• 1
  • 2
2025-09-16, 20:05
Medlem
UoooooUs avatar
Det började i samband med en av Prideparaderna i Stockholm kring 2023-24, tänkte inte så mycket på det först, men några av flaggorna utanför jobb var utbytta mot prideflaggan.

Sen blev fler flaggor utbytta, mer än hälften av alla flaggor är nu prideflaggor.

Sen kom det upp afficher och mailutskick om att nu är det dags "att samlas för gemensam march i pridetåget". Och det fortsätter med jämna melllanrum.

Plötsligt fanns det små pridevimplar överallt, i konferansrum, i matsalen, på skrivborden.

En dag står det tre personer vid ingången till jobb som delar ut Prideband (som man ska bära synligt), de som tackar nej möts av ett "Varför vill du inte det?"

Så får jag höra att en kollega blivit uppkallad till HR, och avskedad, då personen uttryckt "gammelmodiga åsikter" i samband med en diskussion på lunchen om allt pride.

Bryr mig inte ett dugg om pride, är inte alls intresserad. Och trivs i övrigt bra på mitt jobb.
Vad ska man göra åt denna åsiktsfascism? Kan man klaga till facket? Vet inte vad jag ska göra, tycker det känns väldigt obehagligt.
Finns det fler som har samma situation på jobb, är detta det nya normala i Sverige?
Citera
2025-09-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UoooooU
Det började i samband med en av Prideparaderna i Stockholm kring 2023-24, tänkte inte så mycket på det först, men några av flaggorna utanför jobb var utbytta mot prideflaggan.

Sen blev fler flaggor utbytta, mer än hälften av alla flaggor är nu prideflaggor.

Sen kom det upp afficher och mailutskick om att nu är det dags "att samlas för gemensam march i pridetåget". Och det fortsätter med jämna melllanrum.

Plötsligt fanns det små pridevimplar överallt, i konferansrum, i matsalen, på skrivborden.

En dag står det tre personer vid ingången till jobb som delar ut Prideband (som man ska bära synligt), de som tackar nej möts av ett "Varför vill du inte det?"

Så får jag höra att en kollega blivit uppkallad till HR, och avskedad, då personen uttryckt "gammelmodiga åsikter" i samband med en diskussion på lunchen om allt pride.

Bryr mig inte ett dugg om pride, är inte alls intresserad. Och trivs i övrigt bra på mitt jobb.
Vad ska man göra åt denna åsiktsfascism? Kan man klaga till facket? Vet inte vad jag ska göra, tycker det känns väldigt obehagligt.
Finns det fler som har samma situation på jobb, är detta det nya normala i Sverige?

Tycker det börjar smyga sig in precis överallt. Fy helvete vad man hatar allt sån där skit. Varför inte bara fokusera på att man ska bli klar med sina arbetsuppgifter...
Citera
2025-09-16, 20:23
Medlem
UoooooUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Tycker det börjar smyga sig in precis överallt. Fy helvete vad man hatar allt sån där skit. Varför inte bara fokusera på att man ska bli klar med sina arbetsuppgifter...

Precis, förstår inte varför Pride, och i princip min och andras sexualitet ska belysas på arbetsplatsen. Det är ju något privat, som inte behövs för att man ska kunna jobba.

Har även börjar se kommunala verksamheter som har en "HBQT certifierad flagga" på dörren. Tydligen kan man beställa en kurs för de anställda, och sedan certifiera arbetsplatsen.
Citera
2025-09-16, 20:54
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Jobbar du statligt?

Låter helt jävla sjukt. Jag trodde det var ute med den här skiten. Jag fattar inte varför man inte bara kan få vara. Gå till jobbet, göra jobbet och sen lämna mig ifred.
Citera
2025-09-16, 20:56
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Samma på mitt jobb, pride lite överallt.

Tidernas mest onödiga rörelse då homosexuella inte särbehandlas i Sverige, ändå är den så utbredd. Jag hade förstått om det var riktat mot muslimer och islam som breder ut sig i rasande fart men pridefolket tror ju att muslimerna är deras bästa vänner och den känslan är långt ifrån ömsesidig. Åk till ett islamistiskt land iklädd pridefärger och se vad som händer.

Pride på arbetsplatsen är fel oavsett vad man tycker om budskapet. Problemet är ju att alla som tycker annorlunda får problem precis som ts nämnde.
Citera
2025-09-16, 21:09
Medlem
VirusetMicrosofts avatar
Förstår inte heller hur man kan ge någon sparken för att de har vissa politiska åsikter.
Jag vet att alla säger det på internet men det är verkligen som att vi är i Nazityskland eller komunistiska CCCP. Tänk som vi vill annars åker du ut.
Och tydligen så är svenskar okej med det här.

Det här är varför Trump och DOGE är en ljus i mörkret om att det kan bli bättre. Nu vet jag faktiskt inte om varken det ena eller det andra funkar bra men tanken om att det finns någon som gör något motstånd mot dena kontrollerande tankepolis ger hopp.
Citera
2025-09-16, 21:09
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Man kan inte bli sparkad för gammalmodiga åsikter det är inte ett skäl till uppsägning så antingen har din kollega gjort nåt rejält illa eller så... Ja

Facket är en bra grej om man blir uppsagd på felaktiga grunder.
Citera
2025-09-16, 21:19
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:

Apropå saker som aldrig hänt… Ingen kan bli avskedad på det vis du beskriver för det du beskriver
Citera
2025-09-16, 21:20
Medlem
Merwinnas avatar
Ja det är väldigt illa. Jag tror tyvärr inte att man kan få någon hjälp hos facket i Sverige idag. Inte ens religionsfriheten räknas ju. (D.v.s. för muslimer gör den det - om en manlig muslim inte vill ta en kvinna i hand så kan han åberopa sin religonsfrihet, och likaså en muslimsk kvinna vars slöja inte stämmer med företagets klädkod. Men om en infödd svensk inte vill delta i Pride så går inte det - ingen bryr sig.)

Jag har för övrigt en vän som är bibliotekarie, han arbetade en tid på de kommunala biblioteken i Göteborg. (Numera bor han någon annanstans, och har gett upp bibliotekarieyrket, det gick helt enkelt inte för en person med kristen tro, normala åsikter och sund livsstil.) Han tvingades att delta i ett pride-event ute på sta'n, där han fick stå under stadsbibliotekets markis med pridefärgerna i nyckelbandet, och bland annat dela ut kondomer i regnbågsfärgade förpackningar. Han blev oerhört illa berörd av detta, men hans överordnade gav honom inget val. Inte ens att han åberopade sin starka och djupt kända ärliga kristna tro hjälpte.

Man blir så less... Bara i Sverige.
Citera
2025-09-16, 21:27
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Apropå saker som aldrig hänt… Ingen kan bli avskedad på det vis du beskriver för det du beskriver

På en arbetsintervju jag var på för ett år sedan så var arbetsgivaren väldigt tydlig med att dom har nolltolerans mot diskriminering gentemot ras, kön och sexuell läggning. Jag undrar vad konsekvenserna blir? Han sa även att de "äldre" medarbetarna har en tendens att utrycka unkna och gammalmodiga åsikter och att det är ett stort problem men ja, uppenbarligen har inte dessa blivit sparkade men jag är nyfiken på konsekvenserna.
Citera
2025-09-16, 21:38
Medlem
kl4sseKocks avatar
Som tur är man förskonad från denna pesten hoppas det håller i sig och stannar på samma nivå,
Citera
2025-09-16, 21:41
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Låter som skitsnack. "Sparkad pga gammelmodiga åsikter"... jo tjena
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto