2011-04-15, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Låter ju lite lustigt att hon sen började skälla ut hela gruppen och där var det ju även kvinnor.

Jag kan inte förstå hur en så extrem person fått en så hög position. Hon borde skickas till nåt land i östeuropa och jobba som sekreterare under bara män. Hon och Schyman måste ligga topp 5 på feminister jag hatar mest och önskar allt ont.

Universitetsvärlden i Sverige är för övrigt jävligt vidrig.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
"Allmänt känt"? Som i "byskvallret säger"? Du får ursäkta, men jag nedlåter mig inte till sådant - fråga gärna just de som ägnar sig åt "byskvallret" så upptäcker du det.

Kritisk till det jag fått till mig från flera oberoende källor gällande vissa specifika frågor, sammanhang eller själv sett i sändning ja - inte för att jag tagit ställning utifrån vad EN person framfört i en blogg, insändare eller viskat i en korridor.

För att jag ifrågasatt vad en man säger eller med vilken retorik han framför det han vill ha sagt? Ja, jag har förstått att somliga tycker att en kvinna skämmer ut sig när hon gör det.

Jag delar inte den uppfattningen.
*studsar in och ut - på en minut* Utskämningar ser man ofta i denna forumdel men det här var verkligen ingen sån utan en helt logisk reflektion av micro113. Jag förstår att det var ett oöverlagt förslag att skicka Tiina Rosenberg till östeuropa. Men östeuropéerna skulle kanske inte bli glada över att svenskar anser deras jämställdhetsnivå så bedrövlig att vi såg deras länder som lämpliga straffkolonier för svenska radikalfeminister.
Citera
2011-04-15, 23:33
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berengar
*studsar in och ut - på en minut* Utskämningar ser man ofta i denna forumdel men det här var verkligen ingen sån utan en helt logisk reflektion av micro113. Jag förstår att det var ett oöverlagt förslag att skicka Tiina Rosenberg till östeuropa. Men östeuropéerna skulle kanske inte bli glada över att svenskar anser deras jämställdhetsnivå så bedrövlig att vi såg deras länder som lämpliga straffkolonier för svenska radikalfeminister.

Hade väl inte varit straff för så många kvinnor men för den där subban hade det varit ett straff. Dock lindrigt. Hade hellre sett nåt värre.
Citera
2011-04-16, 16:22
Medlem
LarsFoxs avatar
Citat:
"Allmänt känt"? Som i "byskvallret säger"? Du får ursäkta, men jag nedlåter mig inte till sådant - fråga gärna just de som ägnar sig åt "byskvallret" så upptäcker du det.

Kritisk till det jag fått till mig från flera oberoende källor gällande vissa specifika frågor, sammanhang eller själv sett i sändning ja - inte för att jag tagit ställning utifrån vad EN person framfört i en blogg, insändare eller viskat i en korridor.

För att jag ifrågasatt vad en man säger eller med vilken retorik han framför det han vill ha sagt? Ja, jag har förstått att somliga tycker att en kvinna skämmer ut sig när hon gör det.

Jag delar inte den uppfattningen.
Som sagt; det finns flera oberoende källor som styrker hennes tvivelaktiga beteende, inte bara en. Du har redan fått två i tråden - artikeln och händelsen jag berättade om - ändå blundar du. Stycke nr 2 i ditt inlägg ovan får du gärna förtydliga. Om flera oberoende källor antyder samma sak är väl det belägg för att styrka påståendet?

Well, du har problem med läsförståelsen, och det är inte bara komiskt utan också tragiskt hur du har svårt att ta till dig detta. Alltså: Tiina Rosenberg ber en man hålla käften just för att han är man. Rifter666 anser att detta är högst anmärkningsvärt. Du ser inte problematiken utan tycker att Rifter666 inte borde ha synpunkter på hennes beteende. Alla ska ju ha rätt att yttra sig, eller hur?

Med andra ord anser du att yttrandefrihet är att be folk hålla käft på högst tvivelaktiga grunder.

Därför är du tragisk. Men med tanke på WT-avataren du ligger inne med så var väl det ingen nyhet. Skål.
Citera
2011-04-16, 16:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsFox
Som sagt; det finns flera oberoende källor som styrker hennes tvivelaktiga beteende, inte bara en. Du har redan fått två i tråden - artikeln och händelsen jag berättade om - ändå blundar du. Stycke nr 2 i ditt inlägg ovan får du gärna förtydliga. Om flera oberoende källor antyder samma sak är väl det belägg för att styrka påståendet?

Well, du har problem med läsförståelsen, och det är inte bara komiskt utan också tragiskt hur du har svårt att ta till dig detta. Alltså: Tiina Rosenberg ber en man hålla käften just för att han är man. Rifter666 anser att detta är högst anmärkningsvärt. Du ser inte problematiken utan tycker att Rifter666 inte borde ha synpunkter på hennes beteende. Alla ska ju ha rätt att yttra sig, eller hur?

Med andra ord anser du att yttrandefrihet är att be folk hålla käft på högst tvivelaktiga grunder.

Därför är du tragisk. Men med tanke på WT-avataren du ligger inne med så var väl det ingen nyhet. Skål.
För utom din i övrigt haltande analys som faktiskt inte ens är värd att kommentera så har jag två (tre) frågor.

Varför skulle det ligga i mitt intresse eller vara nödvändigt för mig att uttala mig om, eller forma en åsikt om, en händelse som jag inte anser att jag fått tillräcklig information kring?
Brukar du slänga ur dig lite populistiska uttalanden bara för att göra folk nöjda?

Var har jag skrivit att Rifter666 inte borde ha synpunkter på hennes beteende?
Citera
2011-04-17, 02:35
Medlem
LarsFoxs avatar
Citat:
För utom din i övrigt haltande analys som faktiskt inte ens är värd att kommentera så har jag två (tre) frågor.

Varför skulle det ligga i mitt intresse eller vara nödvändigt för mig att uttala mig om, eller forma en åsikt om, en händelse som jag inte anser att jag fått tillräcklig information kring?
Brukar du slänga ur dig lite populistiska uttalanden bara för att göra folk nöjda?

Nej så klart. Varför ska du kommentera när du nu börjar inse hur helt jävla off du är.

https://www.flashback.org/sp30079573

https://www.flashback.org/sp30080854

https://www.flashback.org/sp30086572

(Den sista är för humorn. Enbart komedi som i sin enkelhet demonstrerar din totala brist på insikt om vad som diskuteras. Stort grattis. Hur du ens lyckas är en stor jävla gåta.)
Citera
2011-04-17, 10:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsFox
Nej så klart. Varför ska du kommentera när du nu börjar inse hur helt jävla off du är.

https://www.flashback.org/sp30079573

https://www.flashback.org/sp30080854

https://www.flashback.org/sp30086572

(Den sista är för humorn. Enbart komedi som i sin enkelhet demonstrerar din totala brist på insikt om vad som diskuteras. Stort grattis. Hur du ens lyckas är en stor jävla gåta.)
Jag förstår att du tycker om att läsa min inlägg, du verkar dock att vissa svårigheter med hur du skall koppla innehållet i dem till det de besvarar. Nåja, det kanske du lär dig så småningom om.

Frågan kvarstår dock. Var skriver jag att Rifter666 inte borde ha synpunkter på hennes beteende?
Citera
2011-04-17, 12:16
Medlem
http://gt.expressen.se/nyheter/1.722367/poliser-havdar-de-flesta-anmalda-valdtakterna-ar-uppdiktade

Citat:
GT har talat med flera poliser som hävdar att uppåt åtta av tio anmälningar där gärningsmannen är okänd är falska.

Citat:
Psykiska problem
Ibland tycker förhörsledaren synd om kvinnan, som inte sällan har psykiska problem.
Hos polisen blir hon sedd, kanske för första gången. Någon lyssnar uppmärksamt. Alla månar om henne. För vissa är det skäl nog för att hitta på en våldtäkt, hävdar GT:s källor.

Ersättning
Det finns också en ekonomisk aspekt. Offrets försäkringsbolag betalar ut närmare hundratusen kronor.
Ibland anar bolagen ugglor i mossen, men väljer oftast att betala. Att uttrycka tvivel kan bli förödande, inte minst massmedialt. Få ärenden blir bevismässigt så uppklarade att de leder till åtal för bedrägeriförsök.
För poliserna är det frustrerande att upptäcka att en historia inte stämmer.
– De falska anmälningarna kostar oss lika mycket i utredningsresurser, påpekar en av dem.
Citera
2011-04-17, 12:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
http://gt.expressen.se/nyheter/1.722367/poliser-havdar-de-flesta-anmalda-valdtakterna-ar-uppdiktade
Citat:
Det vill inte rotelchefen PO Johansson skriva under på.
– Jag kan inte som tjänsteman påstå något sådant. Jag måste ha det svart på vitt. Det har vi inte, säger han.
Däri har han rätt. Det finns ingen sådan statistik.
Publicerat 15 jun 2007 09:51
Citera
2011-04-17, 12:40
Medlem
Citat:
Publicerat 15 jun 2007 09:51

Förklara hur du resonerar.

Till exempel, hur skulle det kunna finnas någon sådan statistik? Rent teoretiskt? Hur skulle det ens i teorin vara möjligt att någon sådan statistik skulle finnas? Vem skulle publicera, vem skulle sammanställa?

Rotelchefen vill inte skriva under på det... hmm, han vill antagligen vara rotelchef tänker jag mig. Du kanske har andra tankar. Låt höra. Får vi se nu...
Citera
2011-04-17, 13:36
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Förklara hur du resonerar.

Till exempel, hur skulle det kunna finnas någon sådan statistik? Rent teoretiskt? Hur skulle det ens i teorin vara möjligt att någon sådan statistik skulle finnas? Vem skulle publicera, vem skulle sammanställa?

Rotelchefen vill inte skriva under på det... hmm, han vill antagligen vara rotelchef tänker jag mig. Du kanske har andra tankar. Låt höra. Får vi se nu...

Det är fler poliser som yttrat sig i saken.

"... polischefen i Skaraborg. Han menade då att av det gångna årets 21 anmälningar hade hälften visat sig aldrig ägt rum. När man jämförde fakta, som till exempel skador, med kvinnornas berättelse, visade de sig inte stämma överens. Han menade att dessa falska anmälningar, som måste följas upp av polisen, tog resurser från undersökningar av de våldtäktsfall som verkligen inträffat. Som en jämförelse till våldtäktsbrott kan ställas att för andra brott, som till exempel inbrott, rån och stöld, ligger andelen falska anmälningar på mellan 1 och 5 procent."

I uttlandet har det gjorts (får göras ska betonas) undersökningar om falska våldtäktsanmälningar. Från samma artikel ovan kan vi läsa:

"Eftersom man misstänkte att resultaten bara gällde för militära sammanhang, gjorde man en likadan studie i två städer i USA. Även där kom man med samma metoder fram till att 60 procent av anklagelserna om våldtäkt byggde på lögner, men i de städer där undersökningarna genomförts begärde man att deras namn inte skulle nämnas av rädsla för politiska återverkningar. En annan studie genomförd av Washington Post i städerna Fairfax och Prince George gav liknande resultat. Där erkände 30 respektive 40 procent av anmälarna att de hade ljugit.

Ännu en utförlig studie gjordes vid Purdue University av 109 påstådda våldtäkter under en tioårsperiod i ett amerikanskt samhälle på 70.000 invånare. I 45 fall - eller 41 procent - hade kvinnan till polisen erkänt att hon ljugit ihop anklagelsen och att någon våldtäkt aldrig ägt rum. Mot den självklara invändningen att kvinnorna kan ha valt att ta tillbaka anklagelsen för att slippa en plågsam utredning och rättegång anförs flera argument. Kvinnorna som tog tillbaka sina historier hade faktiskt inte utsatts för någon hårdför utfrågning och deras historier hade också från första början väckt misstänksamhet. Dessutom stämde den nya beskrivning av vad som hänt, som kvinnorna gav, väl överens med vad de utpekade männen angivit till sitt försvar."

Vi har länkat till den här artikeln tidigare i denna tråd. Men det är bra att upprepa.
Citera
2011-04-17, 15:13
Medlem
fjol05s avatar
Citat:

Bara en nyfiken fråga i största allmänhet:

Kan du se någon situation där du tycker det OK för en person(A) att be en annan person(B) att vara tyst med hänvisning till den andres (B) kön ?
Citera
2011-04-17, 18:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjol05
Bara en nyfiken fråga i största allmänhet:

Kan du se någon situation där du tycker det OK för en person(A) att be en annan person(B) att vara tyst med hänvisning till den andres (B) kön ?
Absolut. Det beror givetvis helt på i vilket kontext man befinner sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in