• 9
  • 10
2025-09-30, 01:45
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Det är väl enbart positivt att rubriker korrigeras. Om detta innebär att rubrikerna blir bättre och tydligare.

Ifall vi börjar med ditt exempel gällande datum (ÅÅÅÅ-MM-DD) så är detta för att göra det tydligare för samtliga. Det är en mindre ändring, och jag ser inga skäl till varför mindre ändringar bör kommenteras i tråden.

När det gäller rubriken till tråden "Lögnerna om Hamas påstådda brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken" så ändrades den senare till "Hamas brutalitet och våldtäkter under 7 oktober-attacken: Vad är belagt/obelagt? (2025-05-18)". Vilket är en betydligt bättre rubrik. Tydligare och sakligare. I regel 0.01. står det bl.a. följande:
"En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om."
Du anser det viktigt att ordet "lögn" förekommer i rubriken, medan den senare rubriken istället hade texten "Vad är belagt/obelagt?". Vilket jag tycker är mer neutralt och sakligt.

Du uppmärksammar senare att rubriken "Hundratusentals israeler skrattar åt palestinsk gore och olycka på Telegram" ändrades till "Israeler skrattar åt palestinsk gore och olycka på Telegram (2024-11-03)". Här motsätter du dig att ordet "hundratusentals" plockats bort. Men när jag kollar trådstarten så hittar jag ingen källa som styrker denna uppgift. Vilket inte betyder att den är felaktig. Men eftersom den senare rubriken är mer kortfattad och även innehåller datumet, så ser jag inga skäl till att ifrågasätta rubrikändringen. Jag ska för protokollet även säga att jag inte klickade på samtliga länkar du postade i den senare trådstarten.

admin

Vilka delar av FB gäller denna regel för?

Citera
2025-09-30, 13:22
Medlem
Mr.RedHats avatar
Kommer inte tjata så mycket mer om AI i denna tråden. Den som är intresserad av att testa det är välkommen att besöka följande länk: ChatGPT: Flashbacksteori: Den skeptiske användaren (LÄNK)
Hittade en intressant C-uppsats inom journalistik som använde en metod för att bedöma kvalitén på inlägg här på Flashback. Ska kika över den och se om den går att klämma in i slutsatsen så att det inte blir lika godtyckligt.

Har även lagt in så det finns - utöver en strikt bokstavstolkning - en metod som tolkar regelverket mer öppet. Det vill säga man fäster inte lika mycket vikt på begreppet "Neutralt", utan det blir snarare en sekundär fråga. Den öppna tolkningen handlar snarare om att tankefiguren ser det som positivt att olika människor har olika åsikter, och bedömer därför ordet "neutralt" utifrån om rubriksättningen kan antas skada diskussionen. Så definitionen, metoden och tillämpningen skiljer sig åt från den jag tidigare illustrerat i mina föregående inlägg. Däremot är slutsatsen liktydig som den striktare tolkningen.
Det ligger även i linje med mina tankar i detta inlägg: (FB) Briascca fortsätter ändra trådrubriker hur som helst

Övriga inlägg som har inspirerat mig att ta fram en öppen tolkningsmodell:
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Rubrikerna ska vars sakliga och förklara vad tråden handlar om och därtill ska de vara hyfsat neutrala.

Det förstnämnda tycker jag vi som moddar i PU oftat har varit rätt okej på, det senare har vi nog tyvärr inte alltid varit lika bra på. Jag tycker därför det är väldigt positivt att Briascca börjat ta tag i det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker att det är bra att även den proryska sidan kommer till tals. Även Putin-anhängare. Det är intressant att höra deras åsikter.

Men det många skribenter förargas över är att helt påhittad information med renodlade förfalskningar som grund, ibland används i debatten. Till och med AI-förfalskningar används ibland. Här finns två exempel:

1. Ukrainas "höga" förlustsiffror. För att "bevisa" dessa "höga" siffror användes en AI-förfalskning:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

2. Två brittiska överstar fångade i Ukraina. Som "bevis" användes en AI-förfalskning:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

(FB) Jan Axelsson svarar på era frågor ...
#jan.axelsson
För att besvara din fråga någorlunda kortfattat, så startades diskussionsforumet som en förlängning av Flashback.se. Istället för att jag sammanställde de nyheter och åsikter som borde komma fram i medierapporteringen, så gav jag en "megafon" åt mina läsare.

Det är viktigt att även "obehagliga" åsikter kan vädras och debatteras i ett samhälle. Genom Flashback Forum kunde jag skapa en "insändarsida" som var mindre polerad än DN debatt, och som vädrade åsikter som annars (av medierna) skulle tigas till tystnad.

Det är skillnad på redaktionell text och en fri debattsida. De är viktiga komplement. När jag sammanställer nyheter till Flashback.se och FNA så gör jag ett selektivt urval och väljer ut de nyheter som jag anser viktigast. Andra medier gör sitt urval. Flashback Forum fångar upp och debatterar frågor oavsett min eller övriga mediers urval, och ger på så sätt utrymme för debatter som annars inte skulle diskuterats.

Målet med Flashback Forum är därför att öka åsikts- och yttrandefriheten i landet, samt skapa ett instrument så allmänheten kan tala fritt om olika (inte sällan tabubelagda) ämnen utan risk för repressalier.

Jag har tänkt att komma dit genom att agera långsiktigt, och ta lärdom av de misstag jag gjort på vägen. Genom att målmedvetet arbeta i samma riktning, och inte ge upp. Samt genom att inte kompromissa på viktiga principiella punkter.
Öppen tolkning

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-30 kl. 13:39.
Citera
2025-09-30, 13:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Strikt tolkning

Och det som inspirerade mig att ta fram ovanstående var dessa inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Vi fortsätter på samma tema. Rubriker som bryter mot admins snäva tolkning av regel 0.01 men som har en snöbolls chans i helvetet att ändras eftersom eftersom moderatorerna håller med:

Jag har inte några större problem med dessa rubriker i sig eftersom det skulle innebära en jävla massa jobb att korrigera rubriker. Moderatorerna har väl annat att göra. Men när bara vissa skribenters rubriker nagelfars - och andra kommer undan med nästan vad som helst - då tycker jag det handlar om uppenbar åsiktsmoderering.

Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Många trådstarter följer exakt samma mönster. En intressant nyhet som någon vill diskutera. I det här fallet att "Över 80 procent av dödsoffren i Gaza kan vara civila". Ämnet är nyheten i sig. Detta fattar alla som inte sitter och autismrunkar och ständigt frågar "Vad ska diskuteras?" Detta fattade åtminstone de flesta som postade i tråden.

Även Briascca torde fattat detta. Ändå ändrade han ämnet från "Över 80 procent av dödsoffren i Gaza kan vara civila" till "Hur påverkas EU:s handelsavtal med Israel av dödssiffrorna i Gaza?" Skulle han vara konsekvent skulle han också radera alla inlägg i tråden som inte handlar om EU:s handelsrelationer med Israel...

Formuleringen som använts i media är att "Över 80% kan vara civila" eller att "Israelisk data tyder på över 80% civila".

Jag vill därvid understryka att poängen är inte att övertyga, utan att få folk att tänka själva. Det viktiga för mig är att det blir tydligt vad som faktiskt gäller, så att man som användare vet vad man har att förvänta sig när man startar en tråd. För det är vad jag tror är det viktigaste. Blir det klargjort så kan man i alla fall inte bli besviken på ändringar av rubrikerna. För då är det tydligt vad som gäller.

Vill även understryka att metoden är ingen exakt vetenskap. Vilket inte motsvarande "rimliga mottagaren, genomsnittskonsumenten, aktsamme mannen, rättsstridige gärningsmannen, förståndige människan" osv heller är. Metoden är bara en modell som visar ett sätt att kunna dra en viss slutsats. Slutsatsen kan skilja sig beroende på vem som tillämpar. Vilket är helt normalt. Det metodiska blir att man utgår ifrån en och samma mall. Nu blev det dock två mallar eftersom jag kan inte tolka ett entydigt sätt i regelverkets tillämpning sett utifrån Flashbacks inriktning som forum, att främja fri åsiktsbildning och säkerställa att alla får delta på lika villkor. Så vilken tolkning man vill tillämpa beror ju helt enkelt på vem eller vad man vill gynna. Och det kanske är värt eftertanke.

Slutligen så vill jag även understryka att använda AI i detta sammanhanget ska inte tolkas som en auktoritet eller ett absolut svar. Utan ska tolkas som en förklaring på hur ett resonemang kan se ut så att man på eget bevåg, om man så önskar, själv vill pyssla med det. Personligen tycker jag det är roligare att prompta en AI för att hitta logiska luckor i metoden. Men det är en fetisch jag nog är ensam om.

Och nej. Jag förväntar mig inte att moderatorkåren ska acceptera den som en vetenskap som man ska använda i sin framtida moderering. Det hade nog sugit ut energin även ur den mest stelbente byråkraten. Så jag tror inte det hade varit särskilt effektivt. Det handlar bara om att illustrera hur det kan se ut, så att man därefter kan utvärdera om där finns några konsekvenser i tillämpning, tolkning eller kanske till och med ordalydelse i regelverket. Jag hoppas att det kan bistå i att man kan landa i en slutsats i hur "neutral" en rubrik bör vara genom att väga allas intressen mot varandra. Och därefter återgå till att bedöma utifrån sunt förnuft, som ni alltid har gjort.

Tack för mig

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-30 kl. 13:54.
Citera
2025-10-11, 17:01
Medlem
(FB) Infiltratör avslöjar : Greta Thunbergs "Flotilla" var tom på nödproviant Då aktivisterna bevisat att flottan fraktade nödhjälp har inte infiltratören "avslöjat" någonting alls. Men lycka till med att få underforumets moderatorer att rätta till den osakliga rubriken. Bara israelkritiska rubriker korrigeras.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in