• 1
  • 2
2025-09-17, 03:55
Medlem
Mr.Swedens avatar
Fläskkarrén från grisens nacke är ju en utmärkt detalj som är tillräckligt fet för att faktiskt smaka något, en höjdare i såväl stekpannan som på grillen. Tunt skivad t ex blir den delikatessen coppa - en av det italienska kökets hemligheter.

Men på senare tid har jag fått karré av fullständigt usel kvalitet full av hårda fettklumpar, broskliknande bitar och annat oätligt. Vad beror det på? Det är för vanligt för att bara vara slumpen. Är det resultatet av nya styckningscheman? Kan min butik vara snål och köpa b-kvslitet?
Citera
2025-09-17, 05:36
Medlem
ps870s avatar
Costco har nästan alltid fin svenk oskivad (benfri) karré som är butikspackad. Stor skillnad mot vackumpåsarna på ICA, Coop med flera.
Jag har helt slutat köpa färdigpackat kött i vanliga mataffärer då kvaliteten sjunkit kraftigt eller så är det slut pga köttbrist. Ibland köper jag i manuell aköttdisk men det mesta köttet, både svenskt och amerikanskt, köper jag på Costco. Stora fina bitar, ingen köttbrist och hög kvalitet.
Citera
2025-09-17, 06:03
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Fläskkarrén från grisens nacke är ju en utmärkt detalj som är tillräckligt fet för att faktiskt smaka något, en höjdare i såväl stekpannan som på grillen. Tunt skivad t ex blir den delikatessen coppa - en av det italienska kökets hemligheter.

Men på senare tid har jag fått karré av fullständigt usel kvalitet full av hårda fettklumpar, broskliknande bitar och annat oätligt. Vad beror det på? Det är för vanligt för att bara vara slumpen. Är det resultatet av nya styckningscheman? Kan min butik vara snål och köpa b-kvslitet?

Köp inte i vanlig livsmedelsbutik. Köper du i fläskkarré i köttbutik/slaktare så får du oftast grymt bra kött.
Citera
2025-09-17, 08:08
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Costco har nästan alltid fin svenk oskivad (benfri) karré som är butikspackad. Stor skillnad mot vackumpåsarna på ICA, Coop med flera.
Jag har helt slutat köpa färdigpackat kött i vanliga mataffärer då kvaliteten sjunkit kraftigt eller så är det slut pga köttbrist. Ibland köper jag i manuell aköttdisk men det mesta köttet, både svenskt och amerikanskt, köper jag på Costco. Stora fina bitar, ingen köttbrist och hög kvalitet.
Det är sant. Costco har som regel riktigt bra kött till rimliga priser. Handlar mycket där men ibland hinner man inte dit och chansar. Men frågan är ju vad som hänt med karrén hos de vanliga matnasarna? Handlade på Hemköp senast, katastrof.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2025-09-17 kl. 08:16.
Citera
2025-09-17, 08:25
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Köp inte i vanlig livsmedelsbutik. Köper du i fläskkarré i köttbutik/slaktare så får du oftast grymt bra kött.
Det är sant. Har jag tid kan det här i Stockholm bli Percys i Norrviken eller Kötthallen i Barkarby. Precis där jag bor finns dessutom två riktiga kötthandlare. Som regel får man riktig premiumkvalitet hos dessa. Men varför har vanliga livsmedelsbutikerna tappat det fullständigt. Värdelös karré är en sak, är det nya delar de försöker kränga, och köper man färdigpackad entrecote eller fläskkotlett får man två löjligt tunna skivor som dessutom är helt ojämnt skurna.
Citera
2025-09-17, 09:12
Medlem
pn222jws avatar
Synd på köttet. Om receptet "medger" det kan man kanske möra upp köttet med en förmarinering innan.
Citera
2025-09-17, 09:29
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Synd på köttet. Om receptet "medger" det kan man kanske möra upp köttet med en förmarinering innan.
Absolut. Min undran gällde mer varför det över huvud taget ska behövas, vad har hänt med vanlig fläskkarré i vanliga butikerna.
Citera
2025-09-17, 19:54
Medlem
Vem0ths avatar
Har märkt på butiksegna märket att en viss broskbit sitter alltid kvar på karrén vilket Scan alltid putsar bort på sina egna fläskkarréer. Ironiska är att Scan tillverkar ICAs därmed behållit den broskbiten kvar medvetet för 10-15kr billigare kilopris.
Citera
2025-09-18, 08:26
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Har märkt på butiksegna märket att en viss broskbit sitter alltid kvar på karrén vilket Scan alltid putsar bort på sina egna fläskkarréer. Ironiska är att Scan tillverkar ICAs därmed behållit den broskbiten kvar medvetet för 10-15kr billigare kilopris.
Intressant med fakta i målet. Tack för det. Det finns alltså en medveten skillnad på köttbiten mellan de olika leverantörerna och som vanligt utmärker sig ICA på ett negativt sätt. Undrar hur många andra marginalförstärkande aktiviteter de har för sig på vår bekostnad?
Citera
2025-09-18, 08:48
Medlem
Är det inte du själv som väljer vilket paket i butiken eller handlar du postorder?
Citera
2025-09-18, 09:15
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Är det inte du själv som väljer vilket paket i butiken eller handlar du postorder?
Kvaliten i det här avseendet syns inte i kylförpackningen och även om den gjorde det skulle man nog sätta frågetecken för ICAs affärsetik om konsumenterna fick stå i butiken och leta efter ok bitar. Kvalitetsintryck, not so much.
Citera
2025-09-18, 22:56
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Intressant med fakta i målet. Tack för det. Det finns alltså en medveten skillnad på köttbiten mellan de olika leverantörerna och som vanligt utmärker sig ICA på ett negativt sätt. Undrar hur många andra marginalförstärkande aktiviteter de har för sig på vår bekostnad?

EMV dvs butikernas egna varumärken köper ofta in en billigare variant eller ett alternativt recept från en tillverkare. Då det kan mycket väl vara att butikernas egna inte har korrekt putsade styckdetaljer vilket såklart sänker inköpskostnaden. Då exempel jag angav kommer från samma rubb och stubb, bara just den billigare som ICA lanserar som eget har en sämre putsad bit vilket säljs billigare.

Det som är fantastiskt med jordbruksverket är just anläggningsnummer för slakt och styckeri. Då Coop har mycket "eget" som delar med just varumärket Gudruns. Då det måste vara ett medvetet beslut eftersom det sparar tid vilket är pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in