• 5
  • 6
2025-09-18, 06:02
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Man kan inte bli sparkad för gammalmodiga åsikter det är inte ett skäl till uppsägning så antingen har din kollega gjort nåt rejält illa eller så... Ja

Facket är en bra grej om man blir uppsagd på felaktiga grunder.
Vad du menade att skriva var "man BORDE inte kunna bli sparkad för gammalmodiga åsikter".
Citera
2025-09-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
Jobbar du på RFSL? Då får du stå ut med det.

I stadens verksamheter förekommer inte det du beskriver.
Jag tror det är sant. Vi lever i dårhuset Sverige. Kommunala verksamheter osv är ju väldigt mainstream.

Rätt över gatan har evidensia (veterinärkedja) bytt ut hälften av flaggorna till den demoniska regnbågen.

Själv jobbar jag på industri och här finns inga pedofil/böghorsflaggor.
Citera
2025-09-18, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UoooooU
Det började i samband med en av Prideparaderna i Stockholm kring 2023-24, tänkte inte så mycket på det först, men några av flaggorna utanför jobb var utbytta mot prideflaggan.

Sen blev fler flaggor utbytta, mer än hälften av alla flaggor är nu prideflaggor.

Sen kom det upp afficher och mailutskick om att nu är det dags "att samlas för gemensam march i pridetåget". Och det fortsätter med jämna melllanrum.

Plötsligt fanns det små pridevimplar överallt, i konferansrum, i matsalen, på skrivborden.

En dag står det tre personer vid ingången till jobb som delar ut Prideband (som man ska bära synligt), de som tackar nej möts av ett "Varför vill du inte det?"

Så får jag höra att en kollega blivit uppkallad till HR, och avskedad, då personen uttryckt "gammelmodiga åsikter" i samband med en diskussion på lunchen om allt pride.

Bryr mig inte ett dugg om pride, är inte alls intresserad. Och trivs i övrigt bra på mitt jobb.
Vad ska man göra åt denna åsiktsfascism? Kan man klaga till facket? Vet inte vad jag ska göra, tycker det känns väldigt obehagligt.
Finns det fler som har samma situation på jobb, är detta det nya normala i Sverige?
Jag undrar också sedan när Pride skulle förväntas vara något för alla? Varför ska en straight person engagera sig för deras rättigheter?
Citera
2025-09-18, 17:17
Medlem
Tycker också det är vidrigt. Företag är helt besatta av män som får den uppkörd där bak av en annan man. Vad har det med vårt jobb att göra?
Citera
2025-09-18, 21:26
Medlem
UoooooUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slidsekret2.0
Exakt! Luktar fantasi hela trådstarten haha.

Nej! , det är ingen trollning eller fantasi.
Personen hade jobbat länge på samma företag +20år, varit en av de som bidragit till företagets framgång, men fick veta av HR/chefer att negativa åsikter kring Pride var "gammalmodiga" och att personen inte längre hade en framtid i företaget.
Sen vet jag inte exakt vad som hände, vilka avtal som slutits etc. Kan ju tänkas att personen t.ex. fått ett antal månadslöner för att "frivilligt" säga upp sig.
Men i princip blev det avsked p.g.a. åsikter om Pride.

Det som skrämmer mig är att en personlig åsikt som man nämner i ett sällskap på lunchen, kan vidarebefodras upp till HR.
Aktar mig numera för att prata politik eller religion, och speciellt inget om pride, till kollegor.
Citera
2025-09-18, 21:34
Medlem
UoooooUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det är inte sexualiteten som belyses med Pride, utan deras RÄTT till valfri sexualitet. Du vet, för 25 år sen så misshandlades bögar till döds på våra gator, det minsta vi kan göra är väl att vifta med en flagga för dem idag?

Varför ska jag belastas för andras misstag?
Har aldrig nekat någon deras sexualitet, eller sparkat på bögar, inte heller några planer på att göra det. Så nej, jag bryr mig inte ett dugg på pride.
Och detta har absolut ingenting att göra på våra arbetsplatser, speciellt inte när det tvingas på folk.
Citera
2025-09-18, 21:39
Medlem
UoooooUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Du kan väl skita i det, det händer en gång om året. Det är en jävla vimpel och passera.

Ehh nej, det är konstant året runt. Det handlar om flaggor och massor med vimplar utspridda överallt.
Citera
2025-09-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graenslandet
Jag tror det är sant. Vi lever i dårhuset Sverige. Kommunala verksamheter osv är ju väldigt mainstream.

Rätt över gatan har evidensia (veterinärkedja) bytt ut hälften av flaggorna till den demoniska regnbågen.

Själv jobbar jag på industri och här finns inga pedofil/böghorsflaggor.

Jag jobbar i staden och fick ett nyckelband med prideflaggan och stadsloggan när jag började jobba. Ingen är intresserad om jag bär nyckelbandet eller inte. Vill man så kan man slänga det i papperskorgen, men jag tycker att det bara är roligt hur andra reagerar på det. Underhållning året om flera gånger i veckan.
Citera
2025-09-19, 00:41
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UoooooU
Det började i samband med en av Prideparaderna i Stockholm kring 2023-24, tänkte inte så mycket på det först, men några av flaggorna utanför jobb var utbytta mot prideflaggan.

Sen blev fler flaggor utbytta, mer än hälften av alla flaggor är nu prideflaggor.

Sen kom det upp afficher och mailutskick om att nu är det dags "att samlas för gemensam march i pridetåget". Och det fortsätter med jämna melllanrum.

Plötsligt fanns det små pridevimplar överallt, i konferansrum, i matsalen, på skrivborden.

En dag står det tre personer vid ingången till jobb som delar ut Prideband (som man ska bära synligt), de som tackar nej möts av ett "Varför vill du inte det?"

Så får jag höra att en kollega blivit uppkallad till HR, och avskedad, då personen uttryckt "gammelmodiga åsikter" i samband med en diskussion på lunchen om allt pride.

Bryr mig inte ett dugg om pride, är inte alls intresserad. Och trivs i övrigt bra på mitt jobb.
Vad ska man göra åt denna åsiktsfascism? Kan man klaga till facket? Vet inte vad jag ska göra, tycker det känns väldigt obehagligt.
Finns det fler som har samma situation på jobb, är detta det nya normala i Sverige?

Jag har märkt det jag också men jag har ingenting emot det så jag bryr mig egentligen inte, jag har en polare som är bisexuell å öppen med det vilket jag tycker är modigt. På mitt jobb bryr man sig inte heller. Vi har en homosexuell man som jobbar där å så länge han gör sitt jobb så är det bra ingen bryr sig om vad han gör på fritiden, om han knullar män eller blir knullad av dom. Totalt oväsentligt, å ja han sköter sitt jobb bra så...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in