Citat:
Ursprungligen postat av
Yinool0401
https://www.di.se/live/nasdaq-sparka...ociala-medier/
Börsoperatören Nasdaq (i Sverige!), där investmentbolaget Investor är näst största ägare med 10,1 procent av aktierna, har avskedat en anställd med anledning av inlägg på sociala medier i spåren av mordet på högerdebattören Charlie Kirk.
Någon som sett inlägget som ska vara orsaken?
Är det denna U.K. modell vi kommer att få se framöver, med poliser som sparkar in dörrar och hämtar folk som "tycker" på nätet?
I USA skyddar first amendment dig mot att staten begränsar din yttrandefrihet, inte mot att en privat arbetsgivare säger upp dig. Nasdaq är ett privat bolag, så de kan avskeda någon vars uttalanden de tycker skadar bolagets rykte. Det här har alltså ingenting med polisen eller staten att göra, utan är en fråga om arbetsrätt/PR. Att du vill dramatisera detta och tro att det är ett led i världens undergång visar snarare hur skeva vänstertankar du har, och hur vänstern lyckats manipulera dig.
Jag får erkänna att consequence culture slog hårdare än jag trodde, jag hade inte väntat mig att vänstern själva skulle få smaka på sina egna idéer.