Jag kan förtydliga för er som inte är från Gävle hur studenttraditionen ser hur här. Så länge jag kan minnas har traditionen varit att klassen åker lastbilsflak på kvällen och då åker runt till utvalda stopp hos folk i klassen under hela kvällen/natten. Sedan något/några år har det kommit nya regler som säger att man bara får åka flak på dagtid och bara typ i innerstan, man kan alltså inte ta sig hem till folk i klassen om de inte bor helt centralt. Därför valde många klasser i år att boka en partybuss, typ norsk ”Russebuss”, det var fullt av sådana i stan under studentkvällen.
Exakt hur bokningsprocessen såg ut här vet jag inte men den buss som kom var alltså en sliten gammal linjebuss märkt med ”Ockelbo Taxi”. Klassen fick där och då välja mellan den eller ingen buss alls. Hade de inte följt med bussen hade de inte kunnat ta sig runt till de planerade stoppen där familjer väntade med dryck, mat, fest osv och någon ”lokal” kan man ju uppenbarligen inte trolla fram hur som helst. Det hade alltså inneburit att hela studentfirandet gick om intet.
Företaget verkar vara ett riktigt ruffel å båg-företag som skor sig på att lura studenter!