2025-09-17, 16:33
Medlem
Polisens larmades till Södermalm i Stockholm under onsdagseftermiddagen efter larm om en hotfull person.

Enligt uppgifter till Aftonbladet ska kvinnan ha gått in på en grundskola och hotat skolbarn med kniv.

– Informationen jag har är att personen ska ha skrikit och uttalat hot, säger polisens presstalesperson Mats Eriksson.

Polisen kunde kort senare gripa en person, som nu misstänkt för olaga hot mot grupp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1403259

Någon som vet mer?
Citera
2025-09-17, 16:41
Medlem
Klandalfs avatar
Typexempel på hur psykfall triggar varandra.

Började med hon tjejjäveln som skulle mörda en bunt sjuåringar med kniv på en skola för ett par månader sen, sen igår var det nån annan utåtagerande psykbrud med kniv på en skola i Håbo, och så nu det här.
Citera
2025-09-17, 18:08
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Typexempel på hur psykfall triggar varandra.

Började med hon tjejjäveln som skulle mörda en bunt sjuåringar med kniv på en skola för ett par månader sen, sen igår var det nån annan utåtagerande psykbrud med kniv på en skola i Håbo, och så nu det här.

Även knivpsychon idag i Fagersta och Västerås. Kanske palestinadårarna som levlar upp?
Citera
2025-09-17, 18:26
Medlem
halaltarzans avatar
Södermalmsskolan enligt svt.

Och ja, det kan ibland vara lite spännande individer där runt Mariatorget.
Citera
2025-09-17, 19:15
Medlem
Osguts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Södermalmsskolan enligt svt.

Och ja, det kan ibland vara lite spännande individer där runt Mariatorget.

Ett stenkast från Maria beroendecentrum. Det kryllar av missbrukare med psykisk ohälsa i området. Om det dessutom är en kvinna, finns det speciellt en jag tänker på, som jag brukar se när jag befinner mig i området. Obehagligt för barnen.
Citera
2025-09-17, 19:38
Avstängd
Sagodjurs avatar
låter smart att låta vem som helst ha tillgång till barn i skolor, gärna mitt bland missbrukare.

vi har inte lärt oss nånting sen skolskjutningen sist.

finns det nån plats som är så öppen och välkomnade för obehöriga som svenska skolor?

på krogen kommer du inte in hur som helst, och inte i tunnelbanan, inte på företag, inte i portar till varenda hus i hela stockholm som är låsta osv osv

men av nån anledning ska vem som helst få springa in och ut på skolor. förklara detta den som kan
Citera
2025-09-17, 19:51
Avstängd
Klart det är rimligt att vem som helst kan promenera in på en grundskola och hota barn – det är ju ändå bara framtidens generation vi snackar om. Varför skulle man ha låsta dörrar, säkerhetsrutiner eller utbildad personal? Det låter ju nästan som att man tar ansvar.

Och när något händer, då kommer det vanliga: 'vi ser allvarligt på det inträffade' och 'vi har rutiner för krishantering'. Rutiner som ingen övar på, ingen följer och ingen vet var de ligger.

Men visst, så länge det finns en värdegrund affisch på väggen så är allt lugnt. Säkerhet är ändå bara ett störande inslag i den pedagogiska miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in