (ibland även kapris, kanske hackad lök eller annat som råkar finnas hemma) och har på smörgås. Supergott och billigt.

Ja, man får vara mer uppmärksam över det man köper. Dessa som jag köpte borde kallas för brun sörja av mosade fiskrens
Citera
2025-10-26, 01:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood

De billiga finfördela de smakar ofta fiskigt och särskilt de i vatten.
Citera
2025-10-26, 01:34
Medlem
När vi nu pratar o konserver, speciellt fiskkonserver, någon som testat de från Monterey? Tänker mig att det skulle kunna bli ett stort kalas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in