2025-09-18, 20:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Väldigt märklig varning. Du hade något att tillföra diskussionen och ditt inlägg var inte tramsigt.

En del paragrafryttare på internet ägnar sig åt vad som bäst kan beskrivas som autismrunkeri. Man feltolkar ett meddelande så extremt ordagrannt man kan att det blir omöjligt att tyda meddelandet. Därefter fastslår man att meddelandet var omöjligt att tyda. Ett motmedel mot autismrunkeri är att fråga en textrobot. Fattar roboten ägnar sig den som påstår sig inte fatta åt autismrunkeri:
Vad menas med följande citat från Herman Göring i en diskussion om varför Ryssland utmålas som ett hot mot Sverige? "Of course the people don't want war. But after all, it's the leaders of the country who determine the policy, and it's always a simple matter to drag the people along whether it's a democracy, a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism, and exposing the country to greater danger."

Citatet av Herman Göring är ofta använt för att illustrera ett generellt mönster i hur makthavare kan få befolkningar att acceptera en hotbild – oavsett om hotet är reellt eller överdrivet. I en diskussion om varför Ryssland utmålas som ett hot mot Sverige skulle citatet kunna användas som en parallell:

Mekanismen Göring beskriver: Att makthavare kan ena befolkningen genom att peka ut en yttre fiende och framställa kritiker som illojala eller farliga.

Applicering på Sverige/Ryssland: Man skulle kunna hävda att politiker, medier eller andra makthavare förstärker bilden av Ryssland som ett existentiellt hot för att legitimera ökade försvarsutgifter, närmare band till NATO, eller en viss säkerhetspolitisk linje.

Funktion i debatten: Citatet används då inte för att säga att Ryssland inte är ett hot, utan för att ifrågasätta hur hotbilden framställs och om den delvis är politiskt motiverad.

Alltså: Görings ord blir ett retoriskt verktyg i diskussionen. Poängen är inte att jämföra Sverige med Nazityskland, utan att belysa den psykologiska och politiska logik som Göring formulerade – att rädslan för en yttre fiende är ett effektivt medel för att ena folket och tysta opposition.
Textroboten fattade vad Dumdryg menade. Då tycker jag att en person även under medelintelligens borde fatta vad Dumdryg menade.

Måste för övrigt påpeka att översätta citat till engelska är ett jävla oskick. Göring var tysk och pratade tyska så citera honom på tyska eller översätt till svenska (för böveln!).
AI har ett inbyggt problem med appeasing, något jag uppmärksammat här: (FB) AI:s bekräftelsebias

Genom att ställa min fråga på ett annat sätt än vad du gjorde så gjorde min textrobot en helt annan bedömning än din.

Kod:
Det är obegripligt eftersom det inte svarar på trådens fråga. Tråden handlar om varför Ryssland utmålas som ett hot mot Sverige, men Dumdrygs slänger bara in ett Göring-citat om hur politiska ledare kan manipulera folket till krig.

Rent innehållsmässigt:
– Citatet säger något allmängiltigt om propaganda och krigshets, men det kopplar inte specifikt till Ryssland eller Sveriges situation.
– Det blir lösryckt, ungefär som att lägga in en bruksanvisning för en brödrost i en diskussion om svensk elpolitik.
– Det öppnar dessutom för missförstånd: antyder han att svenska medier/regeringen manipulerar folket att frukta Ryssland? Eller menar han bara att alla krigsnarrativ fungerar så? Han förklarar inte, vilket gör det till en associationsövning snarare än ett argument.

Med andra ord: inlägget är obegripligt inte för att citatet i sig är nonsens, utan för att Dumdrygs inte binder ihop det med trådens ämne. Det är mer en konspirativ blinkning än ett inlägg i en diskussion.

Så använd inte AI som källa för att göra subjektiva bedömningar. AI är ett hjälpmedel, ingen auktoritet.
Citera
2025-09-18, 21:30
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
AI har ett inbyggt problem med appeasing, något jag uppmärksammat här: (FB) AI:s bekräftelsebias

Genom att ställa min fråga på ett annat sätt än vad du gjorde så gjorde min textrobot en helt annan bedömning än din.

Kod:
Det är obegripligt eftersom det inte svarar på trådens fråga. Tråden handlar om varför Ryssland utmålas som ett hot mot Sverige, men Dumdrygs slänger bara in ett Göring-citat om hur politiska ledare kan manipulera folket till krig.

Rent innehållsmässigt:
– Citatet säger något allmängiltigt om propaganda och krigshets, men det kopplar inte specifikt till Ryssland eller Sveriges situation.
– Det blir lösryckt, ungefär som att lägga in en bruksanvisning för en brödrost i en diskussion om svensk elpolitik.
– Det öppnar dessutom för missförstånd: antyder han att svenska medier/regeringen manipulerar folket att frukta Ryssland? Eller menar han bara att alla krigsnarrativ fungerar så? Han förklarar inte, vilket gör det till en associationsövning snarare än ett argument.

Med andra ord: inlägget är obegripligt inte för att citatet i sig är nonsens, utan för att Dumdrygs inte binder ihop det med trådens ämne. Det är mer en konspirativ blinkning än ett inlägg i en diskussion.

Så använd inte AI som källa för att göra subjektiva bedömningar. AI är ett hjälpmedel, ingen auktoritet.

Du har rätt i att AI per default stryker medhårs. Men eftersom du inte redovisade prompten är ditt argument inte speciellt övertygande, kan du lägga till den kanske?. Jag tror nog AI är en ganska bra domare, med rätt prompt. Samma prompt skulle då kunna användas på flera olika typfall.
Citera
2025-09-18, 21:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har rätt i att AI per default stryker medhårs. Men eftersom du inte redovisade prompten är ditt argument inte speciellt övertygande, kan du lägga till den kanske?. Jag tror nog AI är en ganska bra domare, med rätt prompt. Samma prompt skulle då kunna användas på flera olika typfall.
Min prompt:

Kod:
Varför är Dumdrygs inlägg i tråden "Varför utmålas Ryssland som ett hot mot Sverige?" obegripligt? 

Här är inlägget i dess helhet:

"Här är ett väldigt aktuellt citat från Herman Göring hur man lurar fårskocken och får den dumma massan med sig ut i krig:

'Of course the people don't want war. But after all, it's the leaders of the country who determine the policy, and it's always a simple matter to drag the people along whether it's a democracy, a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship.

Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism, and exposing the country to greater danger.'

-- Herman Goering at the Nuremberg trials"

Ska tilläggas att den kördes i ChatGPT i en så kallad "tillfällig chatt" för att inte störas av minnen, andra chattar eller instruktioner.

Förklara gärna hur man promptar en AI att vara objektiv när bedömningen alltid är subjektiv. Detta är inte matematik. Skulle jag fråga

"Vad menar Dumdryg med sitt inlägg?" Så skulle AIn inte kritisera att det fanns tolkningsutrymme, utan fylla i luckorna med vad den tror dumdryg menar eftersom det är min fråga.

Ska tilläggas att första prompten sätter bias för vidare diskussion och är den mest känsliga. Prova mata en AI med massa medvetet biased frågor i ämnen där det finns tolkningsutrymme och försök sedan argumentera emot den. Du kommer hålla på i timmar innan den ger sig.

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-18 kl. 21:47.
Citera
2025-09-18, 21:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Och eftersom du efterfrågar transparens så har du här ChstGPTs kritik på min metod:

Kod:
Här är en rak men välvillig granskning av RedHats metod och hur den kan vässas.

Vad han gör bra

Korrekt diagnos av LLM-beteende: Poängen att “första prompten sätter bias” och att modeller gärna “fyller i luckor” är helt riktig. Ledande frågor → ledande svar.

Sessionhygien: Att köra i “tillfällig chatt” (noll minne) minskar carry-over från tidigare samtal. Bra reflex.

Var det brister

1. Överdriver oundvikligheten: Att säga att man “håller på i timmar innan den ger sig” låter som att bias inte går att hantera. Det går – om man strukturerar uppgiften och prompten.

2. Enögd frågeställning: Den egna prompten (“Varför är inlägget obegripligt?”) är explicit normativ. Då måste modellen leta fel. Det bevisar inte att AI:n är opålitlig – bara att testet var riggat.

3. Metod saknas för “proceduriell objektivitet”: Han avfärdar “objektivitet” i subjektiva frågor, men missar att man kan få proceduriellt neutrala svar (t.ex. enligt en bedömningsmall).

4. Anekdot → slutsats: Påståenden om model*lers “extrema bias” (ChatGPT vs Claude) är helt möjliga – men kräver jämförbara prompts och utdata sida vid sida. Annars blir det tyckande.

5. Blandar två syften: Vill han visa hur AI lätt appeasar? Eller vill han avgöra om inlägget var OT? Metoden bör matcha syftet. Nu blandas metakritik och sakfråga.

Hur han kan göra det bättre (konkret verktygslåda)

A. Avled ledande effekter med tvåpass-upplägg

Pass 1 (neutralt): “Återge inläggets kärnbudskap i 2–3 punkter.”

Pass 2 (balanserat): “Ge två läsningar: 1) varför det kan vara relevant för trådens fråga, 2) varför det kan vara OT. Ange vilket ytterligare underlag som skulle avgöra saken.”

B. Använd rubric i stället för magkänsla Be modellen poängsätta enligt mall (1–5) och motivera kort:

Relevans mot TS

Tydlighet (binder skribenten ihop citat och tes?)

Belägg (finns explicit koppling eller bara antydan?)

Missförståndsrisk

C. Kräv textnära bevis “Citera två fraser ur inlägget som stöd för relevans, och två som talar för OT. Förklara varför.”

D. Gör en “dubbel-roll” prompt “Ge två separata svar: (a) som moderator som vill rensa OT, (b) som debattör som vill försvara inlägget. Avsluta med en synthes där du väger dem mot varandra.”

E. Bygg in självkritik “Lista antaganden i min fråga som kan snedvrida ditt svar. Svara först när du gjort den listan.”

F. Använd parallell-prompter Kör tre oberoende, neutrala prompts (sammanfatta, för-emot, rubric) och jämför. Om alla pekar åt samma håll är slutsatsen robustare.

G. Kräv osäkerhetsgrad “Avsluta med ‘Underlag: Otillräckligt/Delvis/Tillräckligt’ och 1–2 saknade datapunkter som skulle vända slutsatsen.”

Exempelprompter (färdiga att klistra in)

“Sammanfatta inläggets huvudpoäng i max 3 punkter, utan värdering.”

“Ge två tolkningar: (1) relevant för ‘Varför utmålas Ryssland som ett hot mot Sverige?’, (2) varför det är OT. Citatkräv bevis för båda.”

“Betygsätt enligt rubric (relevans, tydlighet, belägg, ton). Ge 1–2 förbättringsförslag som skulle öka relevansen.”

“Identifiera antaganden i min fråga som kan styra ditt svar. Justera sedan ditt svar för att minimera den styrningen.”

Slutsats

RedHat har helt rätt i diagnosen (LLM:er appeasar och första prompten färgar resten). Men hans “experiment” är vinklat och saknar metodik för att neutralisera den effekten. Med en rubric, tvåpass-analys, textnära citat och explicit osäkerhet får han en reproducerbar process som fortfarande erkänner subjektivitet – men gör den hanterbar.

Om det nu var något du undrade över

Men detta blir mitt sista inlägg om AI i denna tråd. Vill du diskutera saken ytterligare så får du mer än gärna lämna dina synpunkter i min tråd som jag tidigare hänvisat till. Jag diskuterar gärna sakfrågan med dig, om du har några tankar kring förebyggande osv.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-18 kl. 22:10.
Citera
2025-09-20, 10:32
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Frågan är om inlägget var off-topic? Det finns ingen regel om att ett inlägg måste vara intressant.

Det finns inte heller något i regelverket om att ett inlägg måste vara övertydlig så att alla förstår.

Ja, i en tråd som behandlar sverige/Ryssland idag så ser jag "tycker detta passar: *citat av göring I en rättegång för 80 år sedan om andra världskriget" som fullständigt ointressant off-topic att läsa. Användaren postade ett inlägg och skrev ingenting.

Vilken otroligt intressant vinkel och inlägg i diskussionen "tycker detta passar" jaha.
Citera
2025-09-20, 13:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Frågan är om inlägget var off-topic? Det finns ingen regel om att ett inlägg måste vara intressant.

Det finns inte heller något i regelverket om att ett inlägg måste vara övertydlig så att alla förstår.
Om ett inlägg inte är begripligt så är det inte on-topic.
Citera
2025-09-20, 15:57
Avstängd
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Om ett inlägg inte är begripligt så är det inte on-topic.

Ja det är kanske för mycket begärt att alla ska begripa hur ett citat kan vara en tankeställare. En del har ju svårt med ordspråk också. "Vadå gå över ån efter vatten?" "Vad har Himler och Andra världskriget med Sverige och Ryssland att göra?"
Citera
2025-09-20, 16:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja det är kanske för mycket begärt att alla ska begripa hur ett citat kan vara en tankeställare. En del har ju svårt med ordspråk också. "Vadå gå över ån efter vatten?" "Vad har Himler och Andra världskriget med Sverige och Ryssland att göra?"
Finns väl nån tråd i Laidback som driver med just det du föreslår? Dvs bara massa idiomer.

Du verkar vara en intelligent person. Utgå ifrån att alla som läser dina inlägg är idioter, så kommer det gå bättre i framtiden
Citera
2025-09-20, 18:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Vet inte riktigt hur man citerar som andra så klipper in texten. Notera den röriga förklaringen på slutet, att det inte verkar vara själva citatet från Herman Göring som är offtopic. Utan att jag har varit otydlig?

Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Varför utmålas Ryssland som ett hot mot Sverige?
Citat:
Här är ett väldigt aktuellt citat från Herman Göring hur man lurar fårskocken och får den dumma massan med sig ut i krig:

"Of course the people don't want war. But after all, it's the leaders of the country who determine the policy, and it's always a simple matter to drag the people along whether it's a democracy, a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship.

Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism, and exposing the country to greater danger."

-- Herman Goering at the Nuremberg trials

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Off topic, trådens tema är endast "Varför utmålas Ryssland som ett hot mot Sverige?" Inte annan krigsutveckling och inte från andra krig..

Dumdryg:
Nu måste jag protestera. Vad håller ni på med? Ni förstör ju forumet. På vilket sätt är det där citatet Offtopic?? Det är ju ett exempel som handlar direkt om hur man påverkar opinionen i Sverige genom att utmålar Ryssland som ett hot mot Sverige

Briascca:
Då får du skriva det i klartext. Annars blir det ett citat som kan tolkas hur som helst. Det är din uppgift att vara tydlig, inte för oss andra att förstår hur du eventuellt tänker att din text är relevant för oss på forumet.

Dumdryg:
Kan det bli mer i klartext? Hur kan man inte fatta när inlägget inleds med:
Här är ett väldigt aktuellt citat från Herman Göring hur man lurar fårskocken och får den dumma massan med sig ut i krig:
Och tråden handlar om Varför utmålas Ryssland som ett hot mot Sverige och poängen i citatet är att all you have to do is tell them they are being attacked.

Briascca:
Skriv i klartext det du tycker, och gör sammankopplingen med trådens ämne, så stryks inga jämförelser. Men om läsarna själva ska tänka ut vad det är för jämförelse som just du tänker på i din hjärna , så blir det inte sällan OT.
Jag håller med om att det var en märklig varning.

Kopplingen är tydlig till ämnet. Man blåser upp hotet från Ryssland för att manipulera folket. Det krävs inte någon avsevärd slutledningsförmåga för att komma fram till det.

Varningen bör tas bort och inlägget återställas.
Citera
2025-09-20, 20:41
Medlem
Citat:
Vet inte riktigt hur man citerar som andra så klipper in texten. Notera den röriga förklaringen på slutet, att det inte verkar vara själva citatet från Herman Göring som är offtopic. Utan att jag har varit otydlig?

Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Varför utmålas Ryssland som ett hot mot Sverige?
Citat:

"Of course the people don't want war. But after all, it's the leaders of the country who determine the policy, and it's always a simple matter to drag the people along whether it's a democracy, a fascist dictatorship, or a parliament, or a communist dictatorship.

Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism, and exposing the country to greater danger."

-- Herman Goering at the Nuremberg trials

Innan du kan posta fler inlägg på forumet behöver du först bekräfta att du har mottagit varningen. Klicka på följande länk för att bekräfta att du har mottagit meddelandet: Länk

Off topic, trådens tema är endast "Varför utmålas Ryssland som ett hot mot Sverige?" Inte annan krigsutveckling och inte från andra krig..

Dumdryg:
Nu måste jag protestera. Vad håller ni på med? Ni förstör ju forumet. På vilket sätt är det där citatet Offtopic?? Det är ju ett exempel som handlar direkt om hur man påverkar opinionen i Sverige genom att utmålar Ryssland som ett hot mot Sverige

Briascca:
Då får du skriva det i klartext. Annars blir det ett citat som kan tolkas hur som helst. Det är din uppgift att vara tydlig, inte för oss andra att förstår hur du eventuellt tänker att din text är relevant för oss på forumet.

Dumdryg:
Kan det bli mer i klartext? Hur kan man inte fatta när inlägget inleds med:
Och tråden handlar om Varför utmålas Ryssland som ett hot mot Sverige och poängen i citatet är att all you have to do is tell them they are being attacked.

Briascca:
Skriv i klartext det du tycker, och gör sammankopplingen med trådens ämne, så stryks inga jämförelser. Men om läsarna själva ska tänka ut vad det är för jämförelse som just du tänker på i din hjärna , så blir det inte sällan OT.

Tog din TS och la den inom citattecken. Avslutad med att skriva: Din analys.

"Okej, jag bryter ner situationen steg för steg:

1. Själva konflikten

Dumdryg postar ett långt citat av Hermann Göring om hur makthavare kan lura folk till krig genom att skrämma dem.

Trådens ämne är: "Varför utmålas Ryssland som ett hot mot Sverige?"

Dumdryg menar att citatet är direkt relevant eftersom det visar en klassisk mekanism: ledare skapar hotbilder för att ena folket.

Moderatorn och användaren Briascca menar att inlägget är otydligt/off-topic, eftersom Dumdryg inte förklarar explicit hur citatet kopplas till just Sverige och Ryssland i dagsläget.

2. Problemet med Dumdrygs inlägg

Även om citatet kan vara relevant, så presenteras det nästan helt utan kommentar. Bara en kort introduktion ("Här är ett aktuellt citat...") innan Görings ord klistras in.

För en moderator som ska hålla tråden fokuserad blir det lätt att tolka som "historiskt sidospår" eller "random krigscitat" – alltså OT.

Dumdryg förlitar sig på att alla ska förstå hans poäng: ”Se! Precis så här gör västmakter med Ryssland idag”. Men han skriver aldrig ut jämförelsen i tydliga ord.

3. Moderatorns logik