• 1
  • 2
2025-09-19, 09:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Fläskkarrén från grisens nacke är ju en utmärkt detalj som är tillräckligt fet för att faktiskt smaka något, en höjdare i såväl stekpannan som på grillen. Tunt skivad t ex blir den delikatessen coppa - en av det italienska kökets hemligheter.

Men på senare tid har jag fått karré av fullständigt usel kvalitet full av hårda fettklumpar, broskliknande bitar och annat oätligt. Vad beror det på? Det är för vanligt för att bara vara slumpen. Är det resultatet av nya styckningscheman? Kan min butik vara snål och köpa b-kvslitet?

Vad köper du för fabrikat ? Producenten till fläskkarrén
Citera
2025-09-21, 09:59
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
EMV dvs butikernas egna varumärken köper ofta in en billigare variant eller ett alternativt recept från en tillverkare. Då det kan mycket väl vara att butikernas egna inte har korrekt putsade styckdetaljer vilket såklart sänker inköpskostnaden. Då exempel jag angav kommer från samma rubb och stubb, bara just den billigare som ICA lanserar som eget har en sämre putsad bit vilket säljs billigare.

Det som är fantastiskt med jordbruksverket är just anläggningsnummer för slakt och styckeri. Då Coop har mycket "eget" som delar med just varumärket Gudruns. Då det måste vara ett medvetet beslut eftersom det sparar tid vilket är pengar.
Det här är verkligen en unik svensk företeelse, det egna varumärket i affären eller dagens rätt på krogen är billigare men av lägre kvalitet, medan i andra kulturer fungerar det tvärtom - där får man det bästa, något för etablissemanget att vara stolta över. Och detta i ett land som Sverige där vi inte är fattiga och borde kunna fokusera på kvalitet i stället. Trist kultur. Handlar numera på amerikanska kedjan Costco och deras egna varumärke Kirkland är toppen.
Citera
2025-09-21, 10:01
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vad köper du för fabrikat ? Producenten till fläskkarrén
Kommer faktiskt inte ihåg men ska hålla ögonen öppna efter input här i tråden. Ofta inköpta på ICA.
Citera
2025-09-21, 14:05
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Det här är verkligen en unik svensk företeelse, det egna varumärket i affären eller dagens rätt på krogen är billigare men av lägre kvalitet, medan i andra kulturer fungerar det tvärtom - där får man det bästa, något för etablissemanget att vara stolta över. Och detta i ett land som Sverige där vi inte är fattiga och borde kunna fokusera på kvalitet i stället. Trist kultur. Handlar numera på amerikanska kedjan Costco och deras egna varumärke Kirkland är toppen.

Trenden just är specifikt "Klipp"-försäljning dvs matbutiker och restauranger köper in enorma mängder av en produkt för att säljas riktigt billigt och det ofta annonseras inte i liksom veckoannonsen utan via Instagram eller kanske en halvsida i lokala tidningen. Fick höra från en vän som jobbar i butik att dem hade Laxfilé för 99kr kilot vilket är sinnessjukt billigt eftersom inpriset generellt ligger på runt 115kr/kg idag. Men folk vallfärdade dit efter ett instagraminlägg om erbjudandet och han hade aldrig sett så många kunder i den butiken men såklart känns meningslöst för mig att åka till andra sidan stan bara för hitta lax för 60kr lägre pris. Tiden är inte värt den summan jag sparar men andra resonerar tydligen inte så.

Därav veckans rätt är inte alltid av sämre kvalité eftersom köket köpte in enorma mängder ingredienser av samma kvalité för att kunna sälja samma rätt i större kvantiteter vilket leder till fler besökare.
Citera
2025-09-21, 16:32
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Trenden just är specifikt "Klipp"-försäljning dvs matbutiker och restauranger köper in enorma mängder av en produkt för att säljas riktigt billigt och det ofta annonseras inte i liksom veckoannonsen utan via Instagram eller kanske en halvsida i lokala tidningen. Fick höra från en vän som jobbar i butik att dem hade Laxfilé för 99kr kilot vilket är sinnessjukt billigt eftersom inpriset generellt ligger på runt 115kr/kg idag. Men folk vallfärdade dit efter ett instagraminlägg om erbjudandet och han hade aldrig sett så många kunder i den butiken men såklart känns meningslöst för mig att åka till andra sidan stan bara för hitta lax för 60kr lägre pris. Tiden är inte värt den summan jag sparar men andra resonerar tydligen inte så.

Därav veckans rätt är inte alltid av sämre kvalité eftersom köket köpte in enorma mängder ingredienser av samma kvalité för att kunna sälja samma rätt i större kvantiteter vilket leder till fler besökare.
Ja det är det gamla tricket med Gevalia kaffe till superpris - fungerade superbra, butiken blev full, men nu sker det på webben i stället för i lokaltidningen. Har kompisar som åker långväga för att tanka bilen billigare vilket inte går att räkna hem och visar att det handlar mer om en känsla än om reda pengar. FOMO - fear of missing out. Resturanger har väl sällan riktiga superpriser, har de kommigt över ett parti råvaror billigt hamnar vinsten hos krögaren och inte hos gästen.
Citera
2025-10-25, 18:26
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Fläskkarrén från grisens nacke är ju en utmärkt detalj som är tillräckligt fet för att faktiskt smaka något, en höjdare i såväl stekpannan som på grillen. Tunt skivad t ex blir den delikatessen coppa - en av det italienska kökets hemligheter.

Men på senare tid har jag fått karré av fullständigt usel kvalitet full av hårda fettklumpar, broskliknande bitar och annat oätligt. Vad beror det på? Det är för vanligt för att bara vara slumpen. Är det resultatet av nya styckningscheman? Kan min butik vara snål och köpa b-kvslitet?

Tack för att du sätter ord på mina tankar!
Vi använder mycket karré och har haft precis samma reflektioner det senaste året. Något har gått helt åt pipsvängen med kvalitén. Försökte äta karré senast nu ikväll, men det var bara att kasta det mesta. Var mest bara brosk och segt, fast vi inte ändrat något i vårt tillagningssätt. Det här var ändå Scans som ska vara "bättre". Men "bättre" var just ordet, åtminstone på senare år som sagt. Tyvärr verkar det vara samma sak oavsett vilken butik du går till idag, är lika illa på Coop som på ICA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in