2025-09-18, 09:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
För mig med eget garage som lägger om själv har det ingen betydelse, jag ser alltid till att vara ute i god tid ändå och att skjuta upp något till någon vecka senare på våren är också min melodi.

Men hur går detta ihop med klimatkatastrofen som innebär att det blir varmare, mycket varmare? Det här tyder snarare på motsatsen, att vintern kommer bita sig kvar längre.

Det är kanske Fimbulvintern som kommer?
Vi skulle ju upplevt slutet ända sedan försurningen på 80-talet, så nu är väl Ragnarök här.

Oavsett så kan vi vara säkra på att det är kopplat till antingen är Trump, Putin, eller Bianca Ingrosso.

Nagelfar sliter sig loss.
Citera
2025-09-18, 09:48
Medlem
Facades avatar
Jag lägger om nu redan första oktober eftersom min besiktning går ut 30 Sept och mina framdäck är kassa pga usel hjulinställning (nu åtgärdat). Rätt säker på att däcken går igenom besiktning men orkar inte chansa om dom börjar bråka om snedslitningen, en besiktning kostar fan nästan som ett däck ändå.
Men jag brukar lägga om i början/mitten av oktober. Hellre för tidigt än för sent då min fru och barn åker i den bilen.
Förstår mig inte på mongon som snålar med sådan säkerhet och sedan säger att deras familj är det viktigaste i sina liv men ska spara 14 dagar av dubbdäck på bar mark.
Senast redigerad av Facade 2025-09-18 kl. 09:51.
Citera
2025-09-18, 11:44
Medlem
Kalliss avatar
Som sagt! Vinterdäck är inget att spara på. På med dem när risken är överhängande, vilket i princip gäller hela Sverige från mitten av oktober till mitten av april, särskilt med risken för morgonens svartis längs vägarna.

Kom ihåg att: Vinterdäck som är fyra år gamla är förbrukade oavsett mönsterdjup. Standardförvaring utanför säsong gör dem hårda och de tappar helt sin förmåga mot halka. Kassera och köp nytt.

Däremot ska man spara på sommardäcken – de får automatiskt längre livslängd om de rullar två månader färre körmil per år, och de tål att åldras. Skillnaden i bränsleförbrukning är försumbar, men skillnaden i ökad trafiksäkerhet är markant.
Citera
2025-09-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Man får väl helt enkelt köpa sig en gammal Volvo eller liknande från 1995 då alla bilar som har fyllt 30 år är undantagna från lagen om vinterdäck.
När det blir svårt vinterväglag får man ta ut 2CV:n, som är mer än 30 år, med sommardäck, ur garaget!
Om man vill vara laglig!
Citera
2025-09-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskvadd
Tycker det är vansinnigt att samma regler gäller över hela landet... så i ystad ska dubbdäcken på 10november senast.

Bra för dom som säljer däck.
Men bara om det råder vinterväglag!
Citera
2025-09-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
This.

De har väl planerat fler random kontroller, alkotester mm. När svensken blåst negativt så tar polisen en snabb titt på däcken och vipps har det trillat in 500-1000kr istället. De skiter 100% i om det är helt rent väglag i ditt område så länge de ser lite snö i diket. Vad ska du göra, överklaga och spendera en dag på att åka till domstol?

Är ju snarare så att vi fått mindre snö senaste åren pga global uppvärmning.

De hade ju gärna fått presentera siffror på att bilolyckor pga att folk inte har dubbdäck har ökat i samband med detta, annars så luktar det enkel cash grab av ärliga jäkla människor som åker till mataffären.
Hellre ansvarskännande erfarna äldre bilförare med sommardäck än fjortisar med nytagna körkort och dubbdäck på motorstarka batteribilar!
Citera
2025-09-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Det borde vara krav på att tunga fordon åtminstone ska vara utrustade med snökedjor. Likt personbilar som måste vara utrustade med varningstriangel.
Mjaa - i alla fall medföra snökedjor att montera när så erfordras - inga utländska lastbilsvrak från östländerna(och andra länder) ska tillåtas på våra svenska vägar när vinterväglag råder utan vinterdäck!
Citera
2025-09-18, 12:37
Medlem
DonaldBidens avatar
Bra med lite mer slitage på vägarna så vi får fart på ekonomin.
Citera
2025-09-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Gör ju ingen skillnad eftersom det bara gäller vid vinterväglag.
I november är det ju 10-12 plusgrader, så då lägger man ju knappast på några vinterdäck.
I september 1995 och 1998 kom snön tidigt.

Minns att jag var i Örebro i september 1995.
När jag kom ut från hotellrummet och skulle köra vidare till kundbesöket gick bilen, en Plymouth Valiant, knapp att rubba i det drygt decimetertjocka snötäcket.
Fick inhandla vinterhjul.

September 1998 vaknade jag i Rättvik på motellet och fann ett snötäcket på några decimeter.
Blev en enda lång och långsam kökörnng i samma hjulspår med den dåvarande tjänstebilen, en Mercedes 124, med sommar däck.

Så vinterväglag kan uppstå snabbt över en natt - UTAN att lagen föreskriver vinterdäck!
Citera
2025-09-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hellre ansvarskännande erfarna äldre bilförare med sommardäck än fjortisar med nytagna körkort och dubbdäck på motorstarka batteribilar!

Ja, tycker att det ska vara en bedömningsfråga för polisen när de stannar en, som förr i tiden.

Har blivit stannad ett par gånger förut på antingen rutin eller annat, då har det alltid gått att förklara varför man valt att köra på ett visst sätt. ”Snöade dagen när jag åkte upp till fjällen, men nu har allt smält bort i slutet av helgen” eller annat, så har de visat att de förstår en.

Nuförtiden kör jag mer sällan men om det händer nåt så är det ingen pardon. Pengarna ska in.

Samtidigt som man får mindre och mindre för pengarna, varenda polisanmälan läggs ned dagen efter trots att det handlar om större stölder med bifogad bevisning eller vandalism.

Nä, fuck den här nya lagen, och fuck Aina.
Citera
2025-09-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Och låt oss vara ärliga: vinterdäck är inget man ska spara på. Efter fyra–fem år blir de hårda som bakelit och duger inte ens som sommardäck.

Jag har mina däck vid stugan på Gotland, skiftar och köper nytt lokalt på ön när det är dags, vinterdäck var fjärde år, oavsett mönsterdjup.

Nu tar du väl ändå i och behandlar sanningen vårdslöst!
Du nämner ordet ärlig - om du inte vet vad det betyder så ta och kolla i en synonymordbok!
Om du slutar köpa Kinadäck, med 4 års livslängd, och i stället köper däck typ Continental, Michelin, Pirelli så ska du se att livslängden är mer än 4 år.
Sen kan man fråga sig hur många mil du avverkar med bilen "vid stugan på Gotland" på 4 år?
Antar du inte kör på vinterdäck även på sommaren - så efter hur många mil kasserar du vinterdäcken?
Citera
2025-09-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det finns inga krav på dubbdäck, bara vinterdäck. Jag tror inte att speciellt många i Skåne har dubbdäck när det i princip aldrig råder väglag där de behövs. Dubbdäck ger bättre grepp vid is och hårt packad snö, medans i lös snö, snömodd och lera är det framförallt däckmönstret som får jobba. Dessutom så är det fortfarande bara vid vinterväglag det gäller.
Tro är en religiös upplevelse. Nära 2 av 3 i Malmö, Skåne, har en sådan då de tror på vinter och kör med dubbdäck nästan hela säsongen.
Is och hårt packad snö förekom inte vintern 24/25 och definitionsmässigt var det kanske vinterväglag sammanlagt 7-10 dagar. Resten av perioden rev man mest upp asfalt. Vinterdäck tror jag på, vinter inte så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in