Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-17, 10:58
Medlem
Fick för några dagar sedan handlingar för byte av körkort ifrån Transportstyrelsen. Fattade ingenting eftersom jag bytt körkort för bara 6 månader sedan så jag skrev och frågade och fick till svar att jag hade ju bytt namn och då är man skyldig att även byta körkort. Stämmer, jag har plockat bort mitt mellannamn så numera heter jag bara Hans .... istället för Hans Åke ..... som jag hette tidigare.
Är det verkligen nödvändigt att byta körkort? Är inte mitt gamla körkort med namnet Hans Åke .... fortfarande giltigt?
Citera
2025-09-17, 11:00
Avstängd
67arigGubbes avatar
Ditt kk är ogiltigt just nu så byt.
Citera
2025-09-17, 11:03
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasseiudon
Fick för några dagar sedan handlingar för byte av körkort ifrån Transportstyrelsen. Fattade ingenting eftersom jag bytt körkort för bara 6 månader sedan så jag skrev och frågade och fick till svar att jag hade ju bytt namn och då är man skyldig att även byta körkort. Stämmer, jag har plockat bort mitt mellannamn så numera heter jag bara Hans .... istället för Hans Åke ..... som jag hette tidigare.
Är det verkligen nödvändigt att byta körkort? Är inte mitt gamla körkort med namnet Hans Åke .... fortfarande giltigt?

Det är tilltalsnamnet som står på körkortet.
Citera
2025-09-17, 11:06
Medlem
kalkryggars avatar
Står det Hans Åke på körkortet och du inte heter det så är det väl självklart att du måste byta.

Om det är giltigt just nu vet jag dock inte.
Citera
2025-09-17, 11:57
Medlem
Studsbolls avatar
Man måste byta körkort om man byter namn, det har de flesta kvinnor fått erfara när de gift sig och tagit mannens efternamn. Det spelar ingen roll om det är förnamn eller om man lagt till eller tagit bort. Var glad att du upptäckte detta nu och inte vid en utlandsresa när du haft fel namn i passet.
Citera
2025-09-17, 14:23
Medlem
IanMcEwans avatar
Ja, det klart du måste byta identitetshandlingar om du bytt namn. Tänk längre än vad näsan räcker, finns massor med situationer där ens korrekta namn behöver anges.

Du har tagit bort "Åke" från ditt namn men vill ändå ha kvar ett körkort där det står Hans-Åke? Tycker du inte själv att det låter väldigt konstigt att hela tiden bli påmind om ditt gamla namn när körkortet ska fram?

Och jag vet vad jag talar om då jag själv bytt mellannamn.
Senast redigerad av IanMcEwan 2025-09-17 kl. 14:26.
Citera
2025-09-17, 14:50
Medlem
RetaThunbergs avatar
Du har fortfarande rätt att köra bil. Har du med dig annan giltig ID så kan polisen enkelt kontrollera om du får köra bilen. Skulle det vara en oerhört nitisk polis denne ge dig 500kr i böter.
Tror bara det kan bli problem om du hyr bil utomlands, då måste pass och körkort matcha.

Men varför inte bara byta till ett nytt med korrekt namn?
Citera
2025-09-17, 17:55
Medlem
Adelsdams avatar
Det är väl ganska uppenbart att du behöver ha en ID-handling som visar korrekt namn?
Citera
2025-09-17, 20:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasseiudon

Självklart måste du byta körkort. Det måste du väl begripa?

Du får lika självklart fortsätta köra bil tills det nya kommer men skickar du inte in Transportstyrelsens handlingar inom föreskriven tid så upphör ditt gamla att gälla.
Citera
2025-09-18, 04:37
Medlem
I Transportstyrelsens register står att mitt nuvarande körkort är giltigt i 10 år framåt. I de handlingar du skickat ut ang. Förnyelse av körkort" finns inga tidsgränser angivna.
Att jag drar mig dör att byta beror främst på att jag kommer vistas utomlands en ganska lång tid framgent och att det förenas med extra kostnader och besvär för mig att resa till närmaste ambassad för att hämta ut ett nytt körkort.
Planerar därför att vänta till jag är åter i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in