2025-09-17, 14:19
Medlem
psychicsailors avatar
Detta kommer från tråden: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Trådstartsinlägg: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Moderatorerna har successivt hittat på ett antal avgränsningar som inte kan utläsas från trådstarten eller i instruktioner när man svarar, med ett undantag:
"Ryska påverkansoperationer får tas i annan tråd. Och direkta utpekanden av andra användare som del av sådana operationer är inte tillåtet".

Ursprungligt inlägg som varnats (2 st):
Ursprungligen postat av psychicsailor
"Jag kollade på Mythdetector och det är ett bra exempel på hur siter som EUdisinfo och mythchecker ofta själva är en slags propaganda.

De har tre funktioner:
1) Stoppa reell disinformation. (so far so good)
2) Sätta upp halmgubbar
3) Bekämpa propaganda som de själva satt upp.

I det här fallet kombinerar du det, kanske ofrivilligt, med "guilt by association".

Det jag påstår är att där är en skillnad mellan idag och i mars 2022. Då pushade Johnson Ukraina att slåss. Det är inte svårt att läsa på och förstå det.

Om papper blir påskrivna just i Istanbul eller inte är ett sidospår [notera: här gick hen jag svarade på in på något potentiellt sidospår som kanske-kanske är off-topic]. Det viktiga är att Kyiv och Moskva blir överens. Det gäller även idag i förhandlingarna. Tycker du Storbritannien har samma position idag som sommaren 2022?"

Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, det märks också att ni är faktaresistenta. Bennett i filmen som du inte "orkar se" lägger detaljerat ut vad som hände i förhandlingarna. Det är så klart förenklat, men han menar att där var 50% sannolikhet för fred, men det lyckades inte. Förhandlingar är svårt.

Om du tror att det var 100% Rysslands fel så säger det mer om dig själv; att du hela tiden försöker hitta en god och en ond aktör när du försöker tolka världen.

Det blir spännande när vi får "läckor" från vad som hände 2025 i förhandlingarna, nån som hittat något? Hoppas den nu döende Biden talar ut innan han blir för sjuk om vad som hände. Det skulle verkligen kunna hjälpa.

(För moderator-korrespondens, se nästa meddelande)
Senast redigerad av psychicsailor 2025-09-17 kl. 15:12.
Citera
2025-09-17, 14:21
Medlem
psychicsailors avatar
Mail till moderator:

Först lite kontext. Detta är det ursprungliga inlägget som diskussionen handlar om:

"Ukrainas förhandlingsposition är sämre idag än 2022.
Boris Johnson kom till Kyiv och pushade Ukraina att slåss. Implicit för att återupprätta 2013 års gräns.
Har Storbritannien samma hållning idag? "

Jag utgår alltså från att det du refererar till ovan är det som var det mest OT? Det är inte ett flertal OT-inlägg. Se det fetade. Jag diskuterar det som varit hela veckans "snackis", dvs de hektiska förhandlingarna mellan EU/Storbritanien och att det har flyttat sig. Jag tycker dessutom jag ska ha lite cred för att försöka pusha de andra i riktning av att hålla sig till ämnet, de snöar in på detaljer om "vem skrev på papper i Istanbul 2022".

En sak av principiellt intresse måste ju också vara - vad är en nylig händelse? Om någon skriver:
"Ryssarna är svin, de massakrerade civila i Bucha så därför bla bla"
Och jag skriver
"Nänä, det var bla bla, ingen massaker där inte"
Ska de då bara få svara en gång på vad jag "hittar på" om Bucha? Eller ingen gång? Kan du förtydliga hur man får prata om händelser tidigare i kriget? Får man inte jämföra X idag med att Ukraina gick in i Kursk? Lycka till att upprätthålla det.

Notera att jag blev taggad 20 gånger av uppskattningsvis 5 individer. Som utan tvekan hade ett betydligt sämre uppförande än jag med oneliners. Speciellt en skribent diskuterade mig som person i säkert 10 inlägg utan att jag svarade honom, jag bor hyresfritt i hans huvud 😂.

Om urspårning
Nu tänker du kanske att det är viktigt att tråden inte "spårar ur". Men det kan inte åligga den som försvarar ett visst påstående. I så fall blir en attackerad minoritetsuppfattning alltid "off-topic".

Dessutom ligger där något snett i att ett extremt diskuterat ämne (15-20 tagningar från trådens mest aktivt skribenter ) är off-topic? Om de mest aktiva skribenterna anser att det är on-topic, är det då off-topic? Men det är en annan diskussion.
… [ Visa mindre ]

svar från moderator:
Jag tänker, av rent kvantitativa skäl, avstå från att gradera de olika OT-inläggen. Ett betydande antal är raderade av mig och andra moderatorer. Det räcker gott att med dessa inlägg för att utfärda varning, i förhoppningen om att kommande inlägg bättre håller sig till trådämnet.

Strix/Mod
Citera
2025-09-17, 14:33
Medlem
psychicsailors avatar
Här finns flera problem med denna varning. Alla behöver ju vara adresserade för att varningssystemet ska fungera bra.

1) Var detta överhuvudtaget off-topic?
Diskussionen handlar om de pågående händelserna, dvs de fredsförhandlingar som pågick i Alaska, och efterföljande i Washington juli-augusti 2025.

I bägge inläggen skriver jag typ "Det jag påstår är att där är en skillnad mellan idag och i mars 2022."

Diskussionen triggas av en frågeställning som är on-topic, dvs "Ukrainas förhandlingsposition är sämre idag än 2022. Boris Johnson kom till Kyiv och pushade Ukraina att slåss. Implicit för att återupprätta 2013 års gräns. Har Storbritannien samma hållning idag? (en fråga till läsare av tråden, relevant eftersom Storbritannien har en mesigare hållning nu 2025 och nu öppnar för att frontlinjer ska frysas).

Moderatorn svarar bara att "på grund av kvantiteten avstår jag från bla bla". Men man får ju utgå från att dessa två inlägg var de mest flagranta. De var båda on-topic.

2) Det finns ingen förtydligande förklaring hur man får prata om händelser tidigare i kriget i tråden, i trådstarten, eller från moderatorerna. Moderatorn som utfärdade varningen verkar inte känna sig helt kompetent att svara. Vilket man kan förstå, för tidigare händelser i kriget referereras det till hela tiden. Bucha, Ukrainas motoffensiv, att Zelensky var modig mars 2022 för han flydde inte landet, osv osv.

Ett konstruktivt förslag är att skrota denna tråd, men det lär inte hända. Ett annat konstruktivt förslag är då att utnyttja den funktion som ni redan använder, men bara om "ryska påverkansoperationer". Skriv ut era regler för vad tråden egentligen handlar om.
Citera
2025-09-17, 14:40
Medlem
psychicsailors avatar
3) Detta är en tråd som är "bebodd" av ett eller två tiotal väldigt aktiva skribenter. Där var vid denna tidpunkt minst 5-6, antagligen fler, som taggade mig.

Se på hur trådstarten är identifierad. Ofta anförs av moderatorer att "diskussionen spårar ur och blir off-topic". Men det verkar förutsätta att de på förhand vet vad som är on-topic, i en tråd som inte har en trådstart. Om 5-8 skribenter diskuterar något, hur är det då off-topic när det inte finns en tydlig definition?

4) En sista principiell invändning. Moderatorn hänvisar till "kvantitet". Men hur fungerar det om man blir taggad med en fråga som inte är uppenbart off-topic? Bör man inte få svara på den, eller svara i en serie av inlägg? Speciellt som jag faktiskt såg till att ge några "ta-läsaren-i-handen" anmärkningar så folk som inte sett starten av diskussionen, kunde förstå vad det handlade om.

Det kommer alltid vara så att den som är i minoritet kommer ha en högre kvantitet om den svarar på taggade frågor. Det är, som framgår ovan, minst sagt svårt att veta om 10-20 taggningar alla är off-topic?
Citera
2025-09-17, 15:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Jag tycker helt klart att dina inlägg är aktuella för ämnet och dessutom utgör ett djupare underlag för fortsatt diskussion.
Citera
2025-09-17, 15:24
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du kopiera pm-konversationen så som vi brukar göra i dessa trådar. Nu är det så jobbigt att läsa konversationen.

Se startinlägget i den här tråden.
(FB) Moderatorn Briascca varnar godtyckligt för inlägg som är kritiska emot Israel.

Så gillar vi det.
Citera
2025-09-17, 15:38
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan du kopiera pm-konversationen så som vi brukar göra i dessa trådar. Nu är det så jobbigt att läsa konversationen.

Se startinlägget i den här tråden.
(FB) Moderatorn Briascca varnar godtyckligt för inlägg som är kritiska emot Israel.

Så gillar vi det.

PM-konversationen är bifogad. Det är inlägg 2, den är bara på annan form.
Citera
2025-09-17, 16:48
Medlem
Klandalfs avatar
Va gulligt, ni kör en koordinerad klagomålsattack som de svagbegåvade flockdjur ni är

(FB) Briascca fortsätter ändra trådrubriker hur som helst
(FB) "Briascca" kallar mig för horunge i PM för att jag yttrat mig i NATO-frågan
(FB) Moderatorn Briascca delar ut märklig OT-varning för att man är otydlig?

Forumet hade blivit bättre om ni blev permabannade. Ta med er fitt-harry också.
Citera
2025-09-17, 17:02
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Va gulligt, ni kör en koordinerad klagomålsattack som de svagbegåvade flockdjur ni är

(FB) Briascca fortsätter ändra trådrubriker hur som helst
(FB) "Briascca" kallar mig för horunge i PM för att jag yttrat mig i NATO-frågan
(FB) Moderatorn Briascca delar ut märklig OT-varning för att man är otydlig?

Forumet hade blivit bättre om ni blev permabannade. Ta med er fitt-harry också.

?

Svarade du kanske i fel tråd? Detta klagomål rör moderatorn Strix, inte Briasca. Briasca är inte moderator i forumet denna tråd diskuterar. Inte heller handlar diskussionen där jag varnades om Israel.

Jag känner heller inte fitt-Harry. Låt mig gissa, han är ett rysstroll?
Citera
2025-09-17, 17:26
Medlem
Dumdrygs avatar
Som du påpekar så finns ju ingen tydlig avgränsning i trådstarten vad ämnet ska handla om och då blir det extremt godtyckligt vad som är offtopic och inte.

Men det är ju väldigt relevant att diskutera om Ukraina hade ett bättre förhandlingsläge 2022 och om Storbritannien har ändrat sin position sedan Boris Johnson besökte Kiev i april 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in