Igår, 22:36
Medlem
Hej alla

Jag insåg precis att BRF inte formellt godkännt min badrumsrenovering.. jag har hunnit riva allt samt gjutit ny brunn på samma ställe som innan, dvs bara bytt ut den.

Nu såg jag i mailkonvos att gubben jag mejlat fram och tillbaka med aldrig svarade på min fråga om vi kan tuta och köra den 15e September efter semestern. Han har dock svarat på alla frågor angående hur vi stänger av vatten och nån fråga om brunnen, i mailen sktev jag också i stil med "vi börjar som sagt renovera 15e September".

Jag mailade 20e Augusti och det står på hemsidan att det tar 3 till 4 veckor. Ska jag ha is i magen och köra på eller höra av mig till dem imorgon?
Citera
Igår, 23:44
Medlem
Du behöver inte tillstånd för att renovera i ditt badrum, så länge du inte drar om vattenrör mm:
https://www.bostadsratterna.se/kunsk...ion-i-lagenhet
Citera
Idag, 06:51
Medlem
tnems avatar
I vissa förening så får du inte renovera badrummet själv, du måste låta en firma som gör det.

Du behöver kolla vad som står i din brf stagar.
Citera
Idag, 07:32
Medlem
Nicke08s avatar
Var noga med att spara all epost. Styrelsen har haft alla möjligheter att stoppa dig, vilket dom inte gjort. Det gynnar dig.
Citera
Idag, 07:40
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
I vissa förening så får du inte renovera badrummet själv, du måste låta en firma som gör det.

Du behöver kolla vad som står i din brf stagar.

Och vad kan föreningen göra om man ändå gör det,?
Svar Inget
Citera
Idag, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dz3mil
Hej alla

Jag insåg precis att BRF inte formellt godkännt min badrumsrenovering.. jag har hunnit riva allt samt gjutit ny brunn på samma ställe som innan, dvs bara bytt ut den.

Nu såg jag i mailkonvos att gubben jag mejlat fram och tillbaka med aldrig svarade på min fråga om vi kan tuta och köra den 15e September efter semestern. Han har dock svarat på alla frågor angående hur vi stänger av vatten och nån fråga om brunnen, i mailen sktev jag också i stil med "vi börjar som sagt renovera 15e September".

Jag mailade 20e Augusti och det står på hemsidan att det tar 3 till 4 veckor. Ska jag ha is i magen och köra på eller höra av mig till dem imorgon?
Antagligen har du inte fått svar då styrelsen inte behöver godkänna din badrumsrenovering.
Beror lite på stadgar och vad du tänker göra.
Men rör du enbart ytskiktet och följer byggnormer så har de flesta föreningar ingen möjlighet att vare sig godkänna eller stoppa åtgärden.
Och i ditt fall där du meddelat styrelsen så skall det absolut inte vara nåt problem.
Värre med dem som bryter upp halva lägenheten river bära de väggar etc.
Citera
Idag, 08:03
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Svar Inget

Tvinga dig att göra om det med våtrumscertifikat, vite?
Citera
Idag, 08:46
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Svar Inget
Jo då föreningen kan göra en jävla massa.
Kom ihåg att det är en förening och du äger bara en liten del av den.
Citera
Idag, 10:04
Medlem
Citat:
Svar Inget

Om man utför åtgärder utan att ha fått godkänt av styrelsen kan man som medlem bli uppsagd och tvingas flytta från sin bostad. Ja, även fast det är en bostadsrätt.

Sen behöver det ju vara åtgärder som finns på listan eller i stadgarna som verkligen kräver tillstånd. I detta fall i badrum så är det ju avlopp och vatten. Men om man inte drar om rör och har sig kanske det går fint.
Citera
Idag, 10:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dz3mil
Jag insåg precis att BRF inte formellt godkännt min badrumsrenovering...
Har du ansökt eller mumlat, har de haft möte? Om de haft möte (när) och inte tagit upp din ansökan, så fråga vad de håller på med.
Citera
Idag, 10:22
Medlem
Jag ringde dem och vi har fått godkänt att köra, tack för svar alla.
Citera
Idag, 13:09
Medlem
Citat:
Svar Inget

En kan väl få sin BRF förverkad? Men även krav på återställning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in